DERS ADI

: Türkiye'de Askeri Darbeler

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 4047 Türkiye'de Askeri Darbeler SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Tarih

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ GÜLSÜM TÜTÜNCÜ UĞURLUBAY

Dersi Alan Birimler

Tarih (İÖ)
Tarih

Dersin Amacı

Yakın dönem Türkiye tarihinde gerçekleşen askeri darbelerin etkilerini öğretmek ve kavratmak bu dersin başlıca amacıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Osmanlı Devleti nden devralınan siyasal ve askeri mirası kavraması
2   Osmanlı da ve Türkiye de hükümet ordu ilişkisini açıklayabilmesi
3   Cumhuriyet döneminde askeri müdahalelerin nedenlerini analiz etmesi
4   Cumhuriyet döneminde askeri müdahalelerin sonuçlarını yorumlayabilmesi
5   Yakın dönem askeri müdahalelerinin Türk siyasal yaşamına etkilerini değerlendirebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Osmanlı da Devlet ve Ordu Osmanlı da Devlet ve ordunun tarihi, yapısı, işleyişi ve yönetim ilişkileri
2 Osmanlı da Anayasal Gelişmeler Sened-i İttifak, Islahat Fermanı, I.Meşrutiyet ve II. Meşrutiyet
3 Bab-ı âli Baskını 23 Ocak 1913 Bab-ı âli Baskının ortaya çıkışı ve sonuçları
4 Cumhuriyet in ilk yıllarında devlet ve ordu Türkiye de ordunun yapısı, işleyişi ve yönetim ilişkileri
5 Çok Partili Seçim Türkiye de çok partili siayasal yaşama geçiş ve sonuçları
6 DP iktidarı 1950 Demokrat parti iktidarı ve ordu
7 27 Mayıs Darbesi 1960 27 Mayıs askeri darbesini hazırlayan nedenler, darbe süreci ve sonrası
8 12 Mart Muhtırası 1971 12 Mart Muhtırasını hazırlayan nedenler ve sonrası
9 24 Ocak Kararları 1980 24 Ocak Kararları hazırlayan nedenler ve sonrası
10 12 Eylül Darbesi 1980 12 Eylül Darbesi hazırlayan nedenler, darbe süreci ve sonrası
11 28 Şubat Postmodern Darbe 1997 28 Şubat sürecini hazırlayan nedenler ve sonrası
12 27 Nisan e-muhtıra 2007 27 Nisan muhtırası nedenleri ve sonuçları
13 27 Nisan e-muhtıra 2007
14 Genel değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri, YKY, İstanbul, 2011.
Feroz Ahmad, Demokrasi Sürecinde Türkiye (1945-1980), Hil yay., İstanbul, 1996.
Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, İletişim yay., c. 1-15.
Tevfik Çavdar, Türkiye nin Demokrasi Tarihi, 1839-1950, İmge yay., Ankara, 1995.
Tevfik Çavdar, Türkiye nin Demokrasi Tarihi, 1950-1995, İmge yay., Ankara, 1996.
Kemal Karpat, Türk Demokrasi Tarihi, Afa yay., İstanbul, 1996.
Modern Türkiye de Siyasi Düşüncenin Oluşumu, İletişim yay., İstanbul.
Tarık Zafer Tunaya, Türkiye de Siyasi Partiler 1859-1950, İstanbul, 1952.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Sunum
Araştırma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Vize
Final

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-2: Ara sınavda sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
ÖÇ 1-5: Finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
Ara sınav ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

turkmen.toreli@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 14 14
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavı 1 1,5 2
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 82

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1455
ÖK.2455
ÖK.355
ÖK.455
ÖK.5455