DERS ADI

: İslam Felsefesinde Ahlak Siyaset İlişkisi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 6218 İslam Felsefesinde Ahlak Siyaset İlişkisi SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. MEHMET AYDIN

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Öğrencinin İslam filozoflarının ahlak-siyaset ilişkisi konusunda ortaya koydukları görüşlerin kaynaklarını öğrenerek; ahlak ve siyasetin dayandığı psikolojik ve metafizik temelleri, teorik ve pratik hayat arasında kurulan ilişki çerçevesinde gerçekleşecek olan ferdin iyiliği ile toplumun iyiliği, siyaset ile din arasındaki ilişki, erdemli olan ve olmayan siyasi yapılar, adalet ve adaletsizlik gibi siyaset felsefesinin alanı içine giren ahlaki konular hakkında bilgi sahibi olması, öğrendiği bu bilgileri analiz etmesi ve günümüz için taşıdığı değeri keşfetmesi amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Ahlak-siyaset ilişkisinin İslam felsefesinin pratik bir problem alanını oluşturduğunu öğrenir.
2   Ahlak-siyaset ilişkisi bağlamında İslam filozoflarının ahlak ve siyaset felsefelerini tanır.
3   Ferdin iyiliğinin başkalarının iyiliğinden ayrı düşünülemeyeceğini kavramış olur.
4   Siyaset vatandaşların iyi insan olmalarını ve yasalara itaat etmelerini emrettiği için ahlakın siyaset ilminin inceleme alanına girdiğini görür.
5   Ahlak ve siyasetin psikolojik ve metafizik temelleri hakkında yapılan tartışmaları değerlendirir.
6   Yasaların emredilmesi ve bunlara uyulmasının adaleti ortaya çıkardığını kavrar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ahlak ve Siyasetin İslam Felsefesi İçindeki Yeri: a) Bilimler Tasnifi; b) İslam Filozoflarının Ahlak ve Siyaset Üzerine Eserleri.
2 Ahlak ve Siyasetin Dahili ve Harici Kaynakları: a) Dinî Metinler; b) Felsefî Metinler: Platon, Aristoteles ve Plotinus
3 Ahlak ve Siyasetin Psikolojik Temelleri : a) Nefsin Bedenin Bir Formu Olarak Cevher Olması; b) Nefs-Beden İlişkisi; c) İnsan Nefsinin Meleke ve Güçleri
4 Ahlak ve Siyasetin İnsan Doğasıyla İlişkisi: İnsan'ın Doğal olarak Siyasal/Toplumsal Bir Varlık Olması
5 Ahlak ve Siyasetin Metafizik Temelleri: a) Doğru Mutluluk Tasavvuru; b) Ahlak ve Siyasette Kullanılan Metot ve Argümanlar.
6 Bilgi-Erdem İlişkisi: a) Teorik ve Pratik Hayat (Nazari ve Ameli Hikmet); b)Hikmetin Ahlakî Erdemlerle İlişkisi
7 Arzuların ve Duyguların Ahlakî ve Siyasî Eylemlerdeki Yeri: a) Duygu ve Akıl; b) Duyguların Erdemlerle İlişkisi; c) Duyguların Ahlakî- Siyasi Kararlarla İlişkisi.
8 Ara Sınav
9 Dostluk Erdemi: a) Dostluğun Kökeni ve Dayandığı Nitelikler: Fayda, Zevk ve Erdem; b)Dostluk-Siyaset İlişkisi.
10 Siyaset-Din İlişkisi: a) Filozof ve Peygamber; b) Nübüvvet ve Yasalar; c) Ölümsüzlük veMutluluk.
11 En İyi Siyasi Sistem ve Amacı: a) Erdemli Şehir; b) Erdemli şehrin Yöneticis; c) Erdemli Şehrin Vatandaşları.
12 Demokrasi ve Bozuk Siyasi Yapılar: Siyasî Toplumlarda Erdemsizlik ve Çatışma
13 Adalet ve Adaletsızlık: a) Özel ve Genel Adalet: Yasalara İtaat; b) Dostluk-Adalet İlişkisi
14 Siyaset ve Ahlak Eğitimi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1-Platon; Devlet, çev., Sabahattin Eyüboğlu, M. Ali Cimcoz, İstanbul 2006.
2-Platon, Yasalar, çev., Candan Şentuna, Saffet Babür, Kabalcı Yayınları, İstanbul 2007.
2. Aristoteles, Politika, çev, Ersin Uysal, Dergah Yayınları, İstanbul 2010.
3. Plotinus, Enneadlar, çev. Zeki Özcan, Bursa 1996.
4. Farabi, İlimlerin Sayımı, (İhsâu'l-Ulûm), çev., Ahmet Arslan, Divan,2011.
5. Farabi, İdeal Devlet (El-Medînetü'l-Fâzıla), çev., Ahmet Arslan, Divan Yay., 2011.
6.Farabi, Mutluluğun Kazanılması (Tahsîlu's-Sa'ade), çev., Ahmet Arslan, Divan Kitap., 2012.
7.Farabi, Es-Siyâsetü l-Medeniyye veya Mebâdiü'l-Mevcûdât, çev., M. Aydın, M. Rami Ayas, A. Şener, Büyüyenay Yayıncılık, İstanbul 2012.
8.Farabi, Siyaset Felsefesine Dair Görüşler (Fusûlu'l-Medenî), çev., Hanifi Özcan, Farabî nin İki Eseri içinde, M.Ü. İlahiyat Fak. Vakfı, İstanbul 2005.
9.Farabi, Mutluluk Yoluna Yöneltme (Tenbîh Ala Sebîli's-Sa'ade), çev., Hanifi Özcan, Farabi nin İki Eseri içinde, M.Ü. İlahiyat Fak. Vakfı, İstanbul 2005.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma, soru- cevap, ödev ve uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile derse yönelik performanslarına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mehmetaydin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 15:00 - 16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 7 91
Vize Sınavına Hazırlık 1 7 7
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 4 4
Sunum Hazırlama 1 4 4
Kitap Okuma 3 7 21
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 185

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15445554
ÖK.25445554
ÖK.35445554
ÖK.45445554
ÖK.55445554
ÖK.65445554