DERS ADI

: Çağdaş Yönetmenler I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SSS 4001 Çağdaş Yönetmenler I SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Sahne Sanatları Bölümü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. BANU AYTEN AKIN

Dersi Alan Birimler

Dramatik Yazarlık - Dramaturji
Oyunculuk
Sahne Tasarımı
Drama Yazarlığı ve Dramaturji

Dersin Amacı

Bu ders Çağdaş Tiyatrodaki belli başlı yönetmenlerin çalışma yöntemlerinin kavranması ve uygulamalarla bu yöntemlerle çalışma becerisi ve yetkinliği kazandırmayı amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu derste verilen eğitim sonunda öğrencinin; Çağdaş Tiyatronun temellerinin atıldığı 20. yüzyılın öncü tiyatro ortamına ilişkin kuramsal ve uygulamaya dayalı bilgi toplayabilmesi
2   Çağdaş Tiyatronun temel ilkelerini tespit edebilmesi,
3   1890'lardan 1960'lara kadar belirleyici olmuş tiyatro yönetmenleri ve yönetmenlik yöntem ve teknikleri ayırabilmesi,
4   Yüzyılın ilk yarısında belirleyici olmuş tiyatro yönetmenlerinin gerçekleştirdikleri oyunları bilgiler ışığında tartışabilmesi,
5   Yüzyılın ilk yarısında belirleyici olmuş tiyatro yönetmenlerinin yönetmenlik tekniklerinin belirlenen tema ışığında uygulayabilmesi,
6   Çağdaş tiyatroyu çok boyutlu sentezleyebilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ders Tanıtımı, Yönetmenlik kavramının çıkışı üzerine düşünce üretmeye yönlendirme
2 Döneme genel bakış
3 20. Yüzyıl Tiyatro Sanatını belirleyenler
4 Meiningen, Antoine, Jarry, simgeciler ve diğerleri...
5 Stanislavski, Reinhardt tiyatro anlayışı, oyunculuk ve yönetmenlik metodları
6 Meyerhold tiyatro anlayışı, oyunculuk ve yönetmenlik metodu
7 Ara Sınav
8 Piscator ve Brecht'in tiyatro anlayışı, oyunculuk ve yönetmenlik metodu
9 Artaud'nun tiyatro anlayışı, oyunculuk ve yönetmenlik metodu
10 Jerzy Grotowski yönetmenlik tekniği üzerine uygulama çalışması
11 Eugenio Barba oyunları üzerine bir film
12 Eugenio Barba'nın tiyatrosu ve yönetmenlik tekniği üzerine kuramsal bilgi
13 Toplu çalışmalar
14 Toplu çalışmalar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

ERGÜN, Selda (Çağdaş Doğaçlama-Tiyatro Oyuncusunun Eğitiminde ve Oyun Çalışmasında Doğaçlama Kullanımı, Devak Yay., İzmir, 2003
ARON, Raymond, Pof. Dr., Sosyolojik Düşüncenin Evreleri, Çev. Doç. Dr. Korkmaz Alemdar, Türkiye İş Bankası Kültür Yay., Ankara 1986.
ARIN, Bülent, Çağdaş Oyunculuk Anlayışı Işığında Grotowski Oyunculuk Yöntemi, Devlet Tiyatrosu İç Eğitim Dizisi, No.A - 4, Ankara 1980.
ARTAUD, Antonin, Tiyatro ve İkizi, Çev. Bahadır Gülmez, Y.K.Y, İstanbul 1993.
BARBA, Eugenio, The Paper Canoe, Routledge, London 1995.
BARBA, Eugenio - SAVARESE, Nicola, A Dictionary of Theatre Antropology, Routledge, London 1991.
GROTOWSKI, Jerzy, Oyuncunun Tekniği , Çev.A. Cüneyt Yalaz, Yoksul Tiyatro, Mimesis, Sayı.4, 1992.
GROTOWSKI, Jerzy, Oyuncunun Çalışması 1959 -1962 ,Çev. İhsan Özbek, Yoksul Tiyatro, Mimesis, Sayı.4, 1992
....

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler
Öğretim üyesi öğrencileri, çağdaş tiyatroda yönetmenlik teknikleri doğrultusunda seçilen yönetmenler üzerinden çıkış noktalarına, hedef kitleye ve uygulama yöntemlerine yönelik ortaya çıkacak konularda çözüm üretmeye yönlendirir ve konular ile ilgili görüşlerini yazılı ve uygulamalar olarak sunmalarını ister.
2. Sınıf Tartışmaları
Öğrencilerin sınıf tartışmalarına katılımı, ilgili görüşlerini sunmaları önemli ölçüde teşvik edilecektir.
3. Uygulamalar
Teorik donanım sonrası uygulamaya geçiş sürecinde öğrenciler, metin oluşturma, ,tasarım ve oyunculuk derslerinde ve diğer alan derslerinde aldıkları bilgileri nasıl kullanacakları konusunda örnek uygulamalar ile bilgilendirileceklerdir

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

* Ders değerlendirme aşamasında öncelikle derse aktif katılım, araştırma, yaratıcılık, seçilen çıkış noktası ile paralel üretim, uygulamaların yönteme uygunluğu üzerinden puanlama yapılacaktır.
* Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (1) derslere katılım durumuna, (2) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve sınıf içi uygulama çalışmasına (3) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrencinin İşlenecek konu üzerine araştırma yaparak dersi dinlemesi azami verimi sağlar. Öğrenci ders sonunda edindiği bilgiler üzerine sorular sorarak nedenleri ve sonuçları üzerine fikir yürüttüğünde beklenen amaçlar yerine gelmiş sayılır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

banu.akin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 19.00-20.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 61

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5
ÖK.6