DERS ADI

: ÖZGÜN TEZHİP TASARIMLARI I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GES 6101 ÖZGÜN TEZHİP TASARIMLARI I SEÇMELİ 2 2 0 8

Dersi Veren Birim

Geleneksel Türk Sanatları Sanatta Yeterlik

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. AYNUR MAKTAL

Dersi Alan Birimler

Geleneksel Türk Sanatları Sanatta Yeterlik

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; öğrencilere Türk Tezhip sanatında tasarım sürecini, akademik çalışma disiplini ve sorgulama sürecini kullanarak tezhip sanatında desen çizme ilkelerini tanımlayabilme ve uygulayabilme yöntemlerini öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk Tezhip sanatında, tasarım sürecini, akademik çalışma disiplini ve sorgulama sürecini tanımlayabilmesi, ilgili disiplinlerle ilişkilendirebilmesi
2   Tezhip sanatında desen çizme ilkelerini tanımlayabilme ve uygulama yöntemlerini sistematik hale getirebilmesi,
3   Türk Tezhip sanatında desen çizme ilkelerini kullanarak, örnekler üzerinde analiz edebilmesi,
4   Desen çizme ilkelerini farklı disiplin kuralları ile karşılaştırabilmesi verileri analiz edebilmesi,
5   Türk Tezhip sanatında desen çizme ilkelerini kullanarak, becerilerinin uzmanlık alanları konusunda yetkinliğe dönüştürebildiğini gösteren örnekler sunabilmesi, beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türk Tezhip sanatında,tasarım süreci,aşamalarının tanımlanması
2 Türk Tezhip sanatında,tasarım yöntem ve tekniklerinin ilgili disiplinlerle ilişkilendirebilmesi
3 Tezhip sanatında desen çizme ilkelerini tanımlayabilme ve uygulama yöntemlerini sistematik halde gösterme
4 Tezhip tasarım aşamasında uslup farklılıklarının etkileri
5 Tezhip tasarım aşamasında analiz yöntemlerini örnekler eşliğinde metodolojik anlatmak
6 Tezhip tasarımda farklı disiplin kuralları eşliğinde desen çizme ilkelerini ile karşılaştırabilmesi
7 Özgün tezhip tasarım üslup belirleme,
8 Özgün tezhip tasarım yöntemlerini belirleme, tercih gereklerini açıklayabilme
9 Özgün tezhip tasarımlarında teknik belirleme
10 Özgün tezhip tasarım sürecinde biçim-yorum ilişkisinin değerlendirilmesi
11 Özgün tezhip tasarım sürecinde desen-boyut ilişkisi ilişkisinin değerlendirilmesi
12 Özgün tezhip tasarım sürecinde büyük-küçük ilişkisinin değerlendirilmesi
13 Özgün tezhip tasarım sürecinde teknik-renk ilişkisinin değerlendirilmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Tezhip ve Hat, KBak.Yay.,Ankara 2010.
Ayla Ersoy ; Türk Tezhip Sanatı, İstanbul 1988
Gülnur Duran ; Ali Üsküdari İstanbul 2008 190s
A.Maktal;Tezyinat-ı Kur aniye, Uluslararası Türk Dünyası Kültür Kurultayı Cilt 4 İzmir 2006 1461-1471s.
Zeren Tanındı; Kitap ve Tezhibi Ankara 2004 865-891s.
İlhan Özkeçeci;Türk Sanatı nda Kompozisyon İstanbul 2008
Süheyl Ünver : Baba Nakkaş, Fatih ve İstanbul Dergisi, C.II, Sayı7-12(1954)
Süheyl Ünver : Ressam Nigari, Hayatı ve Eserleri Ankara 1946
Süheyl Ünver : Müzehhip Karamemi, İstanbul 1951
Süheyl Ünver : Ressam Nakşi Hayatı ve Eserleri, İstanbul 1949

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri


Bu derste Tezhip sanatı, onun kaynakları,eğitim süreci, terminolojisi,konu ile ilişkilendirilerek tanıtılacaktır.Türk Tezhipsanatının kalıpları, aşama aşama gösterilecek; klasik mükemmel desen kalıplarından seçilen bir örnek projede gösterilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 UGG Uygulama
2 ODV Ödev
3 BNS Başarı Notu UGG * 0.50 + ODV * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders 2 kredi ile teorik ; 2 kredi ile de uygulama şeklinde işlenecektir. Dönem içinde Arasınav ve dönem sonunda Final sınavı yapılmaktadır. Sınavlarda, ilgili ders kitapları verilen ders notlarındaki anlatımların bilgi olarak, hangi derecede kavrandığı ve ayrıca tasarımla ilgili uygulamaların, hangi derecede beceriye dönüştüğü değerlendirilecektir. Dönem içi yapılan ara sınavın % 15 i, ayrıca dönem sonundaki final sınavının % 15 i, ile bilgi ve beceri testi yapılmış olacaktır.
Öğrenciden kavramış olduğu ders sistematiği içinde ödev hazırlaması ve sunum yapması beklenecektir, Sonuç %30 oranında değerlendirilecektir.
İlk dönem proje değerlendirmesi dosya ve proje çalışmalarının değerlendirilmesi şeklinde olacaktır.

Değerlendirme Kriteri


Ders kapsamında verilen ödev içerik ve sunum kriterleri göz önüne alınarak 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.
Proje değerlendirmesinde öğrencinin çalışması, doğru, düzen ve titizlik ilkeleri bağlamında ve 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse , ders planına göre ilgili konunun teorik anlatımı ve görüntülü çizim ve bizzat uygulama aşamaları icra edilerek başlanır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Derste öncelikle, çalışma aşamaları, eksik ve hatalar kritik yapılıp, daha sonra tartışılır ve atölyede, yeni uygulamalara geçilir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

aynur.maktal@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı,13:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Ödev Hazırlama 1 10 10
Alan/saha çalışması 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Sunum Hazırlama 2 2 4
Tasarım Projesi 2 14 28
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 206

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.154251
ÖK.232451
ÖK.3331254
ÖK.412231435
ÖK.53333123425