DERS ADI

: TÜRK TEZHİP SANATI DES.TAS. II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GES 5032 TÜRK TEZHİP SANATI DES.TAS. II SEÇMELİ 2 2 0 8

Dersi Veren Birim

Geleneksel Türk Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. AYNUR MAKTAL

Dersi Alan Birimler

Geleneksel Türk Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Öğrencilere Türk Kültürü içinde yer alan tezhip desen teknik ve özelliklerini dünyada bu sanatı icra eden diğer farklı kültürlere ait eserlerin mukayesesiyle oluşturulan sistematik verilerden yola çıkarak özgün analizlerin yöntemlerini açıklayabilmek, kaynaklarını sıralayabilmek ve bu yöntemleri raporlandırarak sözlü seminer yanında uygulamalı halde sunabilme yöntemlerini öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk Tezhip sanatı ilkelerini benzer ve farklı kültür örnekleri ile karşılaştırıp, analiz edebilmesi, ilgili disiplinin kaynak verilerini sıralayabilmesi,
2   Tezhip sanatında diğer benzer ve farklı kültürlere ait eserlerin mukayesesiyle oluşturulan sistematik verileri disiplinlere ait terminoloji ile açıklayarak, raporlandırabilmesi,
3   İlgili disipline ait kaynak verilerini özellikleriyle açıklayabilmesi, gelişmesi içinde benzer ve farklı yönlerini belirtebilmesi
4   .Özgün desen tasarımlarını, çalışma verilerini kullanarak, akademik disiplin içerisinde raporlandırabilmesi
5   .Özgün desen tasarımlarını sözlü seminer yanında uygulamalı halde sunabilme yöntemlerini bilmesi ve yetkinliğe dönüştürebilmesi, beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türk Tezhip Sanatı ve desen tasarımı ile İlgili kaynakların karşılaştırılması
2 Türk Tezhip Sanatında Motiflerin sembolik ifadeleri
3 Türk Tezhip Sanatında Tam Usluplaştırılmış Bitki kökenli Motifler ile özgün tasarımlar
4 Türk Tezhip Sanatında Tam Usluplaştırılmış Hayvan kökenli Motifler ile özgün tasarımlar
5 Türk Tezhip Sanatında Tam Usluplaştırılmış Ara Motifler ile özgün tasarımlar
6 Türk Tezhip Sanatında Yarı Usluplaştırılmış Bitki kökenli Motifler ile özgün tasarımlar
7 Türk Tezhip Sanatında Yarı Usluplaştırılmış Hayvan kökenli Motifler ile özgün tasarımlar
8 Türk Tezhip Sanatında Yarı Usluplaştırılmış Ara Motifler ile özgün tasarımlar
9 Türk Tezhip Sanatı Desen tasarımında ayırma (pafta)
10 Türk Tezhip Sanatı Desen tasarımında ayırma motifler,
11 Türk Tezhip Sanatı Desen tasarımında ayırma teknikleri
12 Türk Tezhip Sanatında desen çizim aşamalarında farklı disiplinlerden faydalanılması
13 Özgün tasarımların proje aşamalarının safhalar halinde gösterilmesi.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İlhan Özkeçeci; T. Kompozisyon, İstanbul 2010 ,193s
İ.Ayan BİROL;T. Tezhip Tasarım, İstanbul 2009 ,193s.; Motif, İstanbul 2000, 240s.
İlhan Özkeçeci; T. Tezhip ., Konya 2005 ,s.252.
Ayla Ersoy ; Türk Tezhip Sanatı, İstanbul 1988, s.67.
Mine Esiner Özen; Tezhipte Tığ, Ankara 1995.
Mine Esiner Özen; Yazma K,Sanatları Sözlüğü, Ankara 1995.
Zeren Tanındı: Kitap ve Tezhibi, Osmanlı Uygarlığı, Ankara 2004, s.865-891
A.Maktal-S. Toprak, DEU.İ.F.H. Hat Koleksiyonu , İzmir 2008, 59 s.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste, Tezhip sanatında desen çizme tekniklerini şematik ve tamamlanmış halini gösteren aşamalarıyla, çizerek uygulamalı olarak en az bir proje üzerinde gösterecek, desen ve çizim tekniklerine ilişkin, terminoloji, tarihi gelişimi ve örnekler üzerinde anlatılarak tasarımda ilkeler, özellikler, farklı disiplinlerle olan ortak ve zıt özellikler üzerinde göstermesi beklenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 UGG Uygulama
2 ODV Ödev
3 BNS Başarı Notu UGG * 0.50 + ODV * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders 2 kredi ile teorik , 2 kredi ile de uygulama şeklinde işlenecektir. Yıl içinde öğrencinin dersin özünü derste kavrayabilmesi maksadıyla hem ara sınavı hem de final sınavı yapılmaktadır. Sınavlarda, ilgili ders kitapları verilen ders notlarındaki anlatımların bilgi olarak, hangi derecede kavrandığı ve ayrıca tasarımla ilgili uygulamaların,hangi derecede beceriye dönüştüğü değerlendirilecektir. Öğrenciden kavramış olduğu ders sistematiği içinde ödev hazırlaması ve sunum yapması beklenecektir.

Değerlendirme Kriteri

DESEN TASARIM sürecini yönetebildiği Desen Çözümleyebilme ve Klasik temellere dayalı yeni ve özgün yorumların oluşturduğu DOSYA 100 tam puan üzerinden 50 ve Özgün tasarımın proje aşamalarıyla sergilenebilme sürecine geldiği PROJE de 100 tam not üzerinden 50 ile dağılım ders başlangıcında belirtilecek, verilere göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır.
Proje değerlendirmesi, öğrencinin ödev sunumu ve derse katılım oranları da 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

aynur.maktal@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 6 78
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 2 25 50
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 196

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.13323
ÖK.223
ÖK.3
ÖK.43312
ÖK.533322