DERS ADI

: Çini ve Seramik Obje Restorasyonu II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GÇS 2004 Çini ve Seramik Obje Restorasyonu II SEÇMELİ 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Eski Çini Onarımları

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. SERAP IŞIKHAN

Dersi Alan Birimler

Grafik
Halı - Kilim ve Eski Kumaş Desenleri
Kurgu, Ses ve Görüntü Yönetimi
Seramik
Aksesuar Tasarımı
Halı, Kilim ve Geleneksel Kumaş Desenleri
Sinema ve Televizyon
Sahne Tasarımı
Tezhip
Canlandırma Filmi Tasarım ve Yönetimi
Seramik ve Cam Tasarımı
Film Tasarım ve Yönetmenliği
Tezhip Sanatı
Film Tasarımı ve Yönetmenliği
Grafik Resimleme ve Baskı
Heykel
Moda Giyim Tasarımı
Çini Tasarımı ve Onarımı
Hat Sanatı
Çizgi Film ve Animasyon
Tekstil Tasarımı
Tezhip
Eski Çini Onarımları
Tekstil
Tekstil ve Moda Tasarım
Film Tasarım ve Yazarlık
Eski Çini Onarımları
Grafik Tasarımı
Film Tasarımı ve Yazarlığı
Seramik ve Cam
Eski Yazı
Grafik Sanatlar

Dersin Amacı

Öğrencilere, taşınabilir kültür varlıklarımızdan olan çini formlarda parça eser belgeleme aşamaları, formu bütünlemeye yönelik eksik tamamlama yöntemleri yine aynı form üzerinde desen tamamlamayı ayrıca restorasyon aşamasında kullanılan restorasyon malzemeleri gerek kimyasal gerekse mekanik olarak uygulama çalışmaları için malzeme tanıtımı ve kullanımını öğretmeyi amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Çini formlarda parça eseri tamamlama aşamalarında farklı disiplinlerde kullanılan teknikleri kendi alanında kullanma becerisine sahip olabilmesi,
2   Çini seramik arkeolojik eserlerde onarım aşamalarında gerekli olan kimyasal ve mekanik uygulamalarda edindiği bilgileri kullanabilmesi
3   Çini-seramik parça eserin belgeleme aşamalarında (çizim, fotoğraf..v.b .) teknolojik ve bilimsel kaynakları kullanabilmesi,
4   Arkeolojik eserde eksik tamamlama öncesi eseri malzeme ve üretim biçimi bakımından tanımlayabilmesi,
5   Form bütünlüğü sağlanan eserde eksik desen-kompozisyon tamamlama konularda mesleki sorumluluk ve etik bilince sahip olabilmesi,
6   . Eksiği tamamlanan çini-seramik formların etkin bir şekilde sunabilmesi, beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Çini ürünlerinde eksik tamamlama dersinin içeriği hakkında bilgi verilerek, Çini restorasyon yöntemlerinin anlatılması
2 Eksiği tamamlanacak formun belgelenmesi ve yıkanması konularının anlatımı. ( Temizleme araçları ve sıvıları)
3 Dolgu malzemelerinin tanıtılması, Form parçalarının tasnifi ve ön birleştirme çalışmalarının anlatımı ve% 50 lik eksiği olan çini objenin tamamlama çalışmalarının yapılması
4 Kalıp alma ve dökme işleminde kullanılan reçine ve malzeme anlatımı, belirlenen formun eksik parçalarının tamamlanması
5 Yapıştırma ve birleştirme yöntem ve malzemeleri ve eksik tamamlama çalışmaları
6 Eksik tamamlamada dolgu ve model yapma yöntemleri anlatımı ve uygulaması
7 Eksik Tamamlamada Kalıp alma ve Döküm çalışmaları
8 Formun eksik parçasının tümlenmesi ve tümleme yöntemleri hakkında bilgi verilmesi
9 Eksiği tamamlanmış olan formda rötuş ve boyaların uygulanması
10 Sırlanmış Ürünlerin Onarılması hakkında bilgi verilmesi ve seçilen çini formun % 75 nin eksik tamamlama çalışmalarına başlanması
11 Parça eser eksik tamamlama uygulamalarının devam etmesi. Çalışmalara devam edilmesi
12 Tamamlanan çini objenin restorasyon projesinin sunularak çalışma aşamalarının anlatılması
13 Tamamlanan çini objenin restorasyon projesinin sunularak çalışma aşamalarının anlatılması ve eserin yazılı bir raporla teslim edilmesi
14 Ara sınav

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Tuba ÖKSE; Arkeolojik Çalışmalarda Seramik Değerlendirme Yöntemleri,Akeoloji ve Sanat Yay.,İst.,2002,179S.
Sait BAŞARAN, Pişmiş Toprak ve Cam Eserlerin Konservasyon/ Restorasyonu, İstanbul,2000,110S.

Yardımcı kaynaklar: Lesley ACTON- Paul MCAULEY; Repairing Pottery and Porcelain, London,1996,111S.
Susan BUYS- Victoria OAKLEY; Conservation and Restoration of Ceramics,1993, 243S.


Diğer ders materyalleri:
Bilgisayar, Çizim alet ve gereçleri (profil tarağı, kumpas ),form tamamlama ve dolgu malzemeleri

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste çini ve seramik ürünlerde parça eser tamamlamaya yönelik kuramsal bilgiler anlatılacaktır. Ayrıca parça eserde tamamlama proje kapsamında öğrencilere çeşitli form ve biçimlerdeki arkeolojik çini ve seramik objelerde eksik tamamlama yöntemleri öğretilerek uygulamaları derste yapılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PR Proje
2 DKL DerseKatılım
3 ODV Ödev/Sunum
4 BSN Başarı Notu PR * 0.40 + DKL * 0.20 + ODV * 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Hem kuramsal hem de uygulamalı bir ders olduğu için, teorik konularda önceden verilen ve derste işlenen ders notları üzerinden, uygulama kısmında da edinilen eksik parçalı seramik ya da çini objenin durum belgeleme çalışmalarını kapsayan bir ara sınav ve final yapılması planlanmaktadır. Farklı formlarda (dik form, çanak formu vb.) arkeolojik çini ya da seramik objelerin eksik tamamlama projesi kapsamında eserin %50 ve %75 oranlarında eksiğinin tamamlaması yapılarak objenin bilgisayar destekli veya desteksiz teknik çizimleri ve desen tamamlama çizimlerinin bulunduğu dosyanın öğrenci tarafından sunumu yapılacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin ders içi çalışma performanslarıyla derse devamlılıkları ayrıca verilen projelerin uygulanması ve dosya sunumları 100 tam puan üzerinden hesaplanacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

serap.savas@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Öğrenciler istedikleri zaman email aracılığıyla iletişim kurabilirler.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 13 2 26
Uygulama (Atölye çalışması, Laboratuvar vb.) 13 2 26
Vize sınavına Hazırlık 2 2 4
Final Sınavına Hazırlık 2 2 4
Sunum hazırlama 5 2 10
Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar 5 2 10
Proje 13 2 26
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 108

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.15233523
ÖK.25233523
ÖK.35233523
ÖK.45233523
ÖK.55233523
ÖK.65233523