DERS ADI

: Tiyatro Tarihi ve Kuramları-Roma ve Ortaçağ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SSB 1002 Tiyatro Tarihi ve Kuramları-Roma ve Ortaçağ ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Sahne Sanatları Bölümü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. SEMİH ÇELENK

Dersi Alan Birimler

Drama Yazarlığı ve Dramaturji
Oyunculuk
Sahne Tasarımı
Dramatik Yazarlık - Dramaturji

Dersin Amacı

Antik Roma ve Ortaçağ dönemlerinde gelişen tiyatro tarihi ve kuramları üzerine bilgi edinmek



Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tiyatro sanatının temel Roma ve Ortaçağ dönemleri içindeki sorunları
2   Roma da ve Ortaçağ da tiyatro sanatının gelişimi
3   Roma da eğlenceye dönük tiyatronun yoğunlaşma nedenleri
4   Tragedya ve Komedyanın Roma ve Ortaçağ daki durumu
5   Horatius, Donatus Cicero ve Ordtaçağ kuramcıları
6   Roma ve Ortaçağ da tiyatro tekniği

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Roma Tiyatrosunu belirleyen Toplumsal ve Kültürel Koşullar
2 Roma da gelenek-din-erdem ilişkisi ve tiyatro
3 Roma da Tragedya sorunları ve Seneca
4 Roma tiyatrosunda başlıca güldürü yöntemleri
5 Fabula Ricinata, mimus ve Pantomimus
6 Fabula Palliata, Plautus ve Terentius
7 Roma da Tiyatro Mimarisi ve Tiyatro Tekniği
8 Roma da Tiyatro Düşüncesi
9 Ortaçağ da siyasal, toplumsal, kültürel değişimleri ve seyirci
10 Ordtaçağ dan Dindışı tiyatro Mimus, Pantomimus
11 Tiyatronun dışlanması,Yasaklanması, Tiyatro sanatçılarının konumu
12 9. yy da kilise tiyatrosunun İlk adımları Quem Quaeritis tropesi ve gelişimi
13 Mıracle ve Morality Oyunları
14 Ortaçağ da Oyun düzenleri ve Sahne Tekniği

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Prof.Dr.Özdemir NUTKU DÜNYA TİYATROSU TARİHİ C:1-2, Remzi Kitabevi, İst., 1985
Prof.Dr.Sevda ŞENER DÜNDEN BUGÜNE TİYATRO DÜŞÜNCESİ,
Adam Yay., İst., 1982
BROCKET Oscar G. TİYATRO TARİHİ, Dost Kitabevi Yay., Ank., 2000

Yardımcı kaynaklar:
AND Metin DIONYSOS VE ANADOLU KÖYLÜSÜ, Elif Yay., İst., 1973
AND Metin TİYATRO KILAVUZU, Milliyet Yay., İst., 1973
AND Metin "Dramatik Köylü Gösterilerinin Ritüel Niteliği", TÜRK
FOLKLÖRÜ ARAŞTIRMALARI YILLIĞI, Belleten, 1974
AND Metin RİTÜELDEN DRAMA, YKY, İst., 2002
ANDAY Melih Cevdet GELİŞEN KOMEDYA, Çan Yay., İst., 1965
ARISTOTALES POETİKA, Çev.İsmail Tunalı, Remzi Kitabevi, İst., 1963
ARISTOTALES POETİKA, Çev.Nazile Kalaycı, Bilim ve Sanat Yay.,Ank.,2005
ARISTOTALES RETORİK, Çev.Mehmet H.Doğan, YKY, İst., 1995
AKSAKAL Alev ANTİK YUNAN DÜŞÜNCELERİYLE BİLGELİĞE YOLCULUK,
Yakamoz Yay., İst., 2005

BOZKURT Nejat SANAT VE ESTETİK KURAMLARI, Sarmal Yay., İst., 1995
CÖMERT Bedrettin SANAT-EDEBİYAT ÜZERİNE, Damar Yay., Ank., 1991

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders kuramsal bilgilerin anlatılması, dinleme, not alma ve kaynakçada belirlenen yapıtların incelenmesiyle amacına ulaşmaktadır.


Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Biri yıl içinde Ara sınavı niteliğinde dar kapsamlı diğeri final sınavı niteliğinde geniş kapsamlı iki yazılı sınav yapılmaktadır. Sınavına girebilmek için kuramsal dersler için yönetmelikte öngörülen % 70 devam limitini doldurması gerekir. Sağlık nedeniyle ara sınava katılamayanlar ve mazeretleri Fakülte Yönetim kurulunca uygun görülenler için telafi ara sınavı yapılır.



Değerlendirme Kriteri

Tiyatro tarihi ve kuramları arasındaki ilişkiyi dönemin toplumsal ve düşünsel koşulları içinde değerlendirebilen. Bilgiler arasında neden sonuç bağlarını kurarak yorum yapabilen bir düşünce düzeyine erişme doğrultusundaki genel performansın ölçülmesi bu ders yazılılarının temel değerlendirme kriteridir.






Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam esastır.İşlenecek konu üzerine araştırma yaparak derse gelmek azami verimi sağlar. Öğrenci ders sonunda edindiği bilgiler aüzerine sorular sorarak nedenleri ve sonuçları üzerine fikir yürüttüğünde beklenen amaçlar yerine gelmiş sayılır.




Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

semih.celen@deu.edu.tr tlf:(0 232) 412 92 42

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 5 2 10
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 54

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5
ÖK.6