DERS ADI

: Osmanlı Devleti'nin Kuruluş ve Yapılanma Süreci (1300-1453)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 2027 Osmanlı Devleti'nin Kuruluş ve Yapılanma Süreci (1300-1453) ZORUNLU 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Tarih

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Tarih
Tarih (İÖ)

Dersin Amacı

Bu dersin amacı Osmanlı devletinin Kuruluşu ile ilgili tartışmaları ve imparatorluğa dönüşümünü izah etmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Osmanlı tarihinin ilk dönemleri ile ilgili kaynakları tanıyabilmesi.
2   Osmanlı imparatorluğunun kuruluşu çerçevesinde tarih-efsane tartışmalarını öğrenebilmesi.
3   Osmanlı Devleti nin kuruluş tartışmalarını bilmesi.
4   Osmanlı yayılma ve yerleşme coğrafyasını öğrenebilmesi.
5   Osmanlı devletinin imparatorluğa dönüşümü çerçevesinde, imparatorluğun yayılma politikaları ve kurumlarını öğrenebilmesi.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Konunun tanıtımı, ders kaynakları ve kaynak kritiği.
2 Osmanlı tarihine genel bakış: Yaklaşımlar, dönemlemeler, farklı problemler.
3 Kuruluş dönemi Osmanlı kaynakları ve kaynak incelemesi.
4 Efsaneler ve mitler.
5 İlk Osmanlılar. Hanedanlık kökenleri.
6 Osmanlı devletinin kuruluş teorileri.
7 Osmanlı devletinin kuruluş teorileri.
8 VİZE SINAVI
9 Kuruluş döneminde toplumsal yapı, zümreler.
10 Osmanlı fetih ve kolonizasyon yöntemleri.
11 XVI. Yüzyıl öncesinde Anadolu ve Bitinya.
12 İmparatorluk öncesi yayılma alanları ve politikaları.
13 İmparatorluk öncesi Osmanlı Devleti nin Bizans ve diğer devletlerle ilişkileri.
14 İmparatorluk öncesi Osmanlı Devleti nin Anadolu Beylikleri ile ilişkileri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1-GİBBONS, Herbert Adams, Osmanlı İmparatorluğu nun Kuruluşu, (Hazırlayan; Mustafa Elverdi), 21. Yüzyıl Yayını, Ankara, 1998.
2-KÖPRÜLÜ,Fuad, Osmanlı nın Kuruluşu, Türk Tarih Kurumu Yayını, Ankara, 1984.
3-Söğüt ten İstanbul a, (Osmanlı Devleti nin Kuruluşu Üzerine Tartışmalar), (Derleyen; Oktay Özel, Mehmet Öz), İmge Kitabevi, Ankara, 2000.
4-WİTTEK, Paul, Osmanlı İmparatorluğu nun Doğuşu, (Çev: Fatmagül Berktay), Pencere Yayınları, İstanbul, 2000.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı ve okuma metinleri önerisi.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Vize
Final

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-3: Ara sınav soruları ile değerlendirilecektir.
ÖÇ 1-5: Finalde sınavında sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1-Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2-Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
3-Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mustafa.das@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 14 14
Final Sınavına Hazırlık 1 16 16
Vize Sınavı 1 2,5 3
Final Sınavı 1 2,5 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 101

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.14
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.434
ÖK.54