DERS ADI

: Yazı Süsleme Teknikleri I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TEZ 2005 Yazı Süsleme Teknikleri I ZORUNLU 2 2 0 5

Dersi Veren Birim

Tezhip

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. GÜL GÜNEY ZİNCİR

Dersi Alan Birimler

Dersin Amacı

Tezhip tasarım ilkelerinin temeli olan altın ezme, altın sürme, yazı yapıştırma, zerefşan, halkar, boyama, aher ve mühreleme, fırça kullanımı gibi teknikler ve pergel, trilin, jelatin, miksiyon gibi malzemelerin kullanılmasını öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk tezhip tasarım ilkelerinde kullanılan malzemeleri tanımak ve kullanılmasına yetkin olmak.
2   Türk tezhip tasarımında kullanılan tekniklerin (altın sürme, zerafşan, halkar, boyama vb.) kağıt üzerinde uygulanması .
3   Türk tezhip tasarımında kullanılan tekniklerin (altın sürme, zerafşan, halkar, boyama vb.) kağıt üzerinde uygulanmas
4   Tezhip tasarım ilkelerinde kullanılan tekniklerin farklı disiplinlerde kullanılması.
5   Mesleki sorumluluk ve etik bilincine sahip olmak.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türk Tezhip Sanatı ile İlgili Kaynaklar
2 Tezhip sanatında kullanılan malzemelerin tanıtımı
3 Tezhip sanatında fırça kullanma tekniği
4 Tezhip sanatında Aher ve Mühreleme tekniği
5 Tezhip sanatında jelatin, miksiyon ve arap zamkı kullanımı.
6 Tezhip sanatında cetvel, pergel, rapito ve trilin kullanımı.
7 Tezhip sanatında murakka üzerine yazı yapıştırma teknikleri.
8 Tezhip sanatında altın ezme, sürme ve yapıştırma teknikleri
9 Tezhip Sanatında altın ezme, sürme ve yapıştırma
10 Ödev /Sunum
11 Tezhip sanatında kullanılan renkler
12 Tezhip sanatında kullanılan renklerin oluşturlması
13 Uygulamanın kontrolu ve dosya teslimi
14 Uygulamanın kontrolu ve dosya teslimi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Zeren Tanındı: Kitap ve Tezhibi, Osmanlı Uygarlığı, Ankara 2004, s.865-891
Banu Mahir: II. B.Devri Saray Nakkaşhanesinin Osmanlı Tezhip Sanatına Katkıları, Türkiyemiz,S: 60,s.4-13.
F.Çağman: M. Sinan Döneminde Ehl-i Hiref Teşkilâtı ,T. Mimarlığı ve Sanatı, İstanbul1988,s.73-77; Saray Nakkaşhanesi ,İst. 1989,s.35-46.
İ. Hakkı Uzunçarşılı: Osmanlı Saray Teşkilatı, Ankara 1988.
A.Maktal :Tezyinat-ı Kur aniye, Uluslararası Türk Dünyası Kültür Kurultayı, Cilt: 4 ,İzmir 2006 1461-1471s.
A.Maktal-S. Toprak, DEU.İ.F.H. Hat Koleksiyonu , İzmir 2008, 59 s.
Ayla Ersoy ; Türk Tezhip Sanatı, İstanbul 1988s.
R. M.Meriç: Türk Nakış Sanatı Tarihi Araştırmaları Vesikaları,I,Ankara 1953 .
H. Yağmurlu : TSM Kütüphanesinde İmzalı Eserleri Bulunan Tezhip Ustaları ,Türk Etnografya Dergisi, Ayrı Basım , 1973,s.79- 125

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste Türk tezhip sanatında kullanılan malzemelerin tanıtımı ve bu malzemelerin kullanma yöntemleri öğretilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YCL Yıliçi Çalışması
2 ODV Ödev/Seminer/Uygulama
3 BSN Başarı Notu YCL * 0.70 + ODV * 0.30


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders 2 kredi ile teorik ; , 2 kredi ile de uygulama şeklinde işlenecektir. ilgili ders kitapları verilen ders notlarındaki anlatımların bilgi olarak, hangi derecede kavrandığı ve ayrıca tezhip tasarımın ana ilkeleri olan malzeme tanıtımı, kullanımına yönelik teknik bilgi gibi konuların iyi kavranabilmesi ve bunların kağıt üzerinde uygulanmasına yönelik çalışmalar yapılması. Uygulamalı bu ders öğrencinin bağlı olduğu disiplinin temel dersi olması ve özgün tasarım çizebilme beceri ve yetkinliğini atölye çalışmasıyla güçlendirebileceğinden dolayı, derse katılım önemli olup, değerlendirmeye de alınacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda sorulan soru adedine göre 100 tam not üzerinden yapılacak dağılım sınav öncesinde belirtilecek, yanıtlara göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır.
Proje değerlendirmesi, öğrencinin ödev sunumu ve derse katılım oranları da 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Tezhip Anasanat Dalı
e mail: gul.guney@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Belli bir gün yoktur.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Ödev Hazırlama 14 2 28
Sunum Hazırlama 2 4 8
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 120

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.445
ÖK.55