DERS ADI

: Anlambilim ve Yorumlama

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
YDF 6020 Anlambilim ve Yorumlama SEÇMELİ 2 0 0 8

Dersi Veren Birim

Fransızca Öğretmenliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF.DR. DUYGU ÖZTİN PASSERAT

Dersi Alan Birimler

Fransızca Öğretmenliği Doktora

Dersin Amacı

Sözcük, metin ya da başka kültürel öğeleri incelemede anlamsal olayları görüp değerlendirebilme. Sözcük düzeyinde anlambirimcik çözümlemesi yapabilme. Metindeki tutarlılık ve bağdaşıklı durumlarını bulabilme, metni ya da dildışı öğeleri yorumlayabilme

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Anlam, anlam olguları, anlambilimsel çözümleyebilme.
2   Anlam çözümlemelerinde kullanılan değişik yöntem ve yaklaşımların aralarındaki farkları bilebilme.
3   Farklı türden metinlerin yorumlanması ile ilgili düşünceler oluşturabilme.
4   Anlam incelemesi ve anlambilimsel konularda çözümlemeler yapabilme.
5   Yorum ve yorumlama biçimleri, çözümleme, inceleme ve yorumlama aralarındaki farkları bilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Anlam, anlambirimcik, anlambirimcik çözümlemesi
2 Anlam olgularının sözcükbilimde, anlambilimde ve göstergebilimde kullanılma durumları. Kavram, anlam ve anlamsal bileşenler.
3 Yerdeşlik kavramı ve yerdeşlik türleri: niceliksel, dağılımsal, betisel, izleksel vb.
4 Anlam olayları: tekanlamlılık, çok anlamlılık, yakınanlamlılık
5 Algılama ve kavramlaştırma. Anlamın oluşumu
6 Düzanlam ve yananlam
7 Metin ve anlam: Bağdaşıklık ve tutarlılık
8 Ara Sınav
9 Metin ve anlamı: artgönderim ve öngönderim, sezdirim ve çıkarsama
10 Betimleme, inceleme ve yorumlama arasındaki fark ve benzerlikler
11 Önürün ve basma kalıplar ve toplumsal anlamın oluşumu
12 Fransızca öğretim kitaplarının anlamsal açıdan incelenmesi
13 Ders kitaplarının incelenmesinde anlam çözümlemelerinden yararlanma
14 Bazı alanlara yönelik sözcüksel alan, anlamsal alan, sözcüksel ağ oluşturma ve bu yapıların sınıflarda kullanılmasına yönelik modül oluşturma
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

ABLALI, Driss (2003) La Sémiotique du Texte : Du Discontinu au Continu, Paris : L Harmattan.
ADAM, Jean-Michel (2000) Linguistique Textuelle. Des Genres de Discours aux Textes. Paris: Nathan Université.
ADAM, Jean-Michel ; BONHOMME, Marc (2003) L Argumentation Publicitaire. Rhétorique de l Éloge et de la Persuasion, Paris : Nathan-Université.
AMOSSY, Ruth ; HERSCHBERG PIERROT, Anne (2000) Stéréotypes et Clichés. Langue, Discours, Société. Paris : Nathan-Université, coll. Lettres et sciences sociales 128.
BERTRAND, Denis (1999) Parler pour Convaincre, Paris: Gallimard, coll. Education/forum.
CHARAUDEAU, Patrick (2005) Le Discours Politique. Les Masques du Pouvoir. Paris : Éditions Vuibert.
EVERAERT-DESMEDTH, Nicole (1995) Le Processus Interprétatif, Bruxelles: Mardaga.
FLOCH, Jean-Marie (1995) Identité Visuelle, coll. Formes sémiotiques, Paris : PUF.
FONTANILLE, Jacques (1998) Sémiotique du Discours, Limoges: PULIM.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, tartışma, soru-cevap ve sunu çalışması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YYIN YARI YIL İÇİ NOTU
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 BNS Başarı Notu YYIN * 0.40 + YYS * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYIN * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Fransızca

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

dogan.gunay@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 10 130
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 20 20
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 198

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15544435444
ÖK.25544435444
ÖK.35544435444
ÖK.45544435444
ÖK.55544435444