DERS ADI

: Temel Eğitim Türkçe Programı Geliştirme

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İSÖ 6068 Temel Eğitim Türkçe Programı Geliştirme SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Sınıf Öğretmenliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. İLYAS YAZAR

Dersi Alan Birimler

Sınıf Öğretmenliği Doktora

Dersin Amacı

Türkçe dersi programlarını geliştirme ve çağın ihtiyaçlarını dikkate alarak güncel gelişmeler ışığında yeniden yorumlayabilmek amacıyla program geliştirme ile ilgili kuramsal çerçeve, program geliştirme yaklaşımları ve modelleri, süreçleri, öğeleri ve bunlar arsındaki ilişkileri kavrayabilmek, Türkçe öğretim programının tarihsel gelişimini analiz ederek mevcut yapısının öğretim yaklaşımlarına göre yorumlayabilmek, bilgi ve iletişim teknolojilerini öğretim programı içeriklerinde kullanabilmek, öğretim programıyla doğrudan ilişkili dijital içerikler ve zenginleştirilmiş kaynakları hazırlama, uygulama ve değerlendirme süreçlerini kavrayabilmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Türkçe Ders programı geliştirme ile ilgili temel kavramlar bilgisine sahip olma
2   2. Türkçe Ders programı geliştirmede yaklaşımlar ve modeller
3   3. Bir program tasarısı hazırlama
4   4. Hazırlanmış programları belli ölçütler doğrultusunda değerlendirebilme
5   5. Dil dersleri program geliştirmede ulusal ve uluslararası alanyazını inceleme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ders tanıtımı
2 Temel kavramlar, kuramsal çerçeve
3 Program tasarımları
4 Program geliştirme modelleri
5 İhtiyaç analizi
6 Hedefler ve sınıflandırılması
7 Hedef-davranış yazımı
8 Genel Tekrar, Ders Değerlendirmesi, Ara Sınav
9 İçerik analizi
10 Öğrenme-öğretme süreçlerinin düzenlenmesi
11 Sınama durumları
12 Uygulama
13 Uygulama
14 Alanyazı taraması
15 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Cemal Yıldız, Türkçe Öğretimi, Pegem, 2008
Demirel Özcan (2010). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
Dünyada Ana Dili Öğretimi, Program İncelemeleri (Ed. H. Yaman), Pegem Ak., Ank, 2013
Erden M., Eğitimde Program Değerlendirme, Anı Yay. Ank, 1998
Feyzi Öz, Uygulamalı Türkçe Öğretimi, Anı, 2011
Göğüş B, Türkçe Öğretim Kılavuzu, İst., 1968
Hayati Akyol, Türkçe Öğretimi Uygulamaları, Kök Yayıncılık
İlköğretimde Türkçe Öğretimi, Pegem Akademi, 2007
Karakaya Şerafettin(2004). Eğitimde program geliştirme çalışmaları ve yeni yönelimler. Ankara: Asil yayın ve dağıtım.
Mualla Murat Nuhoğlu, Türkçe Öğretimi Uygulamaları, Nobel, 2006
Mustafa Cemiloğlu, İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi, 2009.
Özcan Demirel, Türkçe Öğretimi, Pegem, 2006
Özcan Demirel, Eğitimde Program Geliştirme, Pegem Yay. Ank, 2007
Sedat Sever, Etkinliklerle Türkçe Öğretimi, Tudem yay., 2011
Senemoğlu N, Gelişim Öğrenme ve Öğretim, Pegem Yay. Ank. 2011
Şükrü Ünalan, Türkçe Öğretimi, Nobel, 2006
Türkçe Öğretimi El Kitabı (Ed. A. Güzel, H.Karatay), Pegem Akademi, Ank. 2013
Uçgun D, İlköğretim Programlarında Yazma Eğitimi (Ed. Murat Özbay) Pegem Ak. Ank.
Varış Fatma (1996). Eğitimde program geliştirme teori ve teknikleri. Alkım yayıncılık.
Yücel, H.Â, Türkiye'de Ortaöğretim, Kültür Bak. Yay. Ank. 1994.
Zeynep Aydın Yılmaz, Sınıf Öğretmenlerine Türkçe Öğretimi, Nobel, 2007
İlkokul Türkçe Öğretim Programları
Süreli Yayınlar ve konuyla ilgili makaleler
www.eba.gov.tr portalındaki uygulamalar
Alanda kullanılmakta olan ders kitaplarından örnekler

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, sunum, gösteri, tartışma, soru-cevap, örnek olay, proje tabanlı uygulamalar

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev
2 PR Proje
3 BNS BNS ODV * 0.40 + PR * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin değerlendirilmesi öğrenme çıktıları doğrultusunda sınav, ödev ve proje uygulamaları ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
Öğretim üyesi, planlı eğitim öğretim süreci içinde bireysel ya da işbirlikli öğrenme yoluyla çeşitli uygulamalar yaptırma hakkını saklı tutar. Yapılacak uygulamaların değerlendirme sürecindeki etkisi eğitim öğretim yılı başında öğrencilere ilan edilir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

i.yazar@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 10 100
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 182

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.155555555535
ÖK.255555555535
ÖK.355555555535
ÖK.455555555535
ÖK.555555555535