DERS ADI

: Oyun İncelemesi-Postmodern

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SSB 4004 Oyun İncelemesi-Postmodern ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Sahne Sanatları Bölümü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. YASEMİN SEVİM SALMAN

Dersi Alan Birimler

Drama Yazarlığı ve Dramaturji
Oyunculuk
Sahne Tasarımı
Dramatik Yazarlık - Dramaturji

Dersin Amacı

Son sınıf son sömestir dersi olan bu derste öğrenciye günümüzde yazılan oyunlar özellikle modernden postmoderne geçiş metinleri, metinlerarası ilişkileri taşıyan metinler, postmodern metinler, ın yer face oyunları, absürd-ironik özellik taşıyan ve parodi içeren metinler ele alınarak tartışılır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Postmodern kavramı ve postmodern dönemin özellikleri hakkında bilgilenmiş olması,
2   Postmodernizmi oluşturan temel eğilimleri öğrenmiş olması,
3   Postmodern tiyatro yapıtlarında öne çıkan hiper gerçek, zaman- mekan algısı ve metinlerarasılık, parçalılık, pastij, kolaj v.b. kavramları tanımış olması,
4   Postmodern dönem koşulları içinde şekillenen bireyi ele alan karakterin konumunu (psikolojik derinlik, yalnızlık, aidiyet duygusu, paranoya, marjinallik, şiddet, bellek yitimi v.b. kavramlar eşliğinde) tartışabiliyor olması,
5   Ele alınan model oyunları postmodern tiyatro yapıtlarında öne çıkan kavramlarla birlikte inceleyip tartışabilecek donanıma sahip olması beklenir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

SSB 4004 - Oyun İncelemesi-Postmodern

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Postmodern tiyatro ve postmodern metinden sözederek ilk yapı taşı olan Samuel Beckett in Godot yu beklerken oyunu tartışılır
2 Martin Macdonagh Yastık Adam postmodernitedeki küçük hikayelerin armağan edilmesi ve hiper gerçek kavramı tartışılır
3 Philip Ridley in Cam yapraklar oyunu yine psikolojik derinliğin hikayeyi nasıl derinleştirdiği tartışılır
4 Zamanda atlama ve mekanda ortaklık ve dünyanın doğanın değişime uğramasının serüveni Andrew Bovell ın Yağmur Durduğunda adlı oyunu
5 Tom Stoppard ın Rosencrantz ve Guildernstern Öldüler oyununda Hamlet oyunundan iki ara karakterin trajedisi ve metinlerarası ilişkiler
6 Reinhold Tritt in Dalga adlı oyununda itaat deneyinin bireyler üzerindeki etkisi ve aidiyetin etkisi
7 Tracy Letts in Böcek oyunu ve nükleer savaşların getirisi paranoyaların birey üzerindeki etkisi
8 Antigone Newyorkta oyununda varolan Antigone temasının günümüz koşullarında vahşi kapitalizmin marjinal bireyleri nasıl yokettiğinin ele alınışı
9 Peter Schaffer in Gorgon un Armağanı oyununda mitolojinin günümüz yazınında kullanımı ve tiyatroda şiddet kavramının yeri
10 David Hare in Amy nin Bakışı oyununda günümüz tiyatro ve sinema sanatının tartışılması ve bireyin onarılamaz yalnızlığı teması
11 Arthur Miller ın Mr.Peters ın Bağlantıları oyununda belleksizliğin ele alınışı yaşamıyan düşsel kişilerle yaşamın içinde yaşamı sorgulayanlar
12 Kolaj tekniğinin kullanıldığı Özdemir Nutku nun Kül Altındaki Kor adlı oyundaki Çekhov üzerine yaptığı düzenleme
13 Özen Yula ya da Civan Canova dan postmodernist metin yaklaşımlarının ele alınışı
14 Vize sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Postmodernite üzerine yazılmış kaynaklar
Kubilay Aktulum Metinlererarası İlişkiler Öteki yayınları
Kubilay Aktulum Parçalılık Öteki yayınları
Kubilay Aktulum Kopuk Yazı Kopuk yapıt Öteki yayınları
Aleks Sierz Yüzüne Tiyatro (In yer face) Mitos Boyut yayınları
Jean Baudrillard (çeviri Oğuz Adanır) Sessiz Yığınların Gölgesinde (Toplumsalın Sonu)
Terry Eaglaton Kamusal Alanın Çöküşü
Sanatın Sonu gibi postmoderniteyi içeren kaynaklar ve doğu batı dergisinde yayımlanan incelemeler

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrenme ve öğretme stratejisi çağımız postmodern tiyatro özelliklerini aktardıktan sonra çağın iflah olmaz romantizmini içeren postmoderniteye ilişkin metinlere ulaşma, postmodern metnin oluşumunu sağlayan tüm alt başlıklar hakkında bilgilendirme, bunları araştırma ve incelemeye yönlendirme ve çağdaş postmodern içinde yeralan eğilimlerin ışığında metin inceleme yöntemlerine yönlendirme, yapısalcı ve göstergebilimsel çözüm teknikleri hakkında ilgi uyandırma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

%40 vize sınavı %60 final sınavı dışında öğrencinin devamı derse katılımı, sunumu, malzemeye ulaşma çabası, anlatım ifade gücü, eleştiri yorum ve yaratıcılık konusundaki becerisi, özellikle de sunumdaki yöntembilimsel yaklaşımı dersin içeriğini oluşturur.

Değerlendirme Kriteri

Öncelikle kitap, makale, dergilerde yeralan incelemelere ne kadar ulaşabilmiş, görsel malzemeye ulaşabilmiş mi, sunumu yaparken ya da araştırma raporunu kaleme alırken nasıl bir yöntem izlemiş, postmodern metnin gereksinmelerini, göstergebilimsel ve yapısalcı yöntemi kullanmadaki becerisi değerlendirme kriteridir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlk kural ele alınacak metnin okunmuş olmasıdır. Oyun okunduktan sonra sunumu yapacak olan ya da olanların yanısıra sınıftaki diğer öğrencilerde metni okumanın ötesinde, metne ve yazara ilişkin verilere ulaşma çabasında olmak zorundadır. Sunum yapana eklenecek malzeme, kaynak katkısı koyabilmek önemlidir. Devam, katılım, sunumdaki konuya hakimiyet temel kurallardır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

yasemin.sevim@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

yok

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 3 2 6
Vize Sınavına Hazırlık 2 3 6
Final Sınavına Hazırlık 2 4 8
Ödev Hazırlama 2 5 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 60

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.144455
ÖK.244455
ÖK.344455
ÖK.444455
ÖK.544455