DERS ADI

: Celî Yazı Teknikleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HAT 3001 Celî Yazı Teknikleri ZORUNLU 2 4 0 8

Dersi Veren Birim

Eski Yazı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. AYNUR MAKTAL

Dersi Alan Birimler

Hat Sanatı
Eski Yazı

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; öğrencilere Hat sanatının zengin örneklerine sahip ve özel uzmanlık alanlarından birisi olan celî yazıları, anlam, içerik,kompozisyon,yazı estetiği vb. bakımdan ve çeşitlerine göre gruplandırarak, incelemeyi, farklı disiplinlere ait yazılarla karşılaştırarak yorumlamayı,öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1 Celî yazıların hat sanatındaki yeri, önemi ve çeşitliliğini tanımlayabilmesi,
2   ,2 Yazı çeşitliliği içinde farklılık ve benzerlikleri, açıklayabilmesi,
3   3 Celî yazıları, anlam, içerik,kompozisyon,yazı estetiği vb. bakımdan ve çeşitlerine göre gruplandırabilmesi,
4   4 Benzer ve farklı disiplinlerle karşılaştırabilmesi,
5   5 Celi yazılarda bilgi teknolojilerini kullanarak özgün kompozisyon oluşturabilmesi, beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1 Hat sanatı'nda Celi yazılar 11 Kitabe ve Levhalarda Celi Hat Örnekleri
2 2 Hat Sanatında Celi yazılarda ahenk, yazıda estetik değerler , Hat Sanatında dekoratif özellikler 12 Hat Sanatında Simetrik/Müsenna Yazı Çeşitleri.
3 3 Celi yazılarda , içerik- form etkileşimleri, 13 Hat Sanatında Celi Talik yazı Ekolü Hat Sanatında Resim Yazılar
4 4 Celi yazılarda yazı zemini hazırlığı
5 5 Celi yazılarda Kompozisyon Zenginliği
6 6 Celi yazılarda metin özellikleri yaygın kullanılan ibareler
7 7 Hat Sanatında Celi çeşitleri
8 8 Mimari eserlerde Celi Hat örnekleri
9 9 Yazılarda istif
10 10 Sülüs yazı ve Ekolü

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Müstakim-zâde S.S., Tuhfe-i Hattâtîn, İstanbul 13 ,s.
Mahmut Bedreddin Yazır Kalem Güzeli I, II, Ankara 1981; 157s.
Muhittin Serin; Hat Sanatı ; İst.1999;
Orkun H. N. ,Eski Türk Yazıtları , Ankara 1991.
Ali Alparslan; Osmanlı Hat Sanatı, İstanbul 1978;
Abdülhamit Tüfekçioğlu; Osmanlı Sanatının Oluşumunda Yazı; Ankara 2009 ;
Mürekkep Zamanlar ,Yapı Kredi Küitür Yayınları, İstanbul 1997; 112s.
İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Türk Yazı Sanatı; Ankara 1993; 144s.
Besmele Bahçesi, Boğaziçi Yayınlar;1998; 279s.
Hulûsî Efendi, Azîz Efendi,Necmettin Okyay Meşk Murakkaa Örnekleri..
Türk Hat Sanatının Şaherserleri,(Hz. M. Uğur Derman), Ankara 1990s. 67s.
Hat Sanatı, (Edit: E. İhsanoğlu ) İstanbul 1992, 244s.
A.Maktal-S. Toprak, Hüsn-i Hat Koleksiyonu, İzmir 2008,s.59.
A.Maktal Ders Notları ve Meşk ve Yazı Tasarım Örnekleri..

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste, Hat sanatı ile ilgili , terminoloji, tarihi gelişimi ve hat çeşitleri içinde önemlibir yer tutan celÎ yazıların, anatomi, yapı,mana çeşit ve biçim özellikleri örnekler üzerinde anlatılacaktır. Yazılar, kalıplarının hazırlandığı ilk aşamadan başlayarak, levha haline geldiği son safhasına kadar gösterilecek ve kağıt üzerine yazılarak tamamlattırılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev/Sunum
3 PR Proje.
4 DKL DerseKatılım
5 FN Final
6 BSN Başarı Notu VZ * 0.15 + ODV * 0.15 + PR * 0.30 + DKL * 0.20 + FN * 0.20
7 BUT Bütünleme
8 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.15 + ODV * 0.15 + PR * 0.30 + DKL * 0.20 + BUT * 0.20


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Teorik ve uygulamalı bir ders olduğu için hem teorik bilgi ölçümü, hem de uygulama sonuçlarının değerlendirilmesi şeklinde olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse, ders planına göre ilgili konunun teorik anlatımı ve görüntülü çizim ve bizzat uygulama aşamaları icra edilerek başlanır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Derste öncelikle, çalışma aşamaları, eksik ve hatalar kritik yapılıp, daha sonra tartışılır ve atölyede, yeni uygulamalara geçilir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

aynur.maktal@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Yok

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 10 10
Alan/saha çalışması 13 4 52
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 193

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.1545444455444
ÖK.2545544555
ÖK.35454555554
ÖK.44544545554
ÖK.545454545455