DERS ADI

: Eğitim Hakkı ve Hukuku

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
EYD 6038 Eğitim Hakkı ve Hukuku SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Eğitim Yönetimi ve Deneticiliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF.DR. İDRİS ŞAHİN

Dersi Alan Birimler

Eğitim Yönetimi ve Deneticiliği Doktora

Dersin Amacı

İnsan hakları ve eğitim hakkı arasındaki ilişki ile eğitim hakkının uluslararası ve ulusal dayanaklarının incelenmesi; eğitim hakkının hayata geçme durumu, eğitime erişim ve eğitime erişim engellerinin nedenlerinin sorgulanması; eğitimde ayrımcılık, dezavantajlı gruplar ve bu grupların eğitim hakkını kullanma durumunun irdelenmesi; sosyal, kültürel, ekonomik ve siyasal etkenlerle eğitim hakkını kullanma arasındaki ilişkiler ve eğitimde fırsat eşitliğinin tartışılması. Eğitim hakkını kullanmayı engellemenin hukuksal boyutlarının kavranması.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İnsan hakları ve eğitim hakkı konusunda fikir sahibi olma
2   Eğitim hakkına uluslararası dayanak oluşturan düzenlemeler hakkında bilgi sahibi olma
3   Eğitim hakkını düzenleyen ulusal metinleri tanıma
4   Eğitime erişim ve eğitime erişim engellerinin nedenlerini kavrama
5   Eğitimde ayrımcılık oluşturan uygulamaları değerlendirme
6   Dezavantajlı gruplar ve bu grupların eğitim hakkını kullanma durumu hakkında bilgi edinme
7   Sosyal, kültürel, ekonomik, siyasal vb. etkenlerle eğitim hakkını kullanma arasındaki ilişkileri ve eğitimde fırsat eşitliğinin yerini ve önemini kavrama
8   Eğitim hakkını kullanmayı engellemenin hukuksal boyutlarını kavrama.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tanışma, Dersin Amacı, Önemi ve İşleniş Yöntemi
2 İnsan hakları ile eğitim hakkı kavramları ve tarihsel gelişimi Anlatım, seminer ve tartışma.
3 Birleşmiş Milletler, UNESCO tarafından kabul edilmiş antlaşma, sözleşme, bildirge vb. belgelerde eğitim hakkına ilişkin düzenlemeler Anlatım, seminer ve tartışma.
4 Birleşmiş Milletler, UNESCO tarafından kabul edilmiş antlaşma, sözleşme, bildirge vb. belgelerde eğitim hakkına ilişkin düzenlemeler Anlatım, seminer ve tartışma.
5 Avrupa Birliği ve uluslararası kurumların belgelerinde eğitim hakkı Anlatım, seminer ve tartışma.
6 Eğitim hakkını düzenleyen ulusal metinler Anlatım, seminer ve tartışma.
7 Eğitimde ayrımcılık nedenleri ve çeşitli ülkelerde ayrımcılık örnekleri Anlatım, seminer ve tartışma.
8 Genel Değerlendirme Ara sınav
9 Dezavantajlı gruplar ve bu grupların eğitim hakkını kullanma durumu Anlatım, seminer ve tartışma.
10 Dezavantajlı gruplar ve bu grupların eğitim hakkını kullanma durumu Anlatım, seminer ve tartışma.
11 Dezavantajlı gruplar ve bu grupların eğitim hakkını kullanma durumu Anlatım, seminer ve tartışma.
12 Sosyal, kültürel, ekonomik, siyasal vb. etkenlerle eğitim hakkını kullanma arasındaki ilişkiler Anlatım, seminer ve tartışma.
13 Eğitim hakkı açısından eğitimde fırsat eşitliği Anlatım, seminer ve tartışma.
14 Eğitim hakkını engellemenin hukuksal boyutları Anlatım, seminer ve tartışma.
15 Yıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Alp, S. & Taştan, N. (2011). Türkiye'de ırk veya etnik köken temelinde ayrımcılığın gizlenmesi raporu: 1 Ocak- 31 Temmuz 2010. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
Ayata, G., Dilek, S.E. & Oder, B.E. (2010). Kadın hakları uluslararası hukuk ve uygulama. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları 305.
Beiter, K. D. (2006). The protection of the right to education by international law. Boston: Martinus Nijhoff Publishers Leiden.
Çayır, K. ve Ayan Ceyhan, M. (2012). Ayrımcılık çok boyutlu yaklaşımlar. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları 393.
Gökçen, S. & Öney, S. (2008). Türkiye'de Romanlar ve milliyetçilik. İçinde, E. Uzpeder, S. Danova/Roussinova, S. Özçelik and S. Gökçen (Eds.), Biz Buradayız! Türkiye'de Romanlar, Ayrımcı Uygulamalar ve Hak Mücadelesi, p, 129-136. İstanbul: Mart Matbaacılık.
Şahin, İ. (2022). Eğitim Hukuku ve Türk Eğitim Sisteminin Yasal Temelleri. İçinde, edt. M. Taşdan, Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Ankara: Pegem Akademi

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, tartışma, soru-yanıt, grup çalışması ve sunum teknikleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YYIN YARI YIL İÇİ NOTU
2 ODV Ödev
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 BNS BNS YYIN * 0.30 + ODV * 0.10 + YYS * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYIN * 0.30 + ODV * 0.10 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

idris.sahin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 25 25
Final Sınavına Hazırlık 1 35 35
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 7 91
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 194

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.155555555
ÖK.255555555
ÖK.355555555
ÖK.455555555
ÖK.555555555
ÖK.655555555
ÖK.755555555
ÖK.855555555