DERS ADI

: Celî Talik Hat Tasarımı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HAT 4002 Celî Talik Hat Tasarımı ZORUNLU 2 4 0 12

Dersi Veren Birim

Eski Yazı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. AYNUR MAKTAL

Dersi Alan Birimler

Hat Sanatı
Eski Yazı

Dersin Amacı

Hat sanatı özellikle edebi eserleri incelendiğinde, Celi Talik yazı çeşidinin çok fazla uygulama alanı olduğu görülmektedir. Levha geleneği dini ve sivil mimaride sıkça kullanılmış ve sabit yazıları ise taş, ahşap, metal, kumaş gibi farklı malzemeler üzerinde farklı disiplinleri uygulandığı örnekler incelenecektir. Celi yazı yazma geleneği zamanla farklı bir disiplin olarak gelişip hattatlar arasında ekol olunacak mertebeye ulaşmıştır. Türk karakterini kazandırmış ekollerden birinin Celi Talik eserlerinin kavranması kavratılması çalışılması harf anatomilerinin, hurufat meşklerinin ve mürekkebat meşklerinin bünyesindeki estetik öğelerin öğrenilmesi ve yeni tasarımlar yapabilmesi bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Hat sanatında en az bir yazı çeşidinde dönem özellikleri karşılaştırması yapabilmesi,
2   Hat sanatında özgün tasarımları farklı malzemeler üzerine uygulayabilmesi,
3   Hat sanatında özgün tasarım ilke ve tekniklerini kullanarak, farklı disiplin tekniklerinden istifade edebilmesi ,
4   Tasarım ve uygulama sürecindeki problemleri tanımlayabilme ve çözüm ilkelerini sunabilmesi,
5   Hat sanatında en az iki özgün farklı tasarım yapabilmeleri,beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse ilişkin yayınların ve ders içeriğinin tanıtımı
2 Seçilen konuya ilişkin kaynakları araştırma ve ve bunlardan yararlanma yöntemleri
3 Hat tasarımında kullanılacak malzemelerin hazırlığı
4 Özgün Hat Tasarımı hazırlık aşamaları
5 Özgün Hat Tasarımının uygulama aşamaları
6 Özgün Hat Tasarımının uygulama aşamaları
7 Özgün Hat Tasarımının uygulama aşamaları
8 Özgün Hat Tasarımının uygulama aşamaları
9 Özgün Hat Tasarımının uygulama aşamaları
10 Özgün Hat Tasarımının uygulama aşamaları
11 Özgün Hat Tasarımının uygulama aşamaları
12 Özgün Hat Tasarımının uygulama aşamaları
13 Özgün Hat Tasarımının uygulama aşamaları
14 Özgün Hat Tasarımının tashihi ( düzeltme)/ Sunum

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Mahmut Bedreddin Yazır Kalem Güzeli I, II, Ankara 1981; 157s.
Muhittin Serin; Hat Sanatı ; İst.1999;
A.Maktal-S. Toprak, H. Hat Koleksiyonu , İzmir 2008,s.59.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste çalışılacak yöre ilgili literatür ve görsel malzeme taramasından sonra hat sanatı ile ilgili yazım teknik ve becerisini gösterebileceği özgün tasarımlar yapılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 DJD Dönem sonu çalışma/Jüri değerlendirme
2 BSN Başarı Notu DJD * 1


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Proje çalışması ve sunum performansı ayrı ayrı 100 tam puan değerlendirilecektir. Proje notunun %60 ı, performansın %40 ı geçme notunu belirleyecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam zorunluluğu %80 dir.
Dönem bitmeden, son 15 gün içinde öğrencilerin devam durumunu gösteren liste panolarda ilan edilecek, devamsızlıktan kalan öğrencinin proje çalışması değerlendirmeye alınmayacaktır.
Dersin başlama saatinden en fazla 5 dk. geç gelen öğrenciler derse katılabilirler. Daha sonra gelenler derse giremezler, girseler bile yok yazılırlar.
Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Öğrenciler bir sonraki derse hazırlıklı gelir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

aynur.maktal@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Yok

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 8 80
Tasarım Projesi 10 8 80
Sunum Hazırlama 14 3 42
Alan/saha çalışması 14 3 42
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 300

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.155555455444545555
ÖK.2554444545455
ÖK.35555544554
ÖK.44544554455
ÖK.555554554455454