DERS ADI

: Türk Eğitim Tarihi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ATA 7019 Türk Eğitim Tarihi SEÇMELİ 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Yüksek Lisans Tezsiz (İ.Ö)

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. ALEV GÖZCÜ

Dersi Alan Birimler

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Yüksek Lisans Tezsiz (İ.Ö)

Dersin Amacı

Osmanlı'dan Cumhuriyete geçerken mektep-medrese ikileminde eğitim sisteminde devralınan
miras üzerine cumhuriyetin düşünsel temellerinin oturduğu eğitim kurumlarının nasıl
şekillendiğini anlatmaktır

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Cumhuriyetin devraldığı eğitim mirası, okullar, öğretmen yapısı, Osmanlı'nın son dönemlerinde aydınların eğitim alanında önerdiği reformlar uygulamalar ve cumhuriyete etkilerini analiz edebilme
2   Cumhuriyetle birlikte eğitim alanında Tevhid-i Tedrisat, harf devrimi gibi devrim yasalarından Köy Enstitülerine kadar cumhuriyetin özgün eğitim kurumlarının Osmanlı ile kıyaslayabilme
3   Cumhuriyete damgasını vuran Milli Eğitim Bakanları ve uyguladıkları özgün projelerin ülkenin değişim süresine katkısını tartışabilme.
4   çok partili demokrasi ve dünya konjonktüründeki değişimlerin eğitim politikalarına yansımaları ve eğitim kurumlarının günümüze kadarki süreçte geçirdiği evreler hakkında bilgi sahibi olma
5   Eğitim sisteminin Cumhuriyetin yurttaş bilincinini oluşturmakta etkisi hakkında bilgi sahibi olabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Osmanlı son yüzyılında Eğitim Reformları:Tanzimat ve eğitim alanında yenileşme süreci
2 İkinci Meşrutiyet İttihat Terakki dönemi eğitim Politikaları. Ders Kitapları, Modern Okulların açılması, Kadınların eğitim süreci
3 Kurtuluş Savaşı Süreci.Maarif Kongresi Yeni Devletin Eğitim Politikalarının Temelleri.Cumhuriyetin devraldığı Eğitim Mirası
4 Cumhuriyetin İlk yılları Eğitim konusunda devrim yasaları uygulamaları sonuçları: Tevhid-i Tedrisat, Harf Devrimi, Millet Mektepleri,
5 Mustafa Necati,Resit Galip, Hasan Ali Yücel gibi Cumhuriyet dönemi eğitimine damgasını vurmuş bakanların çalışmaları, Üniversite Reformu, Köy Enstitüleri
6 Cumhuriyet Dönemi Öğretmen yetiştirme politikaları
7 midterm
8 Cumhuriyet Dönemi Mesleki Eğitim
9 Cumhuriyet dönemi Ders Kitapları .
10 Türk Eğitim Sisteminde yabancı Uzmanlar Raporları Uygulamalar
11 Çok partili demokrasi Demokrat parti döneminden 1980 lere Türkiyede Eğitim Politikaları
12 Cumhuriyet dönemi cinsiyet, kadının eğitimi, laik eğitim süreci gelişmeler, bilimsel araştırma kurumları
13 Türkiye'de Yabancı okullar
14 Osmanlı'dan Türkiye'ye Yabancı okulların Denetimi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Yahya Akyüz,Türk Eğitim Tarihi
Türkiye de Öğretmen Yetiştirme Problemi (1848 1967). Ankara.MEB
T.C. Millî Eğitim Bakanlığı (1998). Cumhuriyetin 75. Yılında Yüksek Öğretim. Ankara.
MEB.
Türkiye Maarif Tarihi (1939 1943). İstanbul: Osman Bey Matbaası.
Atatürk Devri Öğretmen Yetiştirme Politikası. Ankara. Türk Tarih Kurumu Basımevi.
Tekeli, İ. ve Selim İ. (1993). Osmanlı İmparatorluğu nda Eğitim ve Bilgi Üretim
Sisteminin Oluşumu ve Dönüşümü. Ankara: TTK
Cavit Binbaşıoğlu, Başlangıçtan Günümüze Türk Eğitim Tarihi,Anı yay.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Teorik ders,Ders içi tartışma,Kitap tanıtımı,Belgesel izletme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize / Ödev
2 FN Final Notu
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

%40 Ara sınav, %60 final

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ine katılım zorunludur. Öğretim üyesi uygulamalı sınavlar yapma hakkını
saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar vize ve final sınavı notlarına
eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Alev GÖZCÜ
(0232) 3017931
Dokuz Eylül Üniversitesi
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü
Tınaztepe Yerleşkesi, 35390
Buca/İZMİR

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Her pazartesi 09:00-12:00 arası

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 1 12
Ödev Hazırlama 2 10 20
Sunum Hazırlama 1 5 5
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 13 13
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.15
ÖK.23
ÖK.35
ÖK.43
ÖK.55