DERS ADI

: Türk Kültür Tarihi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 1034 Türk Kültür Tarihi ZORUNLU 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Tarih

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. TÜRKMEN TÖRELİ

Dersi Alan Birimler

Tarih
Tarih (İÖ)

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; Türk Kültürü ve bu kültürü oluşturan değerleri tarihsel süreci göz önünde bulundurarak bilimsel kıstaslar temelinde değerlendirmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk Kültür Tarihi hakkında genel kaynak bilgisi edinmesi
2   Orta Asya Türk tarihinden başlayıp günümüze kadar gelen süreçte Türklerin kültürel olarak üretmiş oldukları değerin ve birikimlerin öğrenciler tarafından öğrenilmesi
3   Türk Kültürü ve Türkiye kültürünün kavramsal çerçevesini öğrenmesi
4   Din, yazı, folklor, edebiyat ve sanatta Türk kültürünü öne çıkaran değerlerin tanıması
5   Türk kültürünün genel özellikleri hakkında bilgi sahibi olması.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Tanımı, kapsamı ve kaynakları üzerine genel değerlendirme
2 Türk Kültürü ve Türkiye Kültürü kavramları (Sümer, 2017, ss. 213-245; Turan, 2014, ss. 15-56; Kafesoğlu, 1998, ss. 15-49; Gökalp, 1991, ss. 3-18)
3 Türklerde yazı (Turan, 2014, ss. 57-108; Tekin, 2015, ss. 25-50)
4 Türlerde dil ve edebiyat (Kafesoğlu, 1998, ss. 330-345; M. Ergin, 2017, ss. 3-22; İnan, 1992)
5 Türklerde İnanç (İslamiyet Öncesi) (Gökalp, 1991, ss. 21-90; İnan, 1995, ss. 1-12; Kafesoğlu, 1998, ss. 296-317; Turan, 2014, ss. 109-134)
6 Türklerde İnanç (İslamiyet Sonrası) (Turan, 2014, ss. 109-135; Kafesoğlu, 1998, ss. 376-384)
7 Türklerde Bilim ve Felsefe (Gökalp, 1991, ss. 93-124; Kafesoğlu, 1998, ss. 346-354, 384-393; Turan, 2014, ss. 177-130)
8 Türklerde Folklor ve Giyim Kuşam (Turan, 2014, ss. 231-260; Koçu, 2015)
9 Türklerde Mimari ve Şehircilik (Turan, 2014, ss. 109-135, 341-354; Kafesoğlu, 1998, ss. 376-384; O. Ergin, 1939; Sümer, 2014)
10 Türklerde Resim ve Heykel (Turan, 2014, ss. 261-287; Güzel vd., 2002, cilt 4, ss. 10-180)
11 Türklerde Mizik ve Sahne Sanatları (Turan, 2014, ss. 319-340; Güzel vd., 2002, cilt 4; ss. 181-408)
12 Sunumlar
13 Sunumlar
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Derste Takip Edilecek Temel Kaynaklar

Gökalp, Ziya. Türk Uygarlığı Tarihi. İstanbul: İnkılâp Kitabevi, 1991.
Kafesoğlu, İbrahim. Türk Milli Kültürü. 17. bs. İstanbul: Ötüken Neşriyat, 1998.
Turan, Şerafettin. Türk Kültür Tarihi. 7. bs. Ankara: Bilgi Yayınevi, 2014.

Yardımcı Kaynaklar
Baykara, Tuncer. Türk Kültür Tarihine Bakışlar. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, 2001.
. Türk Kültürü. İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık, 2003.
. Türk, Türklük ve Türkler. 3. bs. İstanbul: I Kültür Sanat Yayıncılık, 2012.
Beksaç, Şule Nurengin. İslamiyet ten Önce Türk Kültür Tarihi. İstanbul: Bellek Yayınları, 2011.
Cahen, Claude. Osmanlılardan Önce Anadoluda Türkler. Çeviren Yıldız Moran. 3. bs. İstanbul: E Yayınları, 1994.
Çağatay, Neşet. Bir Türk Kurumu Olan Ahilik. 2. bs. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları, 1997.
Ergin, Muharrem. Dede Korkut Kitabı. 55. bs. İstanbul: Boğaziçi Yayınları, 2017.
Ergin, Muharrem. Orhun Abideleri. İstanbul: Boğaziçi Yayınları, İstanbul.
Ergin, Osman. Türk Şehirlerinde İmaret Sistemi. İstanbul: Cumhuriyet Matbaası, 1939.
Gökalp, Ziya. Türk Medeniyeti Tarihi. 2. bs. İstanbul: Toker Yayınları, 1995.
Güvenç, Bozkurt. Türk Kimliği Kültür Tarihinin Kaynakları. Editör Uğur Bülke. 3. bs. İstanbul: Boyut Yayın Grubu, 2016.
Güzel, Hasan Celal, Kemal Çiçek, ve Salim Koca, ed. Türkler. 21 c. Ankara: Yeni Türkiye Yayınları, 2002.
İnan, Abdülkadir. Tarihte ve Bugün Şamanizm: Materyaller ve Araştırmalar. Anakara: Türk Tarih Kurumu Yayınları, 1995.
.........

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Sunum

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Vize
Final

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-3: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
ÖÇ 1-5: Finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

turkmen.toreli@deu.edu.tr
301 95 53

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Randevu ile

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Vize Sınavı 1 1,5 2
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 92

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1455353334444
ÖK.234343333
ÖK.3343334
ÖK.4344343
ÖK.53444433333