DERS ADI

: Çini Tasarımı IV

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GEÇ 3002 Çini Tasarımı IV ZORUNLU 4 4 0 9

Dersi Veren Birim

Eski Çini Onarımları

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

HADİYE GÜVENATEŞ

Dersi Alan Birimler

Dersin Amacı

Bu ders; Çini sanatında önemli bir yere ve öneme sahip merkezlerden olan Kütahya ve İznik çinilerinin yöntem, teknik ve üretim konuları ile birlikte bu merkezlerden çıkan çinilerin,önceden hazırlanan formlar üzerine renk ve desen olarak röprodüksiyonlarını öğretmeyi amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İznik ve Kütahya Çinilerinin özelliklerini tanıyabilmeleri,
2   İznik ve Kütahya Çinilerinin kompozisyon özelliklerini ayırt edebilmeleri,
3   Kütahya ve İznik çini fırça tekniklerinin aralarındaki farkları ayırt edebilmeleri
4   Dönem özelliklerine göre tasarım ve uygulama yapabilmeleri ,
5   Aldığı projeyi uygulaması, araştırmaları, çizimleri ile sunabilme becerisine sahip olabilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İznik ve Kütahya çinilerinde röprodüksiyon çalışma kuralları
2 Röprodüksiyonu yapılacak formların analizleri
3 Dönem özelliklerine göre desen ve renklerin belirlenmeleri
4 Fırça çalışması
5 Kontürleme çalışmaları
6 Desen Uygulama
7 Desen Uygulama
8 Uygulama
9 Uygulama
10 Uygulama
11 Uygulama
12 Sırlama
13 Pişirim
14 Proje sunum, genel değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Nurhan ATASOY, Julian RABY: Türkiye Ekonomi Bankası, 1989, 384 S.
Gönül ÖNEY: Türk Çini Sanatı, yapı kredi yayınları, 160 S.
RIFAT ÇİNİ: Türk Çiniciliğinde Kütahya,Uycan Yayınları,İstanbul, 1991, 114 S.
Yardımcı kaynaklar:
Gönül ÖNEY, Zehra ÇOBANLI: İslam Mimarisinde Çini, Koleksiyon Yayınları, 160 S.
Suna ve İnan Kıraç Koleksiyonunda Kütahya Seramikleri. Yadigâr-ı Kütahya. Şebnem Akalın - Hülya Yılmaz Bilgi. 1997, İstanbul,135 S.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler
Öğrencilere İznik ve Kütahya çinileri hakkında bilgiler verilir. Konuyla ilgili bilgi ve desenlere yönelik geniş bir araştırma yapmaları istenir.
2. Gözden geçirme ve sınıf tartışmaları
Her dersin başında öğrenci tarafından yapılan araştırmalar, istenilen form ve desenler gözden geçirilir. Döneme uygun olup olmadığına karar verilir.
3. Uygulamalar
Üretime geçiş sürecinde öğrenciler, alçı- kalıp, döküm, çini teknolojisi, dekor teknikleri ve bilgisayar destekli derslerin katkılarını üretim aşamasında kullanır. Öğrenci, uygulama sürecinin her aşamasında, öğretim elemanı eşliğinde teşvik edilir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PR Proje
2 JD JüriDeğerlendirmesi
3 BSN Başarı Notu PR * 0.40 + JD * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

- Hem kuramsal hem de uygulamalı bir ders olduğu için, derste işlenen ders notları ve uygulama kısmında verilen konunun öğrenci tarafından yapılan çizimler ve uygulamaları sonucunda bir dosya oluşturup, sunumu üzerinden puanlama yapılacaktır.

- Öğrenci katılımından elde edilecek puan,
(1) derslere katılım durumuna,
(2) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve sınıf içi proje çalışmasına
(3) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Proje değerlendirmesi öğrencinin yaptığı proje, sunum ve dosya 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derse devam zorunluluğu %80 dir.
2.Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanacaktır.
3.Derse katılmamış olmak verilen ev ödevlerinin ve projelerin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
4.Geciken proje teslimlerinde gecikilen her gün için bir harf notuna denk puan düşürülür.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hadiye.kilic@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

yok

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 4 56
Uygulama 14 4 56
Ödev Hazırlama 5 2 10
Sunum Hazırlama 14 5 70
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 234

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.134223
ÖK.225132
ÖK.34242
ÖK.43415123
ÖK.544