DERS ADI

: Batı Toplumu ve Din

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 6264 Batı Toplumu ve Din SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF.DR. MEHMET CEM ŞAHİN

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Ortaçağda batı toplumunun tüm kesimlerinde kilise otoritesinin varlığı ve bu otoriteye karşı Rönesans'la başlayan, reform, aydınlanma, sanayi devrimi gibi dönemlerin, batı geleneğini nasıl değiştirdiğini ve tüm dünyayı etkisi altına alan pozitivist düşünce, bilim devrimi ve modernizm gibi değişimlerin tarihi sürecini gözlemlemek ve fikirsel yorumlamasını yapmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Ortaçağ Avrupa'sında kilisenin dini ve siyasi tek otorite haline gelmesinin nedenlerini bilir.
2   Rönesans, reform ve aydınlanmayla birlikte, Avrupa'da dinin meşruluğunu kaybettiği süreci kavrar.
3   Dinin yavaş yavaş batı toplumundan uzaklaşmasıyla ortaya çıkan pek çok "izm"in dine yaklaşımını yorumlar.
4   Batı toplumlarının geleneğindeki bu değişimlerin, tüm ülkelerde farklı ve aynı düzeyde olmamasının analizini yapar.
5   Günümüz batı toplumunun geçmişiyle yüzleşmesi anlamında, batı toplumları perspektifinden modernizmin tenkitlerini yorumlar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ortaçağda batı toplumlarında sosyal yaşamın durumu
2 Kilisenin ve din adamlarının otoritesi
3 Siyasi iktidarlar ile kilise arası ilişkiler
4 Rönesans ve reform hareketlerinin kilise ve toplumsal yaşamı değiştirmesi
5 Feodal toplumdan kapitalist topluma geçişi hazırlayan gelişmeler
6 Martin Luther'in reformu ve iki krallık düşüncesi
7 Calvin'ci reform ve kapitalizmin ruhu
8 1789 Fransız ihtilali, yerel ve küresel boyuttaki etkileri
9 Burjuva ve sınıf mücadelesinin ortaya çıkması
10 XVII. yüzyılda Avrupa'nın bilimsel, felsefi, sanatsal ve dini durumu: Kepler, Galileo, Descartes'çılık, Newton'culuk vb.
11 Aydınlanma devri filozoflarının dine ve siyasete bakışı
12 Sanayi devrimi ve kapitalist ekonominin güçlenmesi
13 Modernitenin tek geçerli akçe olması
14 Postmodern dünyada, batının kendini, dinini ve moderniteyi tekrar gündeme taşıması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
1. Ulrich Im Hof, Avrupa'da Aydınlanma, Çeviren: Şebnem Sunar, Literatür Yayınları, İstanbul 2004.
2. Maurice Barbier, Modern Batı Düşüncesinde Din ve Siyaset, Çeviren: Özkan Gözel, Kaknüs Yayınları, İstanbul 1999.
3. Server Tanilli, Yüzyılların Gerçeği ve Mirası II. (Ortaçağ), Say Yayınları, İstanbul 1986.
4. Server Tanilli, Yüzyılların Gerçeği ve Mirası III. (XVI. Ve XVII. Yüzyıllar), Say Yayınları, İstanbul 1987.
Yardımcı kaynaklar:
1. Fehmi Baykan, Aydınlanma Üzerine Bir Derkenar, Kaknüs Yayınları, İstanbul 2000.
2. David Thomson, Siyasi Düşünce Tarihi, Çeviren: Ali Yaşar Aydoğan- Cengiz Şişman vd., Şule Yayınları, İstanbul 1996.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay İncelemesi.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ara sınav ve final sınavında öğrencilerin öğrenmeleri gereken bilgileri öğrenip öğrenmediklerini sınayan soruların yanı sıra yorum güçlerini arttırmaya yönelik klasik tarzda sorular yer alır.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performanslarına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mehmetcem.sahin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 14:00 - 16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 165

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.154454
ÖK.254454
ÖK.354454
ÖK.454454
ÖK.554454