DERS ADI

: Türk Hat Sanatında Ekoller

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HAT 2010 Türk Hat Sanatında Ekoller ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Eski Yazı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. AYNUR MAKTAL

Dersi Alan Birimler

Hat Sanatı
Eski Yazı

Dersin Amacı

Medeniyet çizgisi olan yazının tarihi hakkında genel bilgilendirmenin yanında, İslam yazısının çıkışı, gelişimi ve sanat mertebesine kadar yükselişini tarihi süreç içerisinde öğrenmesi bu dersimizin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk Hat sanatının tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olması
2   Türk Hat sanatının yüzyıllara göre gösterdiği dönem özelliklerinin ve üsllupların birbirine olan etkisinin irdelenmesi
3   Türk Hat sanatının yüzyıllara göre var olan eserlerin analiz edilmesi.
4   Türk Hat sanatının etkin rol oynamış sanatçılar ve üsluplarının belirlenmesi
5   Türk Hat sanatının oluşumunda etken olan İslam coğrafyasındaki ekoller

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İslamiyet sonrası Hat Sanatında gelişmeler.
2 İslamiyet sonrası Hat Sanatında gelişmeler.
3 Kur'anı Kerim kitap haile gelmesi.
4 İslamiyetin yayılması ve Hat Sanatındaki gelişmeler.
5 İslamiyetin yayılması ve Hat Sanatındaki gelişmeler.
6 Beylikler dönemi Hat Sanatı
7 Beylikler dönemi Hat Sanatı
8 Osmanlı dönemi Türk Hat Sanatı
9 ARA SINAV
10 Osmanlı dönemi Türk Hat Sanatı
11 Şeyh Hamdullah Ekolü
12 Ahmet Karahisari Ekolü
13 Mustafa Rakım Ekolü
14 Hafız Osman Ekolü

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Kaynaklar öğrencinin seçeceği örneğe göre değişiklik gösterecektir. Bu gerekçe ile öğrenci ilk önce zaten bibliyografya çalışması yapacaktır.
Ali Alparslan : Osmanlı Hat Sanatı Tarihi, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 1999.
Muhittin Serin : Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar, Kubbealtı Neşriyâtı No: 68, İstanbul 1999.
İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu: Türklerde Yazı Sanatı, Ankara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi, Türk ve İslâm Sanatları Enstitüsü Yayınları Sayı :5, Mars T. Ve S.A.Ş. Matbaası, Ankara 1958.
M. Hüsrev Subaşı: Yazıya Giriş, Dersaadet Yayınevi, İstanbul 1987.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste yerli ve yabancı çeşitli kaynaklar kullanarak konuya hakim olmlarını sağlamak. Ayrıca barko vizyon eşliğinde konu ile ilgili görsel malzeme kullanmak. Öğrencilere belli araştırma konuları verip, derse önceden hazırlık yapmalarını sağlamak

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Arasınav ve final notu değerlendirmeye tabi tutulacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dönem bitmeden, son 15 gün içinde öğrencilerin devam durumunu gösteren liste panolarda ilan edilecektir.
Dersin başlama saatinden en fazla 15 dk. geç gelen öğrenciler derse katılabilirler. Daha sonra gelenler derse giremezler, girseler bile yok yazılırlar.
Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Öğrenciler bir sonraki derse hazırlıklı gelir.
Öğrencinin raporlu olması durumunda bu günler öğrencinin devamsızlığından sayılır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

aynur.maktal@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Yok

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Sunum Hazırlama 1 4 4
Vize Sınavı 1 5 5
Final Sınavı 1 5 5
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 40

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.12121
ÖK.21121221
ÖK.321121
ÖK.41122121
ÖK.512222