DERS ADI

: Oyun İncelemesi-Modern

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SSB 4003 Oyun İncelemesi-Modern ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Sahne Sanatları Bölümü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. YASEMİN SEVİM SALMAN

Dersi Alan Birimler

Drama Yazarlığı ve Dramaturji
Oyunculuk
Sahne Tasarımı
Dramatik Yazarlık - Dramaturji

Dersin Amacı

Oyun incelemesi son sınıfın XX.yüzyılın modern metinlerini tanıyıp incelediği ele alır VII.sömestirde modern metinlerin yazarlarından seçmeler yapılarak yüzyılın epik ve absürd metinleri dışında kalan yazarları, dönemini, o dönemi oluşturan koşulları ve yazarın diğer eserleriyle karşılaştırarak dramaturjik sorunları, sahnelenip sahnelenmediğini, sahnelendiyse oyunların yazılı medyada en gibi eleştiriler aldığını, görsel malzemelerin de desteğiyle irdeler ve sınıf ortamında sunum yapanların ve diğer öğrencilerin katılımıyla aktif olarak incelenir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Modern ve Modernizm kavramlarını tanımış olması,
2   Modernizmin anlayışı ve temel felsefesi hakkında fikir sahibi olması,
3   Çağdaş olan hakkında bilgilenmiş olması,
4   Yorum ve yaratıcılık yeteneği geliştirmiş olması,
5   Model oyunları değerlendirip tartışabilme donanımına sahip olması beklenir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

GSF 1000 - Sanat Eğitiminde Meditatif Dans

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Modernite nedir modern metin ne demektir Çağdaş olan ile modern olan aynı şey midir Modern olmak çağa uygunluk mudur Modernizmin temeli akıl ve bilgi yoluyla çözüme dayanan bir anlayış olduğuna göre dönemin felsefesi hakkında genel bilgi verilir
2 Friedrich Dürrenmatt Fizikçiler oyunu ve bilim adamı sorumluluğu Bilimin yanlış aklın elinde tehlikeye dönüşmesi
3 Peter Weiss Soruşturma oyunu ve belgesel tiyatronun önemi II.Dünya Savaşı nın yol açtığı sıkıntıların çağın tanıkları tarafından dile getirilmesi
4 Siegfried Lenz Suçlular Çağı Suçsuzlar Çağı İnsanların yaşadıkları düzene göre suçlu ya da suçsuz olabileceklerini dönemin politikalarına göre değerlendirilmesi
5 Georg Tabori Kavgam adlı oyunu Brecht in ardılı sayılan yazarın insanların yarattıkları canavar karşısında kendilerini sorgulama şansı veren bir oyun
6 Thomas Bernhard Kahramanlar Alanı Yaşamıyan bir profesör kahraman üzerinden dönemin sorgulanması
7 Sonsuz Döngü Şifre Kırıcı olarak da adlandırılan bilim adamı Alan Turing in yaşamı üzerine bir oyun
8 Dünyanın Başkanti Mr.Speer Hitler in mimarı Speer in Doğu Berlin de aldığı davet üzerine bir aktörle karşılaşmasını ele alan yüzleşme oyunu
9 Duşan Kovaçevic Profesyonel adlı oyunu Doğu bloku ülkesinde yaşayan artık yazmayan bir yazarla onu 17 yıl izlemiş bir sivil polisin yüzleşme oyunu
10 Ilan Hatsor Maskeliler Filistin-İsrail meselesinde intifadada yeralan üç kardeşin birbirleriyle ve düzenle yüzleşmesinin oyunu
11 Sam Shepard Vahşi Batı-Aç Sınıfın Laneti-Gömülü Çocuk Bu üç oyun üzerinden Amerikan Düşünün Düş değil Kabus olduğu ve değerler erozyonu yazarın düşünceleri çerçevesinde ele alınır
12 Tom Stoppard Hint Mürekkebi Oyun İngilterenin sömürgesi olan Hindistanda yaşanan bir aşk hikayesi
13 Genel bir değerlendirme
14 VİZE SINAVI yapılır Ne kadar oyun işlendiyse öğreci sorumlu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Aşağıda adı geçen oyun metinleri ve aynı yazarların diğer oyunları
Adı geçen oyunlarla ilgili çıkan kitaplar, basındaki yankılar
Modernizm üzerine basılmış kitaplar ve incelemeler
İnternet verileri ve yazılı basında ve dergilerde yeralan inceleme ve eleştiri yazıları
II.Dünya Savaşı na ilişkin kitaplar, ansiklopedik bilgiler
Bilim , bilim adamı, bilimsel ahlak, hukuk, suç ve suçluluk kavramları, Amerikan düşü üzerine kaynaklar (Temel kaynak veremiyorum çünkü her oyun kendi temasına

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrenme kütüphane ortamında dergi ve kitap taramasıyla, internet ortamında oyuna ilişkin doğrulanmış bilgileri araştırma gerekli olan görsel malzemenin temini, eleştirilerin toplanması, yazarın dönemi ve yazarın oyuna ilişkin söyledikleri vb.malzemenin toplanmasından sonra öğrenci oyun yapısını incelemenin kuralları çerçevesinde, tiyatro terminolojisinin gerektirdiği kavramları kapsayan bir araştırma raporunu sınıf ortamında sunar. Sınıftaki öğrenci sayısına göre sunum grupları 2 li ya da 3 lü oluşturulmaktadır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Değerlendirmede ölçüt %40 vize %60 bitirme sınavıdır. Ancak öğrencinin dönem içersinde bir defaya mahsus olmak üzere araştırma ve sunum yapma zorunluluğu vardır. Bu zorunluluk çerçevesinde kütüphane, internet, görsel malzeme ve bunun araştırma raporu olarak sunulması, sınıftakilerin katkı ve katılımı ve derse devam diğer kriterler olarak eğitmenin kanaat edinmesini sağlamaktadır.

Değerlendirme Kriteri

Sunumu yapan öğrenci sunumunu bir araştırma raporu olarak sunar ve sunduğu anda ders içinde katılım ve eleştiriler yoluyla tartışmaya açılır, görsel malzeme oynanışa ilişkin fragmanlar, oyun fotoğrafları, yazar fotoğrafları sunumun kapsamı içinde ele alınır. Sunum kalitesi yıl içinde yıl sonu ve vize sınavında da öğrencinin metne ne kadar hakim olduğu, yazarla ilgili birikimi, yorum ve yaratıcılık gücü ölçüttür.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders politikası ve kuralları gereği ele alınan modern, çağdaş yazarları tanıma onların yazım tekniklerini, işledikleri temaları ve bu temalara ilişkin materyalleri toplama ve bunun ışığında temalara yönelik kaynakları okuma ve tartışma üzerine kuruludur. Kuralı metni okuma, derse katılım, kaynak bilgisi paylaşma, eleştirileri değerlendirme, sunumdaki başarı ve sınav başarısı üzerine kuruludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

yasemin.sevim@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

yok

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 3 2 6
Vize Sınavına Hazırlık 2 3 6
Final Sınavına Hazırlık 2 4 8
Ödev Hazırlama 2 5 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 60

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.144455
ÖK.244455
ÖK.344455
ÖK.444455
ÖK.544455