DERS ADI

: İslam Kültür ve Uygarlığı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 2037 İslam Kültür ve Uygarlığı ZORUNLU 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Tarih

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. ERKAN GÖKSU

Dersi Alan Birimler

Tarih
Tarih (İÖ)

Dersin Amacı

İslam ın doğuşundan Abbasilerin çöküşüne kadarki tarihi süreç içerisinde İslam kültür ve uygarlığının yaşadığı gelişimi ve İslam devletlerindeki kurumlar, sosyal ve kültürel yaşamı genel hatlarıyla işlemek dersin temel amacıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslam toplumlarında hâkimiyet anlayışını tanımlayabilmesi
2   İslam devlet kurumlarını ve askeri yapısını kavraması
3   İslam toplumlarının mali yapılarını yorumlayabilmesi
4   İslam toplumlarında din algısı ve gündelik yaşamın genel özelliklerini analiz edebilmesi
5   İslam kültür ve uygarlığının dünya tarihindeki yeri ve önemini değerlendirebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İslam Kültür ve Uygarlığına Giriş İslam toplumunun genel özellikleri
2 İslam toplumunda idari yapı İslam toplumunda idari yapının genel nitelikleri ve unsurları
3 İslam toplumunda askeri yapı İslam toplumunda askeri yapının genel nitelikleri ve unsurları
4 İslam toplumunda mali ve adli yapı İslam toplumunda mali va adli yapının genel nitelikleri ve unsurları
5 İslam toplumunda kent yaşamı ve ticaret İslam toplumunda kent yaşamı ve ticaretin özellikleri ve unsurları
6 İslam toplumunda kırsal yaşam İslam toplumunda kırsal yaşamın özellikleri ve unsurları
7 Ara Sınav
8 Emeviler döneminde merkez teşkilatı Emeviler döneminde saray teşkilatı ve saray yaşamı
9 Abbasiler döneminde merkez teşkilatı Abbasiler döneminde saray teşkilatı ve saray yaşamı
10 İslam ve bilim İslam toplumlarında bilim alanlarında yaşanan gelişmeler ve etkileri
11 İslam ve sanat İslam toplumlarında sanat alanlarında yaşanan gelişmeler ve etkileri
12 İslam toplumunda eğitim-öğretim İslam toplumunda eğitim-öğretim faaliyetleri ve nitelikleri
13 İslam medreseleri İslam medreslerinin yapısı, eğitim-öğretim faaliyetleri ve dünya tarihindeki yeri, önemi
14 Genel değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

W. BARTHOLD- F. KÖPRÜLÜ; İslam Medeniyeti Tarihi, İstanbul 1940
Kemal GÖDE ; Türk-İslam Kültür ve Medeniyeti,
Z.KAZICI, İslam Kültür ve Medeniyeti,
Fahreddin Attar, İslam Adliye Teşkilatı, Ankara 1979
M. Hamidullah, İslamda Devlet İdaresi, çev. K. Kuşcu, İstanbul 1963
Doğuştan Günümüze Büyük İslam Tarihi, c. 1-4, Çağ Yayınları İstanbul 1987.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Sunum
Metin Okuma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Vize
Final

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-3: Ara sınavda sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
ÖÇ 1-5: Finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
Derse katılmamış olmak geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
Ara sınav ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ilker.sever@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 14 14
Final Sınavına Hazırlık 1 16 16
Vize Sınavı 1 1,5 2
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 99

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1454
ÖK.2454
ÖK.3454
ÖK.4454
ÖK.5454