DERS ADI

: Müziksel Algılama ve Okuma III

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MZK 2003 Müziksel Algılama ve Okuma III ZORUNLU 2 2 0 5

Dersi Veren Birim

Müzikoloji Bölümü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. ELİF TEKİN GÜRGEN

Dersi Alan Birimler

Müzik Bilimleri
Müzik Teknolojisi
Müzikoloji

Dersin Amacı

Nota üzerinden tonal eser okuyabilme ve nota merkezli olarak tonal müziğin kavramlarını anlayabilme.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Geçit, işleme ve basamak notalarını tanımlayabilmesi,
2   Parça içindeki tempo değişikliklerini belirleyebilmesi
3   Ders kapsamında okunan parçalarda soru-cevap motiflerini belirleyebilmesi,
4   Ritmik dikte ve melodik dikte yapabilmesi,
5   Parça içerisinde modülasyonları belirleyebilmesi,
6   Notası olan bir eseri okuyabilmesi (solfej) beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Dönem boyunca yapılacak çalışmalar ve ele alınacak konulara ilişkin bilgilendirme.
2 a. Geçit notaları. b. Geçit notaları uygulama ve solfej. a. Geçit notaları tanımlanır ve kullanım biçimleri ele alınır. b. Geçit notalarına ilişkin uygulama yapılır ve Solfege des Solfeges Volume 2 A kitabından 1- 5 arası parçaların okunması.
3 . Geçit notaları uygulama. b. Solfej ve dikte uygulaması. b. Solfege des Solfeges Volume 2 A kitabından 5- 10 arası parçaların okunması ve dikte alıştırmaları.
4 a. İşleme notaları. b. İşleme notaları uygulama, solfej ve melodik dikte. a.İşleme notaları tanımlanır ve kullanım biçimleri ele alınır. b.İşleme notalarına ilişkin uygulamalar ve Solfege des Solfeges Volume 2 A kitabından 10- 15 arası parçaların okunması
5 a. İşleme notaları uygulama. b. Solfej ve melodik dikte. b.İşleme notalarına ilişkin uygulamalar ve Solfege des Solfeges Volume 2 A kitabından 15- 20 arası parçaların okunması
6 a. Modülasyon. b. Modülasyon ve solfej. a. Modülasyon konusu ele alınır, yakın tonlara yapılan modülasyonlar anlatılır. b. Modülasyon konusu ile ilgili parçalar üzerinden analiz yapılır. Ayrıca Solfege des Solfeges Volume 2 A kitabından 20- 22 arası parçalar okunur.
7 a. Modülasyon uyugulama. b. Solfej ve ritmik dikteye giriş.. a.Modülasyon uygulamaları. b. Solfege des Solfeges Volume 2 A kitabından 22- 25 arası parçaların okunması.
8 a. Genel Tekrar b. Genel tekrar.
9 a. Ara sınav b. Ara sınav değerlendirmesi.
10 a. Basamak sesleri b. Basamak sesleri uygulama ve solfej.
11 a. Basamak sesleri uygulama. b. Solfej ve ritmik dikte. b. Basamak sesleri örneklemesi ve uygulaması ile Solfege des Solfeges Volume 2 A kitabından 30- 35 arası parçaların okunması.
12 a. Akor dışı seslerin kullanımı. b. Akor dışı seslerin kullanımına ilişkin örneklemeler, uygulamalar ve solfej. b. Solfege des Solfeges Volume 2 A kitabından 35- 40 arası parçaların okunması.
13 a. Akor dışı sesler ve kullanımları. b. Ritmik dikte ve melodik dikte alıştırmaları.
14 a. Genel tekrar b. Genel tekrar Dönem boyunca ele alınan konulara ilişkin genel tekrar.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Lavignac. Solfege des Solfeges Volume 2A
Weber, Leçons Progressives De Lecture et de Rythme Volume 2

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Derslerin teorik bölümü öğreticinin piyano ve dizekli tahta kullanarak anlatımı ile gerçekleşmektedir. Uygulama bölümü ise birlikte ve bireysel olarak Solfej, Bona gibi çalışmaların okunması ve ezgilerin notaya alınması (dikte)yolu ile gerçekleşmektedir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BSN Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.10 + DKL * 0.10 +FN * 0.50
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.30 + ODV * 0.10 + DKL * 0.10 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Arasınav ve Final sınavı olmak üzere dönem boyunca iki sınav gerçekleştirilecek ve bir öğrenci toplam başarı puanının %80 ini bu sınavlardan elde edecektir. Her sınav öğrenciye önceden verilecek parçaların sınav jürisi önünde okunması ile gerçekleşecektir. Buna ek olarak gerekli görüldüğünde ara sınavlarda ise teorik bir test yapılabilmektedir.

Değerlendirme Kriteri

Sınavda sorumlu olunan parçalardan sınav esnasında öğretici tarafından seçilen parçaların ses yüksekliği, süre, gürlük, tempo ve ritim gibi öğelerdeki değişikliklerin doğru bir şekilde okunması, öğrencinin dönem içerisindeki gelişimi, derse devam etme durumu ve derse karşı tutumları değerlendirmede ölçüt olarak alınacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %80 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve eylemi disiplin cezası ile sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Tel: 232 412 92 08
E-Posta: Omer.er@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı: 13:30-16.30
Cuma: 13:30-16:30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 5 60
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 130

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.11511
ÖK.21511
ÖK.31511
ÖK.41511
ÖK.51511
ÖK.61511