DERS ADI

: Atmosfer Yaratımı ve Görüntü Kompozisyonu I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FKS 3535 Atmosfer Yaratımı ve Görüntü Kompozisyonu I ZORUNLU 2 2 0 6

Dersi Veren Birim

Kurgu, Ses ve Görüntü Yönetimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

NİHAN BENCOYA

Dersi Alan Birimler

Dersin Amacı

DERSİN AMACI
Resim ve Fotografın temel Kompozisyon Kuralları gözönünde bulundurularak Sinema'ya yansıması ve tekrardan üretilmesi anlatılmaktadır. Kompozisyonun oluşmasını sağlayan ek öğelerin ( örnek renk bilgisi gibi ) öğretilip , Filmde dogru bir kadraj ve kompozisyon bilgisiyle çekim yapabilmesi sağlanmak amaclanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   projelerini nasıl planlayacaklarını, üreteceklerini, yazacaklarını ve nasıl yöneteceklerini bilme; profesyonel seviyede üretim becerilerine sahip olma ve video/televizyon, film ve ses teknolojilerini seçebilme ve kullanabilme.
2   Eğitim süresi boyunca yaratıcı film veya video üretimlerini tamamlayarak hikaye, kompozisyon, aydınlatma ve ses gibi estetik kavramlarla geliştirilmiş orijinal ve bireysel üretim çalışmalarında yer alabilme yeteneğini gösterebilme.
3   Önce yazılı sonra da görsel ve işitsel bir öykü oluşturma becerisi kazanabilme.
4   Görsel ve yazılı materyaller üzerinde bağımsız araştırmalar yürütebilme. Bir araştırma sorusu, problemi veya konusu için ne çeşit bir bilgi gerektiğine karar verebilme ve derin bilgi üretmek için bu bilgileri elde edebilme, değerlendirerek etkili bir şekilde kullanabilme. Çalışmalarını uygun yazılı bir formatta bir araştırma makalesi gibi sunabilme.
5   Sinema sanatının estetiği, tarihi ile ilgili gerekli bilgi birikimine sahip, özellikle sanat, felsefe ve tarih konularında kendini geliştirmiş biri olabilme.
6   Ulusal/uluslararası standartlara uygun düşecek bilgi beceri ve yetkinlik kazandırılmış, gerek Dünya Sineması gerekse Türkiye Sineması üzerine kapsamlı bir donanımı edinmiş
7   Bir filmin/medya üretiminin (kendisinin ve arkadaşlarının) yaratıcı çalışmalarını estetik, tarihsel ve kültürel bağlam içinde kendi bilgilerine ekleyerek eleştirel analizini yapabilme ve bunu kendi çalışmalarında (film yönetimi, görüntü yönetimi, senaryo yazımı ve canlandırma film yapımı alanlarında) hayata geçirebilme.
8   Sinema ve televizyon sektöründeki üretim-dağıtım zinciri hakkında belirli bir bilgiye sahip olabilme.
9   Teknik olarak donanımlı, teknolojik gelişmeleri yakından takip eden, mesleki kavramlara hâkim, güncel sinemaya katkıda bulunabilecek tekniklerini kullanma becerisine sahip, ana sanat dalına ait üst düzeyde mesleki bilgiye hâkim olabilme ve Piyasada kullanılan teknik ekipmanı tanıma, kullanma ve yenilikleri takip edebilme, sektörün gerektirdiği işbölümü ve sorumluluklar hakkında bilgi sahibi olabilme.
10   Kolektif bir sanat olan sinema sanatı içinde çalışırken başarılı olabilmek için çalışma disiplini olan, takım çalışması ruhuna sahip, insan ilişkilerinde uyumlu olabilme, bir topluluğu yönetme becerisi, empati kurma yeteneği, gerilime neden olabilecek olayları yatıştırma becerisi, objektif olma yetkinliğine sahip olabilme.
11   Diğer sanat alanlarının (tiyatro, müzik, resim, vb.) teknik kodlarını değerlendirebilecek düzeyde bilgiye ve sanatlar-arası etkileşim ve iletişim becerilerine sahip olabilme.
12   Hangi alanda ilerlemek istediğini ve işin sınırlanırını bilebilme, bir çalışma düzen ve disiplinine sahip, kararlı ve sorumluluk sahibi olabilme ve rekabet ortamında farklılığıyla varlık gösterebilme.
13   Film üretimleri ile bilgi ve eğlence oluştururken ırk, din, cinsiyet ile politik ve sosyal grupların konumları, süreçleri ve tavırlarına karşı duyarlı olabilme ve öğrenim düzeyi ve sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür formasyonuna sahip olabilme.
14   Hiçbir dogmaya boyun eğmeyen, her şeyi sorgulayabilecek özgür bir düşünce yapısına sahip olabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Atmosfer yaratımında temel ilkeler ve örnekler
2 hazır Metin verilecek ve film örnek gösterim ,örnek proje uygulama mekan araştırma , film ve fotoğraf çekimi
3 proje uygulama
4 proje uygulama
5 hazır Metin verilecek ,ve film örnek gösterim ,üzerinden tür uygulama
6 mekan araştırma , film ve fotoğraf çekimi
7 Proje uygulama
8 Proje uygulama
9 Serbest proje ön hazırlık ,örnek sahne oluşturma çalışmaları
10 Serbest metin üzerinden ,öğrenci sunumları örnek film,sahne gösterimi Mekan film ve fotoğraf sunumları
11 Proje uygulama
12 Proje uygulama
13 Günümüz Türkiye Sinemasından film örnek sahneler ,kompozisyon ve atmosfer yaratımındaki uygulamalar üzerinde sahne, plan çözümlemeleri
14 Dünya Sinemasından verilecek hazır filmin çözümlemesi yapılacak sahne, plan, kompozisyon olarak story-board şeklinde sahne ve plan oluşturma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:

Yardımcı kaynaklar:
VISIONS OF LIGHT - AMERICAN SOCIETY OF CINEMATOGRAPHERS -- ERNEST DICKERSON
HISTOIRE DE L'ART -- PIERRE DU COLOMBIER
SANATIN ÖYKÜSÜ -- E.H.GOMRICH
RENK VE ARMONİ KURALLARI -- SAADETTİN ÇAĞLARCA
ESTETİK VE SANAT DERSLERİ -- M.KAGAN
İKONALAR -- ŞİNASİ BAŞEĞMEZ
FİLM KURGUSU GAEL CHANDLER
SİNEMATİK HİKAYE ANLATIMI JENNIFER Van SIJLL
TÜRK SİNEMASINDA AYDINLATMA VE KOMPOZİSYON ALANINDA YENİ EĞİLİMLER Yl.tezi -- NİHAN BENCOYA ŞENGÜL
BİR GÖRÜNTÜ ESTETİK BİÇİMİ OLARAK VİDEO-CLİP L.tezi -- NİHAN BENCOYA ŞENGÜL
Diğer ders materyalleri:
Avrupa ve Amerika Sineması dan , seçilmiş filmler ve sahneler

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler
Öğretim üyesi öğrencileri,Görsel kompozisyon ve atmosfer yaratımında örnek filmler ve görsellerle temel bilgi verir ve bu bilgiler üzerine inşa edilecek, proje üretmeye yönlendirir ve örnekler üzerinden uygulama yapmalarını ister.
Uygulama çekim pratikleri ve proje ödevi aşamasında ,karşılaşılacak uygulama becerileri öğretim üyesi tarafından her hafta dersin ilk ve son saatinde uygulamalı olarak gösterilecek. Öğrencilerin sınıf tartışmalarına katılımı, projelerinin hazırlamaları ile ilgili fikir ve görüşlerini sunmaları önemli ölçüde teşvik edilecektir.
Uygulamalar
Uygulama ve proje sürecinde öğrenciler, üretim aşamasında nasıl bir yöntem kullanacakları konusunda örnek bir proje ile bilgilendirileceklerdir .

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev
2 DKL DerseKatılım
3 BSN Başarı Notu ODV * 0.75 + DKL * 0.25


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1-Öğrenci , ders için üç adet sahne çekicek ,ikisi hazır metin ,bir tanesi öğrencinin hazırlayacağı metinden
2-Örnek verilecek bir uzun metrajlı bir filmden , çekim senaryosu hazırlanacak.
3-Öğrenci , öncesinde verilmiş bir konu da yazılı ve sözlü bir sunum hazırlayacaktır.
4-Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (1) derslere katılım durumuna, (2) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve sınıf içi proje çalılmasına (3) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

1-Proje ve ödev uygulamalarındaki derse katılım,algı ve beceri yeterliliği göz önünde bulundurulacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1.Dersin % 70 nine katılım zorunludur.
2.Derse katılmamış olmak verilen ev ödevlerinin ve projelerin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3.Proje ve Ödev teslim becerisi değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

nihanaozel@gmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Her hafta dersi izleyen 30 dakika'da görüşme gerçekleştirilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Ödev Hazırlama 4 12 48
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 146

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1444444444444444
ÖK.2444444444444444
ÖK.3444444444444444
ÖK.4444444444444444
ÖK.5555555555555555
ÖK.6555555555555555
ÖK.7555555555555555
ÖK.8555555555555555
ÖK.9555555555555555
ÖK.10555555555555555
ÖK.11555555555555555
ÖK.12555555555555555
ÖK.13555555555555555
ÖK.14555555555555555