DERS ADI

: Çini Mozaik Tekniği

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GTS 3006 Çini Mozaik Tekniği SEÇMELİ 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Geleneksel Türk Sanatları Bölümü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

HADİYE GÜVENATEŞ

Dersi Alan Birimler

Halı - Kilim ve Eski Kumaş Desenleri
Halı, Kilim ve Geleneksel Kumaş Desenleri
Halı-Kilim ve Eski Kumaş Desenleri
Çini Tasarımı ve Onarımı
Eski Çini Onarımları
Eski Çini Onarımları

Dersin Amacı

Öğrencilere; Çini Sanatında Selçuklu ve Erken Osmanlı dönemlerinde kullanılan ve temel tekniklerden biri olan mozayik tekniğinin temel prensiplerini kavratmak ve uygulamalı olarak öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Çini sanatında Selçuklu ve Erken Osmanlı Dönemi sanatı ve teknikleri hakkındaki bilgileri alıntılayabilmesi,
2   Mozayik tekniğinin teknik detayları uygulayabilmesi,
3   uygulamalarında yapacağı kompozisyonun, renk ve sır yapıları hakkında araştırma ve denemeler yapabilmeleri,
4   Mozayik tekniğinde kullanılan renk ve sırları kendi projesinde uygulayabilmeleri,
5   Aldığı projeyi uygulaması, araştırmaları, çizimleri ile sunum yapacak hale gelebilmeleri beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse ilişkin yayınların ve ders içeriğinin tanıtılması
2 Çini sanatında Selçuklu dönemi
3 Selçuklu Dönemi çini yapım tekniklerinden mozayik tekniğinin tanıtılması
4 Çini mozayiğin teknik,estetik,motifsel inceliklerinin tanıtılması
5 Çini mozayiğin yapım aşamaları
6 Çamur çeşitleri ve plaka açma yöntemleri
7 Desen aktarma
8 Motiflerin kesilip , parçaların ayrılması
9 Ayrılan parçaların numaralandırılması
10 Kuruyan parçaların konikleştirilip,rotüşlanması
11 Bisküvi pişirimi
12 Sırlama
13 Pişirim
14 Proje sunum, genel değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
- Sıtkı FIRAT:, ` Selçuklu Sanatı , TC. Kültür Bakanlığı Yayınları/1844, Ankara-1996, 450 S.
- Yıldız DEMİRİZ: ` İslam Sanatında Geometrik Süsleme , İslam Sanatında Geometrik Süsleme Bir Envanter Denemesi,İstanbul /2000, 407 S.
- J.BOURGOIN ` Arabıc Geometrıcal Pattern and Desing 200 plates, Dover Publications,Inc.,New York, 200 S.

Yardımcı kaynaklar:
- Gözde RAMAZANOĞLU: ` Orta Asya da Türk Mimarisi , TC. Kültür Bakanlığı Yayınları/2092 , Ankara-1998, 250 S.
- PERSIAN DESING, The Pepin Press- Agile Rabbit Editions, Netherland, 210 S.

Diğer ders materyalleri:
Hadiye GÜVENATEŞ KILIÇ ( yayınlanmamış yükseklisans tezi: ` Türk Çini Sanatı Teknikleri ve Mozayik Tekniğinde Üretilen Çinilerin Günümüz Dekorasyonunda Kullanımı Üzerine Öneriler İzmir 1996, 100S.

Müze ve ören yerleri bilgi, görüntülerini içeren web siteleri, broşür, çini şekillendirme ile ilgili dergiler.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1.Dersler
Bu derste çini ve seramikte kullanılan ham mamul şekillendirme tekniklerinden olan teknikler tanıtılıtır.
Tekniklerde kullanılan yöntemler konusu irdelenip, bu konuda yapılabilecek projeler üzerinde durulur.

2. Gözden Geçirme
Tasarım çalışmaları , kaynak tarama ve ev ödevleri ile desteklenerek projelendirilir.
Projeler, sınıf içi ödevler ve ev ödevleri ile desteklenirken, problemlerin çözülmesi konusunda öğrenciler teşvik edilir.

3 .Uygulamalar
dekorlama çalışmaları (astarlama, çamur kesme, delme, ve astar kazıma yöntemleri kullanılarak, bu konularla ilgili proje ve sunum çalışmaları yapılır. Öğrenciler sırlama ve pişirim konularında bilgilendirilir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PR Proje
2 ODV Ödev/Sunum
3 BSN Başarı Notu PR * 0.70 + ODV * 0.30


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Proje değerlendirmesi öğrencinin yaptığı proje, sunum ve dosya 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derse devam zorunluluğu %80 dir.
2.Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanacaktır.
3.Derse katılmamış olmak verilen ev ödevlerinin ve projelerin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
4.Geciken proje teslimlerinde gecikilen her gün için bir harf notuna denk puan düşürülür.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hadiye.kilic@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

yok

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 6 2 12
Ödev Hazırlama 5 3 15
Sunum Hazırlama 7 2 14
Tasarım Projesi 7 2 14
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 111

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.1523
ÖK.24
ÖK.352
ÖK.442
ÖK.55