DERS ADI

: Yazı Süsleme Teknikleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HAT 2006 Yazı Süsleme Teknikleri ZORUNLU 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Eski Yazı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. GÜL GÜNEY ZİNCİR

Dersi Alan Birimler

Dersin Amacı


Dersin Amacı
Tezhip sanatında kullanılan klasik, halkar, barok rokoko üsluplarının çizim ve boyama tekniklerinin 5x5 veya 10x10 cm alanlar içinde uygulanması, zencerek, rumi, bulut,yarı üsluplaştırılmış veya naturalist çiçekler vb gibi Türk tezhip sanatında kullanılan motiflerin iç pervaz kompozisyonlarında serbest ve simetrik olarak kullanımının öğretilmesi.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tezhip sanatının tasarım ilkelerinin öğrenilmesi
2   Tezhip tasarımında üsluplara göre yapılan uygulamalarda öğrencilerin bilgi ve deneyim kazanması
3   Tasarımdan üretime geçişte yeterli teknik bilgi donanımına sahip olmak
4   Tezhip sanatında kullanılan teknik, malzeme ve kompozisyonda karşılaşılan problemleri çözebilme
5   Alanı ile ilgili sanatsal ve kültürel birikime sahip olmak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türk Tezhip Sanatı ile İlgili Kaynaklar Tezhip sanatında barok - rokoko çizim ve boyama tekniği
2 Tezhip sanatında kullanılan malzemeler ve bunların teknik bilgileri Tüm tekniklerin bir arada kullanıldığı 5x5 veya 10x10 cm alanlarda uygulamalı örnekler Uygulamaların kontrolü ve dosya teslimi
3 Klasik tezhip çizim ve boyama teknikleri Uygulamaların kontrolu
4 Tezhip sanatında Halkar çizim ve boyama tekniği Değerlendirme
5 Tezhip Şikaf çizim ve boyama tekniği
6 Tezhip sanatında zer-ender zer tekniği
7 Tezhip sanatında tahrir
8 Tezhip sanatında tarama tekniği
9 Tekniklerin tekrarı
10 Tezhip sanatında akıtma tekniği

Ders İçin Önerilen Kaynaklar


Ders İçin Önerilen Kaynaklar
Zeren Tanındı: Kitap ve Tezhibi, Osmanlı Uygarlığı, Ankara 2004, s.865-891
Banu Mahir: II. B.Devri Saray Nakkaşhanesinin Osmanlı Tezhip Sanatına Katkıları, Türkiyemiz,S: 60,s.4-13.
F.Çağman: M. Sinan Döneminde Ehl-i Hiref Teşkilâtı ,T. Mimarlığı ve Sanatı, İstanbul1988,s.73-77; Saray Nakkaşhanesi ,İst. 1989,s.35-46.
İ. Hakkı Uzunçarşılı: Osmanlı Saray Teşkilatı, Ankara 1988.
A.Maktal :Tezyinat-ı Kur aniye, Uluslararası Türk Dünyası Kültür Kurultayı, Cilt: 4 ,İzmir 2006 1461-1471s.
Gül Güney: Mushaf-ı Şerif, 2015 İstanbul
Ayla Ersoy ; Türk Tezhip Sanatı, İstanbul 1988s.
R. M.Meriç: Türk Nakış Sanatı Tarihi Araştırmaları Vesikaları,I,Ankara 1953 .
H. Yağmurlu : TSM Kütüphanesinde İmzalı Eserleri Bulunan Tezhip Ustaları ,Türk Etnografya Dergisi, Ayrı Basım , 1973,s.79- 125
Duncan Haldane : Islamıc Book Bindings, England 1983

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste Türk tezhip sanatında kullanılan tekniklerin ve tezhip sanatında kullanılan üslupların çizim ve boyamam teknikleri kağıt üzerine uygulanarak ortaya konulacaktır. Farklı üsluplardan slaytlar eşliğinde örnekler gösterilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev/Sunum
2 DKL DerseKatılım
3 BSN Başarı Notu ODV * 0.80 + DKL * 0.20


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Proje değerlendirmesi, öğrencinin ödev sunumu ve derse katılım oranları da 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç.Gül Güney
e mail: gul.guney@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri


Ders saatleri ve belirlenen saatler..

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 4 56
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Proje Ödevi 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.14444535355354
ÖK.24444535445
ÖK.354554455354
ÖK.453544555
ÖK.5445444554534344