DERS ADI

: Çalgı II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MZS 3012 Çalgı II SEÇMELİ 1 1 0 3

Dersi Veren Birim

Müzikoloji Bölümü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. ELİF TEKİN GÜRGEN

Dersi Alan Birimler

Dersin Amacı

Piyano:
Bir önceki dönem piyano dersinin devamı niteliğindedir. Barok, Klasik, Romantik ve 20.yüzyıl batı sanat müziği, Çağdaş Türk Müziği, Jazz, Blues, Pop gibi popüler müzik türlerinin de içinde bulunduğu geniş piyano repertuarından örneklerin çalınması yolu ile bu türlere özgü müziksel bileşenlerin algılanması ve piyano tekniklerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.

Diğer çalgılar için:Tonal ya da modal/makamsal özellikli (bağlama, ud, klasik kemençe vb.) en az 1 çalgıyı seslendirme yapabilecek düzeyde icra edebilme.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tonal (piyano, gitar, vb.) ya da modal/makamsal özellikli (bağlama, ud, klasik kemençe vb.) en az 1 çalgıyı seslendirme yapabilecek düzeyde icra edebilmesi,
2   Seçtiği çalgının, farklı müzik türlerinin karakteristiklerine göre değişiklik gösteren icra üsluplarını tanımlayabilmesi ve çalgısında gösterebilmesi,
3   Seçtiği çalgıyı, çalgının teknik olanaklarına uygun biçimde çalabilmesi,
4   Notaları adlandırması ve seçtiği çalgının üzerindeki yerlerini gösterebilmesi,
5   Tonalite ve makam aşıtlarını, seçtiği çalgı üzerinde gösterebilmesi,
6   İcra ettiği parçaları, parçanın gerektirdiği metronoma uygun biçimde çalabilmesi,
7   İcra ettiği parçanın gerektirdiği nüansları yapabilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Piyano: Düzeye uygun eser seçimi. Synthesizer: Giriş: Synthesizer I dersi konularının tekrarı. Elekro Gitar: Pentatonic Diziler ve Gitarda Pentatonic Dizi Yerleşimleri. Bas Gitar: GİRİŞ Kick takibi. piyano: Eserlerle ilgili özellikler açıklanır, piyanoda örneklenir ve deşifre çalışması yapılır. Synthesizer: Birinci dönemde öğrenilen temel işlevler ve kullanımlar hatırlatılır.
2 Piyano: Eser/eserler üzerinde çalışma. Dizi - kırık akor (si majör, sol# minör).Synthesizer: Ses kaynaklarının (sound source) değiştirilmesi ile ilgili bilgiler. Elekro Gitar: Minör Pentatonic Yerleşimleri ve Örnek Riffler. Bas Gitar: Belirlenen bir parçaya kick takibi çalışması. Synthesizer: Mevcut ses bankasının deforme edilmesi, efektlerinin değiştirilmesi gibi
3 Piyano: Çalınan eserlere yönelik etüt ve oktav dizi çalışması. Synthesizer: Ses kaynaklarının (sound source) değiştirilmesi ile ilgili bilgiler. Elekro Gitar: Majör Pentatonic Yerleşimleri ve Örnek Riffler. Bas Gitar: Kick takibi çalışması. Piyano: Eserlerdeki teknik zorluklar, o tekniği içeren etütlerle giderilmeye çalışılır. El, kol, parmak dengesi ve parmak hızı gelişimi üzerinde durulur.
4 Piyano:Piyanoda pedal teknikleri, eserlerin dönem ve biçem özellikleri. Synthesizer: Ses kaynaklarının (sound source) değiştirilmesi ile ilgili bilgiler. Elekro Gitar: Teknik Egzersizler (Double Stoplar, Pentatonic Sequenceler). Bas Gitar:7 li ve 9 lu yapılar ve egzersizler. Piyano: Piyanodaki pedal teknikleri ve bu tekniklerin eserlerin dönem ve biçemlerine göre ne şekilde değiştiği anlatılır. Ritmik ve Senkop pedal tekniği ile ilgili basit alıştırmalar yapılır. Synthesizer: Switch, sustain, volume, program change, start-stop gibi işlevler.
5 Piyano: Eserlerin hız ve gürlükleri. Synthesizer: Ses kaynaklarının değiştirilmesine ilişkin uygulamalar. Elekro Gitar: Blues Formu, Blues Formunun Armonik Analizi. Bas Gitar:Blues. Blues armonisi ve egzersizler.
6 Piyano: Eser ve etütlere yönelik çalışmalar. Dizi- kırık akor (mib majör, do minör). Synthesizer: Genel kontrol ve Initialize (fabrikasyon ayarlarına döndürme).Elekro Gitar: Blues Alttürleri: Chicago Blues, Texas Blues. Bas Gitar: kick takibiyle Blues çalma ve egzersizler.
7 Piyano: Sınav parçalarının seçilmesi ve deşifre çalışması. Synthesizer: Keyboard pedal out putlarının kullanımı.Elekro Gitar: Minör Blues: Örnek Parça I. Bas Gitar:Temel blues eşlikleri egzersizler.
8 Piyano: Arasınav parçalarının hız ve gürlüklerinin çalışılması. Synthesizer:Keyboard pedal out putlarının kullanımı. Elekro Gitar: Minör Blues: Örnek Parça II. Bas Gitar:Temel blues eşlikleri egzersizler Synthesizer:Switch, sustain, volume, program change, start-stop gibi işlevler ve farklı klavye modellerinde değişiklik gösteren switch polarity değişimleri.
9 Piyano: Arasınav parçalarının dönem ve türüne göre teknik ve müzikal ifadelerinin çalışılması. Synthesizer: Keyboard pedal out putlarının kullanımı.Elekro Gitar:Majör Blues: Örnek Parça I. Bas Gitar:Temel Rock n Roll eşlikleri ve egzersizler.
10 Arasınav
11 Piyano: Eser seçimi, deşifre çalışması, Dizi- kırık akor , oktav tekniği tekrar çalışması. Synthesizer: Synthesizer üzerinde efekt kullanımları. Elekro Gitar: Majör Blues: Örnek Parça II. Bas Gitar: Blues ve Rock n Roll uygulaması ve egzersizler.
12 Piyano: Sınav parçalarının hız ve gürlüklerinin çalışılması. Synthesizer: Synthesizer üzerinde efekt kullanımları. Elekro Gitar: Örnek Parça ve Riffler. Bas Gitar:Blues, Rock n Roll uygulaması ve egzersizler.
13 Piyano: parçaların teknik ve müzikal ifadesinin çalışılması. Synthesizer: Synthesizer üzerinde efekt kullanımları. Elekro Gitar: Örnek Parça ve Riffler. Bas Gitar: Final parçaları çalışması.
14 Yarıyıl sonu jüri değerlendirmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Piyano dersi için:
Kölbl G., Thurner S.(2005) Die 100 Schönsten Melodien von Klassik bis Pop, Hage Musicverlag.
Chick Corea (20 Pieces for Keyboard)
Oscar Peterson (Complete Jazz For The Young Pianist)
E. Satie (Piano Works,Volume1)
50 Grades For The Pianao (Yamaha)
F.Chopin (vals, nocturn, prelude)
Maxwell Eckstein (Piano Pieces for Children No. 3)
Johann Sebastian BACH (küçük prelüd fügler, iki sesli envansiyonlar)
Haydn, Mozart, Beethoven (Sonatin ve Sonatlar)

Diğer çalgılar için:
Jimmy Casale, Gary Campbell, Jerry Greene Patterns for jazz
Ed Friedland Building Walking Bass
William Leavitt A Modern Method For Guitar
Jody Fisher The Complete Jazz Guitar Method

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrenciyle bireysel olarak, (çalgı icrasını içeren) uygulamaya dayalı ve uygulamayı destekleyecek teorik bilgilerin anlatılmasıyla yapılacaktır.
Öğrencinin teknik ve repertuar düzeyi öğretim elemanı tarafından saptanır ve her öğrenci program düzeyinin aşağısında olmamak üzere öğretim elemanının belirlediği program üzerinden ders görmektedir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PR Proje
2 JD JüriDeğerlendirmesi
3 BSN Başarı Notu PR * 0.40 + JD * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar öğrencilerin, öğrenme çıktılarında tanımlanan yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını ölçmeyi hedefler.
Her öğrenci program düzeyinin aşağısında olmamak üzere öğretim elemanının belirlediği program üzerinden bireysel olarak değerlendirilecektir.
Sınavda sorumlu olunan parçaların tamamının çalınması, notaların, ritmin, gürlük ve temponun doğruluğu, öğrencinin dönem içerisindeki gelişimi, verilen parçaları zamanında hazırlayabilmesi, derse devam etme durumu, derse karşı tutumları değerlendirmede ölçüt olarak alınacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %80 ini katılım zorunludur.
2. Öğrenci, dersin işleyişini sağlamak açısından, derse, bir önceki dersle ilgili olarak verilmiş olan etüt ya da parçaları çalışmış olarak gelmekle yükümlüdür. Yükümlülüğü yerine getirmeyen öğrenci derse alınmaz

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Tel: 232 4129210
E-Posta: elif.tekin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi:15: 00 - 16:30
Cuma:13: 30- 16: 00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Uygulama 13 1 13
Uygulama 13 1 13
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 84

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5
ÖK.6
ÖK.7