DERS ADI

: Minyatür I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TEZ 3003 Minyatür I ZORUNLU 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Tezhip

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. FİLİZ ADIGÜZEL

Dersi Alan Birimler

Tezhip
Tezhip Sanatı
Tezhip

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; Osmanlı Minyatür sanatı tarihçesi ve uygulama tekniklerine giriş yaparak, Osmanlı minyatüründe görülen
temel figür ve kompozisyon elemanlarının ne olduğunu ve hangi uygulama teknikleriyle yapıldığını öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu derste verilen eğitimin sonunda öğrencinin Osmanlı minyatürünün tarihçesi ile ilgili temel bilgilere sahip olması,
2   Osmanlı minyatüründe kullanılan geleneksel malzemeyi ve günümüz malzemesini tanıması,
3   Osmanlı minyatüründe kullanılan temel kompozisyon öğelerini tanıması,
4   Osmanlı minyatüründe yaygın olarak kullanılmış temel kompozisyon öğelerinin yapılış tekniklerini bilmesi,
5   Osmanlı minyatüründeki temel kompozisyon öğelerinin tekniklerine uygun biçimde röprodüksiyon ve özgün hallerini uygulayabilmesi,
6   Yaptığı uygulamayı etkin şekilde sunabilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Osmanlı Minyatür Sanatı tarihine giriş; dönemlere göre üsluplar ve örnek minyatürler
2 Osmanlı minyatüründe kulanılan malzemeler; geleneksel ve güncel malzemelerin tanıtımı
3 Osmanlı minyatüründe görülen ve sıklıkla kulanılmış tekniklerin (suluboya ile tarama, akıtma, noktalama) örnekler üzerinden tanıtımı
4 Çizgi ve tahrir çalışmaları (kurşunkalem ile)
5 Minyatürde portre çizimi
6 Portre çizimi ve renkli uygulama
7 Minyatürde el çizimi ve renkli uygulama
8 Minyatürde insan figürü çizimi (biçim-oran-orantı) ve renkli uygulama
9 Minyatürde hayvan figürü çizimi ve renkli uygulama
10 Minyatürde ağaç çizimi ve renkli uygulama (selvi-yapraklı ağaç)
11 Minyatürde kaya çizimi ve renkli uygulama
12 Minyatürde bulut, deniz, nehir vb. doğa öğelerinin çizimi ve renkli uygulama
13 Minyatürde iç ve dış mimari öğelerinin çizimi ve renkli uygulama
14 Çalışmaların tamamının aşamalarının kontrolü ve dosya içeriği ile ilgili değerlendirme ve proje

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Metin And; Osmanlı Tasvir Sanatları 1: Minyatür, İş Bank. Yay., İstanbul 2002.
Metin And; Minyatürlerle Osmanlı-İslam Mitologyası, Yapı Kredi Yay., İstanbul 2007.
Banu Mahir; Osmanlı Minyatür Sanatı, Kabalcı Yay., İstanbul 2005.
Serpil Bağcı-Filiz Çağman-Günsel Renda-Zeren Tanındı; Osmanlı Resim Sanatı, Kültür Bak. Yay., İstanbul 2006.
Filiz ADIGÜZEL TOPRAK,"Süleymanname (TSM. H.1517) Minyatürlerinde Ağaçlar: Uygulama
Teknikleri Üzerine Bir İnceleme", Akdeniz Sanat Dergisi, Yıl:3 (Mart/2010), Cilt:3, Sayı:5, s. 1-11, 2010.
Filiz Adıgüzel Toprak ders notları, Londra British Museum ve Victoria&Albert Museum Minyatürlü Yazmaları koleksiyonlarından eser fotoğrafları, slayt sunumları.
Diğer ders materyalleri: Tezhipli ve Minyatürlü Yazma eser barındıran yurtiçi ve yurtdışındaki müze, kütüphane ve özel koleksiyonlara ait kataloglar ve online eser fotoğrafı gösterimi olan web siteleri, dijital kütüphaneler.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste, Osmanlı minyatür sanatı tarihine kuramsal olarak genel bir giriş yapılarak, dönemlere göre öne çıkan minyatür üslupları görsel malzeme eşliğinde anlatılacaktır. Öğretim üyesi, öğrencileri görsel kaynakça oluşturma konusunda yönlendirecektir. Kaynak kitaplar ışığında Osmanlı minyatür sanatının en önemli eserleri tanıtılacak ve bu örnekler üzerinden Osmanlı minyatüründeki temel kompozisyon öğeleri tespit edilecektir. Tespit edilen kompozisyon öğeleri, insan, hayvan figürleri ve doğa elemanları olarak sınıflandırılıp, ilk önce kurşunkalemle eskizlere çalışıldıktan sonra renkli uygulamaları yapılacaktır. Tüm uygulamalarda öncelikle eskiz aşamasının öğretim üyesi tarafından onaylanması gerekmektedir. Bu uygulamalar sonucunda, Osmanlı minyatürüne ilişkin temel kompozisyon öğelerini içeren, öğrencinin özgün çalışmalarının bulunduğu bir dosya hazırlanacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PR Proje
2 DKL DerseKatılım
3 ODV Ödev/Sunum
4 BSN Başarı Notu PR * 0.60 + DKL * 0.20 + ODV * 0.20


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders 2 kredi ile teorik, 2 kredi ile de uygulama şeklinde işlenecektir. Öğrencinin dersin konusu ile ilgili kaynakça oluşturması ve görsel malzemeye ne kadar ulaşabildiği gözlemlenecek ve 5. haftada, Osmanlı minyatürü ile ilgili verilen tarihi bilgi ve dönemlere ilişkin üsluplar yazılı ödev şeklinde öğrenciden istenecektir. Uygulamanın birebir gösterildiği ve öğrencinin uygulama tekniklerini izleyerek öğrenebileceği bir atölye disiplininde yürütülecek olan derste, derse katılım önemlidir. Uygulama tekniklerinin öğretilmesinin ardından, öğrencinin çizgi ve fırça tekniğine hakimiyeti ders esnasında gözlemlenecek ve değerlendirilecektir. Eğitim dönemi boyunca yapılan çalışmalar sonucu, Osmanlı minyatürünün temel kompozisyon öğelerini içeren özgün dosyanın değerlendirilmesi esas olmakla birlikte, öğrencinin derse katkısı ve öğrenme çabası da göz önünde tutulacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Proje teslimi, ödev sunumu ve derse katılım oranları 100 tam puan üzerinden değerlendirilecek ve ortalamaları 100 tam puan üzerinden alınacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersle ilgili teorik bilgiler sözlü ve yazılı biçimde öğrenciye aktarıldıktan sonra, uygulamalar birebir öğrenci ile yapılır.
Dersin %80 ine katılım zorunludur.
Bir sonraki dersle ilgili öğrenci bilgilendirilir ve konuyla ilgili ön araştırma yapması beklenir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

filiz.adiguzel@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Yok.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 14 2 28
Uygulama (Atölye çalışması, Laboratuvar vb.) 14 2 28
Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar 14 2 28
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 14 1 14
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 98

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.65