DERS ADI

: SİNEMADA ANLATI VE ÖZNELLİK

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FTA 5106 SİNEMADA ANLATI VE ÖZNELLİK SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Film Tasarımı Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ MURTAZA TALHA ALTINKAYA

Dersi Alan Birimler

Film Tasarımı Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu derste film alanındaki anlatı çalışmalarına ve öznellik teorilerine genel bir giriş yapılacak ve bu çalışmaların tarihsel gelişimiyle birlikte güncel teorileri de ele alınacaktır. Derste anlatı teorilerine yönelik soruların yanında sinemanın ve anlatıların ne tür öznellikleri ürettiği ve bu öznelliklerin bireyler üzerindeki etkileri irdelenecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Anlatı türlerinin derinlemesine kavranması
2   2. Anlatı kavramının farklı sanat dalları bağlamında da ele alınması
3   3. Öznellik kavramının sinema özelinde kavranması
4   4. Öznellik kavramının sinema ve farklı sanat disiplinleri özelinde incelenmesi
5   5. Filmlerde karakterler, anlatı yapıları ve diğer sinematografik ögelerde öznelliğin inşasının incelenmesi
6   6. Örnek Filmler üzerinden, öznellik üretiminin filmler üzerinden araştırılması

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse Giriş, Tanışma ve Ders Planı
2 Anlatı Nedir
3 Öznellik Nedir
4 Öznellik Kavramının felsefi temelleri
5 Anlatı Türleri
6 Anlatı Türleri ve Örnek Filmler
7 Ödev Proje Sunum Değerlendirme
8 Öznellik Üretimi ve Sinema
9 Sanat ve Öznellik
10 Filmlerin İncelenmesi
11 Sunum
12 Sunum
13 Sunum
14 Sunum

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

- Akay, A. (2018). Felix Guattari: Öznellik Alanları. İstanbul: Otonom Yayıncılık.
- Aristoteles. (2010). Poetika (çev. Samih Rifat). İstanbul: Can Yayınları.
- Bal, M. (2009). Narratology: Introduction to the Theory of Narrative. Toronto: University of Toronto Press.
- Barthes, R. (1988). Anlatıların Yapısal Çözümlemesine Giriş (çev. Mehmet Rifat, Sema Rifat). İstanbul: Gerçek Yayınevi.
-Berger, A. A. (1997). Narratives in Popular Culture, Media and Everyday Life. London: Sage Publicat
-Bordwell, D. (1985). Narration in The Fiction Film. Wisconsin: The University of Wisconsin Press.
-Bowie, A. (2003). Aesthetics and Subjectivity: from Kant to Nietzsche . Manchester University Press.
-Branigan, E. (1984). Point of View in The Cinema: A Theory of Narration and Subjectivity in Classical Film. New York: Mouton Publishers.
-Branigan, E. (1992). Narrative Comprehension and Film. New York: Routledge
-Chatman, S. (2008). Öykü ve Söylem: Filmde ve Kurmacada Anlatı Yapısı (çev. Özgür Yaren). Ankara: De Ki Yayınları.
-Constable, C. (2015). Postmodernism and Film. New York: Columbia University Press.
-Giddens, A. (2010b). Modernite ve Bireysel Kimlik - Geç Modern Çağda Benlik ve Toplum (çev. Ümit Tatlıcan). İstanbul: Say Yayınları.
-Hall, D. E. (2004). Subjectivity. New York: Routledge Taylor & Francis.
-Lazzarato, M. (2016a). Göstergeler ve Makineler - Kapitalizm ve Öznellik Üretimi (çev. Ferda Nur Demirci). İstanbul: Otonom Yayıncılık.
-Lazzarato, M. (2014). Borçla Yönetmek (çev. Şule Çiltaş). İstanbul: Otonom Yayıncılık.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

- Öğrenciler derslere yukarıdaki kaynak metinleri okuyarak ya da bu konuda yazılmış makale vb. kaynakları araştırarak gelmelidir.
- Sınıfta gerçekleşecek olan tartışmalara aktif bir biçimde katılmaları gerekmektedir.
- Son haftalarda gerçekleşecek seminer sunumları birlikte öğrencilerin kendi araştırma konuları diğer arkadaşlarıyla tartışmaları sağlanacaktır. Bu sebeple dersin ilk 8-10 haftasında öğrencilerin konu hakkında kapsamlı bilgiler edinmesi sağlanacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev/Sunum
2 PRJ Proje
3 SEM Seminer
4 DKL DerseKatılım
5 BNS Başarı Notu ODV * 0.30 + PRJ * 0.30 + SEM * 0.30 + DKL * 0.10


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrenciler dönem ortasında verecekleri rapor ve proje dosyası, dönem sonunda hazırladığı sunum ve raporlar üzerinden değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

-

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. Öğr. Üyesi. M. Talha ALTINKAYA
talhaaltinkaya@gmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dersi takip eden saat.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Makale Sunumu 1 3 3
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Ödev Hazırlama 3 6 18
Sunum Hazırlama 3 6 18
Proje Final Sunumu 1 3 3
Final Ödevi 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 143

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.155555555555555
ÖK.255555555555555
ÖK.355555555555555
ÖK.455555555555555
ÖK.555555555555555
ÖK.655555555555555