DERS ADI

: Müzik Psikolojisi ve Müzik Eğitimi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GSM 6040 Müzik Psikolojisi ve Müzik Eğitimi SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Müzik Öğretmenliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. İLKAY EBRU TUNCER BOON

Dersi Alan Birimler

Müzik Öğretmenliği Doktora

Dersin Amacı

Müzik psikolojisi, müzik olgusunun ve müzik davranışının disiplinlerarası çalışıldığı bir alandır. Alanın multidisipliner doğası, müzik antropolojisi, müzik sosyolojisi, müzik biyolojisi, müzik fiziği, müzik felsefesi ve psikoloji araştırmalarının verileriyle şekillenmiştir. İnsan davranışının tüm boyutları ile incelenmesi ve sonuçlarının eğitim süreçlerine sağladığı katkılar, müzik davranışı ve müzik eğitimi ilişkisi için de geçerlidir. Bu ders, insanın müzik davranışını--müziksel deneyim, müziğin algılanması ve müziğin öğrenilmesi gibi süreçleri özellikle psikoloji disiplininin katkılarıyla gerçekleşmiş çalışmalar ve müzik psikolojisi alanında ortaya konan kuram ve modeller yoluyla derinlemesine anlamayı amaçlamaktadır. Bu derste insan müzikselliğinin evrimsel temelleri üzerine yapılan kuramsal tartışmalar, ses, hareket ve müzik deneyiminin sinirbilim çalışmalarında nasıl ele alındığı, müzik yeteneği, dilin gelişimi, duyuşsal ve bilişsel zeka/gelişim arasındaki ilişkiler ve müzik öğrenme süreçleri son dönemde yapılan araştırmaların verileri ışığında ele alınıp tartışılacaktır. Öğrenci, bu dersin içeriği yardımıyla, müzik eğitimi, müzik davranışı ve müziğin öğrenilmesi üzerine geliştirilen kuram ve modeller ve müzik psikolojisi alanında yapılan çalışmalar arasında ilişki kurabilecek ve derinlemesine çalışmak istediği konu ya da konuları seçerek bir araştırma projesi geliştirebilecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İnsan müzikselliğinin evrimsel temellerini tanıma. Ses ve işitme ilgili bileşenleri açıklama ve tanıma.
2   . Müzik deneyiminin ve müziğin öğrenilmesi süreçlerinin, bilişsel sinirbilim ve müzik psikolojisi çerçevesinde incelendiği yeni araştırmaları ve kuramları tanıma. Bu verileri müzik eğitimi ve öğretimi ile konular ile ilişkilendirebilme.
3   Müziksel yetenek ve beceriler ile bilişsel/duyuşsal/motor beceriler arasındaki ilişkileri anlayıp tartışabilme.
4   Müziğin bilişsel beceri/zeka/davranış olarak incelendiği çalışmalar ve kuramlar ile müzik davranışının öğrenilmesi süreçlerinin farklı kültürler, gruplar ve bireyler arasında farklılaşıp farklılaşmadığını veriler ışığında tartışabilme, bu veriler üzerine tartışma geliştirebilme ve kendi sentezini oluşturabilme.
5   Müzik davranışına ve müziğin öğrenilmesi süreçlerine dair bilişsel verileri kültürel bağlam ile ilişkilendirebilme.
6   Müzik davranışının neden ve nasıl geliştirilmesi gerektiğine dair mesleki inanç ve bakış açısı geliştirebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Müzik psikolojisine giriş. Müzik psikolojisi nedir ve müzik eğitimi ile nasıl ilişkilidir Tarihsel köken, kuram, model ve paradigmalar.
2 Sesin, müziğin, insan müzikselliğinin doğası ve evrimi. Kulağın ve işitmenin gelişimi.
3 Beyin ve müzik. Müzisyen beyni. Müzik davranışı ve müziğin öğrenilmesi.
4 Müziksel deneyim/davranış ile beyin gelişimi ve bilişsel beceriler arasındaki ilişki. Müzik ve dil gelişimi ilişkisi. (Araştırmalardan örnekler ve verilerin tartışılması)
5 Müzik deneyimi/davranışı ile beyin gelişimi ve bilişsel beceriler arasındaki ilişki. Müzik ve başarı ilişkisi. (Araştırmalardan örnekler ve verilerin tartışılması)
6 İnsan müzikselliğinin evrenselliğinin boyutları. Sosyo-kültürel bağlam, biliş ve müzik. Müzik davranışının sosyo-kültürel bağlamda algılanması ve öğrenilmesi. (Araştırmalardan örnekler ve verilerin tartışılması)
7 İnsan müzikselliğinin evrenselliğinin boyutları. Sosyo-kültürel bağlam, biliş ve müzik. Müzik davranışının sosyo-kültürel bağlamda algılanması ve öğrenilmesi. (Araştırmalardan örnekler ve verilerin tartışılması)
8 İnsan müzikselliğinin evrenselliğinin boyutları. Sosyo-kültürel bağlam, biliş ve müzik. Müzik davranışının sosyo-kültürel bağlamda algılanması ve öğrenilmesi. (Araştırmalardan örnekler ve verilerin tartışılması)
9 Müziksel davranış, yetenek ve beceriler: Müziksel bellek, ezberden icra, müziksel potansiyel ve müzikte üstün yetenekliler. (Araştırmalardan örnekler ve verilerin tartışılması)
10 Müziksel davranış, yetenek ve beceriler: Motor beceriler, usta icracılar ve çalışma stratejileri. (Araştırmalardan örnekler ve verilerin tartışılması)
11 Müziksel davranış, yetenek ve beceriler: Duygusal ifade, zihin ve beden ilişkisi. (Araştırmalardan örnekler ve verilerin tartışılması)
12 Müziksel yetenek ve beceriler: Müziksel yaratıcılık.
13 Müziğin öğrenilmesi ve motivasyon. Müziksel öğrenmede ve gelişmede farklılıklar. Öğrenme ve öğretmede yaratıcı stratejiler. (Araştırmalardan örnekler ve verilerin tartışılması)
14 Müzik davranışının öğrenilmesi. Öz-düzenleyici öğrenme becerileri. Bilişüstü öğrenme stratejileri. Bireysel ve grup içinde öğrenme dinamikleri. (Araştırmalardan örnekler ve verilerin tartışılması)
15 Müzik eğitimi disiplini için çıkarımlar, tartışma ve sentez
16 Final Sınavı/ Rapor Sunumu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar:

Hodges, D. A., & Sebald, D. C. (2011). Music in the human experience. New York, NY: Routledge.
Hodges, D. (2003) Music education and music psychology: What s the connection Research Studies in Music Education. 21, 31-44.
Lehmann, A. C., Sloboda, J. A. & Woody, R. H. (2007). Psychology for musicians. New York, NY: Oxford University Press.
Levitin, D. J. (2006). This is your brain on music: The science of a human obsession. New York, NY: Penguin Group.
Parncutt, R. & McPherson, G. E. (2002). The science and psychology of music performance. New York, NY: Oxford University Press.
Hallam, S., Cross, I., & Thaut, M. (Eds.) (2016). The Oxford handbook of music psychology (2nd ed.). New York, NY: Oxford University Press. Schunk, D. H., Meece, J. L., & Pintrich, P. R. (2014). Motivation in education: Theory, research, and application (4th ed.). New York, NY: Pearson Education, Inc.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Aktif öğrenme, araştırma, tartışma ve sunum.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev
2 SNM Sunum
3 BNS BNS ODV * 0.50 + SNM * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Dönem içi çalışmalara katılım, yazılı ödevler, dönem sonu final ödevi ve rapor sunumu.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devamlılık.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ebru.boon@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 13:00-15.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 6 78
Ödev Hazırlama 1 20 20
Sunum Hazırlama 1 20 20
Kitap Okuma 1 20 20
Rapor hazırlama 1 20 20
Proje Final Sunumu 1 3 3
Proje Ödevi 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 203

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.1543333
ÖK.2443333
ÖK.343444
ÖK.4443333
ÖK.5344443
ÖK.6344443