DERS ADI

: Kanser Hastalarında Tamamlayıcı ve Bütünleşik Bakım

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ONH 5005 Kanser Hastalarında Tamamlayıcı ve Bütünleşik Bakım SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Onkoloji Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. ÖZLEM UĞUR

Dersi Alan Birimler

Onkoloji Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Tamamlayıcı ve bütünleşik yaklaşım; insanın beden, zihin, duygu ve spiritüel bütünlüğü anlayışına temellenmektedir. Fitoterapi, yoga, terapötik dokunma, reiki, aromaterapi, müzikterapi, refleksoloji, gevşeme ve meditasyon gibi bütünleşik uygulamalarda amaç, iyileştirici bir ortam oluşturarak bireyi bilinçlendirmek ve kendi iyileştirme gizil gücünü ortaya çıkarmaktır. İnsanlığın varoluşundan günümüze kadar, çeşitli tamamlayıcı ve bütünleşik yaklaşımların kullanıldığı bilinmektedir. Tamamlayıcı ve bütünleyici uygulamalar; bireyin iyilik halinin sürdürülmesi ve geliştirilmesinin yanı sıra hastalık semptomlarının yönetiminde tıbbi tedavi ile birlikte ya da tıbbi tedaviye ek olarak kullanılmaktadır. Tamamlayıcı ve bütünleyici uygulamalar bütüncül yaklaşım temelli olup, kanıtlar ışığında uygun olabilecek tüm yöntemlerin kullanılmasını içermektedir. Kanser hastaları tanı ve tedavi sürecinden itibaren tedavi sırasında veya tedaviler bittikten sonrada genel iyilik halini korumak amacıyla hep bir arayış içinde olmuşlardır. Bu arayışlar sırasında bakımına katkı sağlayan hemşirelere ve doktorlara bazen arayışlarını doğrudan, bazen dolaylı, bazen de saklayarak çevreden sorularına yanıt bulmaya çalışmışlardır. Bu bağlamda derste amaç öğrencinin, kanserli birey/ailesinin kullanabileceği tamamlayıcı ve bütünleyici uygulamaları, kullanım şekillerini, tedavi yöntemleriyle ile etkileşimleri hakkında bilgi edinmesini, yaklaşım ilkelerini öğrenmesi ve farkındalık kazanması amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Kanser hastalarının kullandığı tamamlayıcı ve bütünleyici uygulamaları bilme
2   2. Kanser hasta/yakınlarının tamamlayıcı ve bütünleyici uygulamalarını kullanım nedenlerini farkedebilme
3   3. Tamamlayıcı ve bütünleyici uygulamaların tedavilerle etkileşimini açıklayabilme
4   4. Kanser hastalarının tedavi süreci içinde yaşayabileceği semptomlar ile kullanılan yöntemler arasındaki ilişkiyi açıklayabilme
5   5. Kanser hastasına bakımveren hemşirelerin, tamamlayıcı ve bütünleyici uygulamalara olan farkındalığını geliştirme
6   6. Tamamlayıcı ve bütünleşik bakıma ilişkin yasa, yönetmelik ve mevzuata farkındalık kazanma

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tamamlayıcı ve bütünleyici uygulamalar (Tanımı, Tamamlayıcı ve bütünleyici uygulamaların sınıflaması ve yöntemlerin açıklanması, Türkiye ve Dünya da yer alan ilgili kuruluşlar ) Müzik tedavisi ve duyguların ifadesinde resim kullanımı, aromaterapi Makale Tartışmaları
2 Tamamlayıcı ve bütünleyici uygulamalar yasa ve yönetmeliklerdeki yeri, hemşirenin yasa ve yönetmeliklerdeki yeri, Kanserde hastalarının kullandığı tamamlayıcı ve bütünleyici uygulamalar nelerdir Kullanım nedenleri Yararlı mı Zararlı mı Sağlık personelinin yaklaşımı Beden Zihin Temelli Uygulamalar (Solunum egzersizleri, relaksasyon teknikleri, progressiv kas egzersizleri, taichi qigong, hypnotherapy) Makale Tartışmaları
3 Kanser ve Moleküler Beslenme ( Koruyucu önlemler, besin takviyeleri, vitamin kullanımı ) Kanser ve spritüalite (Manevi uygulamalar ) Makale Tartışmaları
4 Biyoaktif Besin Bileşenlerinin Tümör Biyolojisi İle İlişkisi Diğer yöntemler ( Dans terapi, mizah kullanımı, kahkaha yogası..) Makale Tartışmaları
5 Kanserde fitoterapi uygulamaları ve tedavilerle etkileşimi Kanserde hayvansal ürünlerin kullanımı ve tedavilerle etkileşimi Makale Tartışmaları Geleneksel Yaklaşımların Tamamlayıcı ve Bütünleyici Uygulamalardaki Yeri Dersin Değerlendirmesi
6 Kanser ve Egzersiz ( Egzersiz, masaj uygulamaları, refleksoloji) Makale Tartışmaları
7 Kanserde akapunktur tedavisi
8 ÖDEV SUNUMLARI
9 Yoga Makale Tartışması
10 Terapötik dokunma Makale Tartışması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Mccorkle R, Grant M, Frank- Stromborg M, Baird SB Cancer Nursing :A Comprehensive Textbook, W.B. Saunders Company, Philadelphia, 1996.
2. Payne, Sheila Seymour, Jane Ingleton, Christine , Palliative Care Nursing, McGrawHill Education, 2004 . http://site.ebrary.com/lib/deulibrary
3. Matzo, Marianne LaPorte Sherman, Deborah Witt , Palliative Care Nursing : Quality Care to the End of Life, Springer Publishing Company, 2005. http://site.ebrary.com/lib/deulibrary
4. Abu-Saad HH. Evidence-Based Palliative Care : Across the Lifespan ebrary Reader, John Wiley & Sons, Ltd, 2008. http://site.ebrary.com/lib/deulibrary
5. Süreli yayınlar: Cancer Nursing, European Journal of Cancer Care, Oncology Nursing Forum, Seminars in Oncology Nursing, Journal of Hospice and Palliative Nursing, Clinical Journal Of Oncology Nursing, Palliative & Supportive Care, BMC Palliative Care, Cancer Nursing Practice :
6. Hossfeld, DK, Sherman CD (Ed.), Klinik Onkoloji, Uluslar Arası Kanserle Savaş Birliği, ( Çev. ed. D.Fırat, F Sarıalioğlu, A. Kars ), Ankara 1992.
7. Hemşireler İçin Kanser El Kitabı, Platin N, ( Çev. Ed.), Amerikan Kanser Birliği, 19996.
8. Barcley V.( Ed. ) Kanser Hemşireliğinde Temel Kavramlar, Platin N, ( Çev. Ed.),
9. Onkoloji Hemşireler Derneği Bülteni
10. Can G. ( Editör) . Onkoloji Hemşireliğinde Kanıta Dayalı Semptom Yönetimi, 2007.
11. Can G. (Editör) Onkoloji Hemşireliğinde Kanıta Dayalı Bakım, 2010 İstanbul Konsensusu, Nobel Tıp Kitapevleri Ltd. Şti, İstanbul 2010.
12. Prof.Dr. İbrahim Saraçoğlu, Bitkisel Kürler Rehberi, 2009 Prof.Dr. İbrahim Saraçoğlu, Şifa Kitabı, 2011
13. Ed: Başer M., Taşcı S. Kanıta Dayalı Rehberleriyle Tamamlayıcı ve Destekleyici Uygulamalar. Akademisyen Kitabevi, 2015.
14. Ed: Merdol Kutluay T. Temel Beslenme ve Diyetetik. Güneş Tıp Kitabevleri, 2015.
15. Ed: Ödleş S., Akçiçek E. Kanserden Korunmada Gıdalar ve Beslenme. SİDAŞ, 2016.
16. Mc Leod A. Bütünleyici Kanser Tedavisi. Gün Yayıncılık, 2015.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Derslere katılım, sunum, tartışma, araştırma, soru-cevap, kendi kendine öğrenme, grup çalışması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1
2
3


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

%50 yarıyıl içi notu (ödev/sunu)+%50 final notu

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Ders Koordinatörü: Doç. Dr. Özlem Uğur : 4124785 ( Oda tlf )
Doç. Dr. Ezgi Karadağ: 4126972
Prof. Dr. Mete Edizer
Dr. Öğretim Üyesi Rüksan Çehreli
Dr. Öğretim Görevlisi Feyhiye Yelkin Alp

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Sunum Hazırlama 2 11 22
Ödev Hazırlama 1 10 10
Web'de Tarama ve Kütüphane Çalışması 14 2 28
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1545454
ÖK.2344353
ÖK.3443
ÖK.45455
ÖK.55545
ÖK.6554