DERS ADI

: Bilim Felsefesi ve Etiği

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ATA 6050 Bilim Felsefesi ve Etiği ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. HASAN TANER KERİMOĞLU

Dersi Alan Birimler

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Doktora

Dersin Amacı

Bilimsel düşüncenin mantığını ve ne türden bir felsefe problemi olarak ele alındığını, felsefe tarihindeki bilim bilgisinin niteliğine ilişkin görüşleri de inceleyerek göstermek. Aynı zamanda, bilim ahlakının önemi ve değeri üzerine, felsefe tarihinin temel etik kuramlarını da inceleyerek tartışmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bilimsel düşüncenin bir felsefe problemi olarak ele alınması
2   Felsefe tarihinin temel etik kuramlarını inceleyerek tartışabilme
3   Bilim ahlakının önemi ve değerinin vurgulanması
4   Bilginin niteliğine ilişkin görüşleri inceleyerek ortaya koyabilme
5   Bilimsel yayın etiği ilkelerini uygulamak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Bilim Felsefesi ve Etiğe Giriş
2 Bilim ve Felsefenin Ayrışması: Modern Bilimin Doğuşu
3 Bilimin Konusu ve Kapsamı: Doğa Bilimleri ve Toplumsal Bilimler
4 Bilimin Yöntemi ve Bilgiye Ulaşma Yolları
5 Bilimsel Açıklamanın Yapısı ve Bilimsel Teori
6 Bilimsel Çalışmalarda Etik Kavramı
7 Etik Kurulların İşleyişi ve Çalışma Biçimi
8 Ara Sınav
9 Sosyal Bilimlerin Yapısı
10 Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem ve Teknikleri
11 Sosyal Bilimlere Yönelik Çağdaş Yaklaşımlar
12 Sosyal Bilimlerde Nesnellik Konusu
13 Sosyal Bilimlere Yönelik Çokkültürlü Yaklaşım
14 Genel Değerlendirme ve Tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

C. Yıldırım, Bilim Felsefesi, Remzi Kitabevi, Ankara.
Doğan Özlem, Bilim Felsefesi, Notos Yay., İstanbul, 2016.
C. Yıldırım, Bilim Tarihi, Remzi Kitabevi, Ankara.
Cemal Güzel, Bilim Felsefesi, Bilgesu Yay., İstanbul, 2013.
T. Kuhn, Bilimsel Devrimlerin Yapısı, Alan Yay.
P. Feyeraband, Yönteme Hayır, Ara Yay.
K. Poper, Bilimsel Keşiflerin Mantığı, Yapı Krdei Yay.
A. Koyre, Yeni Çağda Bilimin Doğuşu, Ara Yay.
C.A. Ronan, Bilim Tarihi, Tübitak Yay.
David B. Resnik, Bilim Etiği, Ayrıntı Yay., İstanbul, 2004.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Literatür tarama, vaka çalışmaları, sunum ve tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize / Ödev
2 FN Final Notu
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

%40 Ara sınav, %60 final

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ine katılım zorunludur. Öğretim üyesi uygulamalı sınavlar yapma hakkını
saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar vize ve final sınavı notlarına
eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç.Dr. Hasan Taner Kerimoğlu
Dokuz Eylül Üniversitesi
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Enstitüsü
Tınaztepe Yerleşkesi, 35390
Buca/İZMİR

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe 11:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Ödev Hazırlama 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 12 12
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.15
ÖK.2
ÖK.35
ÖK.4
ÖK.54