DERS ADI

: Çağdaş Türk Dünyası Tarihi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 2041 Çağdaş Türk Dünyası Tarihi ZORUNLU 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Tarih

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. TÜRKMEN TÖRELİ

Dersi Alan Birimler

Tarih
Tarih (İÖ)

Dersin Amacı

Bu ders, Çağdaş Türk Devletlerinin coğrafyası, tarihi ve kültürünü öğretmeyi amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Çağdaş Türk Dünyası kavramı ve kaynakları hakkında bilgi sahibi olması
2   Türkistan'da İslam ve Eğitimin gelişimi ve Sovyet Cumhuriyetleri haline gelme sürecini yorumlayabilmesi
3   Pan-Türkizm ideolojisinin gelişim sürecini açıklayabilmesi
4   Moskova'nın Türkleri Sovyetleştirme çabalarını dünyadaki benzer uygulamalar ile ilişkilendirebilmesi
5   Sovyetlerin çöküşü sonrasında ortaya çıkan bağımsız Türk Devletlerinin geçirdikleri dönüşümü analiz edebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Tanımı, Kapsamı ve Kaynakları
2 Coğrafya, İklim, Jeopolitik, Avantaj ve Dezavantajlar (Golden, 2006, ss. 1-17; Ateş & Ateş, 2015)
3 Avrasya Türk Tarihinin Ana Hatları (13-19. Yüzyıllar) (Golden, 2006, ss. 335-449)
4 Çağdaş Türk Halklarının Oluşumu (Golden, 2006, ss. 451-497)
5 İhtilal ve Sovyetler Birliği (Gündoğdu, 2018; Ortaylı, 2018)
6 Bağımsız Kazakistan (Gündoğdu & Güler, 2017)
7 Bağımsız Kırgızistan (Timuçin Kodaman & Birsel, 2014)
8 Bağımsız Özbekistan (Açık, 2017; Ti muçi n Kodaman & Bi rsel, 2006; Sönmez, 2013)
9 Bağımsız Türkmenistan (Türk, 2010)
10 Bağımsız Azerbaycan (Aslanlı, 2018; Göl, 2016)
11 KKTC (Bostancı, 2015)
12 Uluslararası İşbirlikleri (Amirbek, 2015; Seyidoğlu & Gönültaş, 2014)
13 Projeksiyonlar (Gömeç, 2007; Sümer & Üner, 2014)
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana Kaynaklar

Açık, F. (2017). 1917 Öncesi ve Sonrasında Özbekistan. Türk Yurdu, 37(362), 36-39.
Akengin, H. (2017). Türk Dünyası ve Orta Asya Türk Cumhuriyetleri Üzerine Jeopolitik Bir Değerlendirme. MUTAD, 4(1), 1-12.
Ami rbek, A. (2015). Soğuk Savaş Sonrası Hazar ın Statüsü ve Sınırlandırma Sorunu: Kıyıdaş Devletler in Yaklaşımları Açısından Analizi. Karadeniz Araştırmaları, 12(46), 23-48.
Aslanlı, A. (2018). Türkiye-Azerbaycan Ekonomik İlişkileri. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 15-27. https://doi.org/10.18657/yonveek.396170
Ateş, S., & Ateş, A. (2015). Geçmişten Günümüze Orta Asya Klan Politikası, Elit Klanlar, Rejim Değişimi ve Klan Dengesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 117-134. https://doi.org/10.18037/ausbd.47457
Bostancı, M. (2015). Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti nin İlânı ve Buna yönelik Tepkilerin Türk Kamuoyundaki Yankıları. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Tarih Bölümü Tarih Araştırmaları Dergisi, 34(57), 317-355. https://doi.org/10.1501/Tarar_0000000608
Golden, P. B. (2006). Türk Halkları Tarihine Giriş (O. Karatay, Çev.). Karam. https://www.kitapyurdu.com/kitap/turk-halklari-tarihine-giris/285197.html
Göl, H. (2016). Geçmişten Günümüze Azerbaycan. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 153-170.
Gömeç, S. (2007). Türkiye-Türk Cumhuriyetleri İlişkileri Üzerine Bir Değerlendirme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1), 114-131.
Gündoğdu, A. (2018). Türklerin Tanıklığında Rusya da Devrim Süreci. İçinde Y. Koç & M. Cengiz (Ed.), 100. Yılında Sovyet İhtilali ve Türk Dünyası (ss. 21-36). Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Yayınları.
Gündoğdu, A., & Güler, C. (2017). Kazakistan ın Bağımsızlığının Tanınma Süreci ve Türk Kamuoyundaki Yankıları. Tarih Araştırmaları Dergisi, 36(61), 75-93.
Kodaman, Ti muçi n, & Bi rsel, H. (2006). Bağımsızlık Sonrası Özbekistan ve Dış Politikası. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 413-442.
Kodaman, Timuçin, & Birsel, H. (2014). Dünden Bugüne, Bugünden Yarına Kırgız Jeopolitiğindeki Değişen Parametreler ve Gelecek Öngörüleri. 36, 213-227.
Ortaylı, İ. (2018). Bolşevik İhtilaline Genel Bir Bakış. İçinde Y. Koç & M. Cengiz (Ed.), 100. Yılında Sovyet İhtilali ve Türk Dünyası (ss. 21-36). Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Yayınları.
Seyi doğlu, H., & Gönültaş, S. (2014). Modern İpek Yolu Projesi ve Türkiye ile Orta Asya Türk Cumhuriyetleri Arasındaki Ekonomik İlişkiler. Avrasya Etüdleri, 45, 201-216.
Sönmez, A. S. (2013). Güvenlik Sorunları ve Bağımsızlaşma Kıskacında Özbekistan-Rusya İlişkileri (1991-2013). Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(28), 318-339.
Sümer, S. I., & Üner, M. M. (2014). Türkiye ile Orta Asya Türk Cumhuriyetleri Arasındaki Psikolojik Mesafe. 24.
Türk, F. (2010). Türkiye Türkmenistan İlişkileri. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2(2), 57-64.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı
Sunum
Belgesel

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Arasınav ve finalde sorulacak sorularla değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ne katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

+90 232 301 95 53
turkmen.toreli@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Randecu ile

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Uygulama 0 0 0
Ders anlatımı 13 3 39
Vize sınavına hazırlık 1 12 12
Final sınavına hazırlık 1 14 14
Sunum hazırlam 1 6 6
Haftalık ders öncesi, sonrası hazırlıklar 13 2 26
1 1,5 2
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 101

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1455
ÖK.255
ÖK.354
ÖK.455
ÖK.55