DERS ADI

: Fertilite Farkındalığı ve Hemşirelik

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DKH 5013 Fertilite Farkındalığı ve Hemşirelik SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. MERLİNDA ALUŞ TOKAT

Dersi Alan Birimler

Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu ders öğrencinin fertilite farkındalığını artırmasını, fertilite hemşiresinin görev, yetki ve sorumluluklarını öğrenmesini, prekonsepsiyonel bakımı planlayabilmesini, fertilite için gerekli koşulları ve etkileyen faktörleri bilmesini, fertilite sorunu ortaya çıkması durumunda uygulanacak tedavi yöntemlerini bilmesi ve uygun hemşirelik bakımını planlayabilmesini amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Fertilite farkındalığını kavramak ve fertilite koşullarını bilmek
2   Prekonsepsiyonel bakımı planlayabilmek
3   Fertiliteyi etkileyen faktörleri tanımlayabilmek ve etkisini açıklayabilmek
4   Fertilite alanında çalışan hemşirelerin görev, yetki ve sorumluluklarını bilmek
5   Fertilite sorunu olan bireylerde uygulanacak tedavi yöntemlerini bilmek ve uygun hemşirelik girişimlerini planlayabilmek
6   Fertilite alanındaki güncel hemşirelik uygulamalarını analiz edebilmek
7   Fertilite koruyucu yaklaşımları ve bu yaklaşımlarda hemşirenin rolünü bilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş Dersin Tanıtımı Öğrencilerin ve öğretim üyelerinin dersten beklentilerinin tartışılması Dersin planlanması Merlinda Aluş Tokat
2 Kavramların tartışılması, ülkeler arasındaki kavramsal farklılıklar, toplumsal bakış açısı Fertilite, infertilite, farkındalık -Fertilite farkındalığı - Fertilite/İnfertilite ve hemşirelik ile ilgili sertifikasyon, bilimsel çalışma ve toplantılar Dilek Bilgiç
3 Prekonsepsiyonel bakım Fertilite belirtileri ve fertiliteyi saptamada kullanılan güncel yöntemler Hande Yağcan
4 Fertiliteyi etkileyen yaşam tarzı faktörleri: Beslenmenin önemi Merlinda Aluş Tokat
5 Fertiliteyi etkileyen yaşam tarzı faktörleri: Uykunun önemi Merlinda Aluş Tokat
6 Fertiliteyi etkileyen yaşam tarzı faktörleri: Fiziksel aktivitenin önemi Hande Yağcan
7 Fertiliteyi etkileyen yaşam tarzı faktörleri: Stres yönetimi Merlinda Aluş Tokat
8 İnfertilite tanılama ve tedavi sürecinde çiftlere rehberlik Dilek Bilgiç
9 (Fertilite Farkındalık Projesi geliştirme) Merlinda Aluş Tokat
10 İnfertilite tedavisinde yasal süreçler ve hemşirenin rolü Dilek Bilgiç
11 Dünya da ve Türkiye de fertilite/infertilite hemşiresinin yeri Ülke örnekleri: Türkiye, Royal College, Australian Fertility Nurses, vb.) Dilek Bilgiç
12 İnfertilite hemşireliğinde güncel yaklaşımlar (Hipnofertilite, yoga, akupunktur, masaj, vb.) Merlinda Aluş Tokat
13 İnfertilite hemşireliğinde güncel yaklaşımlar (Beyin-beden temelli programlar, fertilite farkındalık programı, nefes terapisi, vb.) Hande Yağcan
14 - Fertilite koruyucu yaklaşımlarda hemşirenin rolü Dilek Bilgiç
15 -Değerlendirme Hande Yağcan

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. American Society for Reproductive Medicine (ASRM). Defining infertility. Birmingham, Alabama, 2014.
2. Boivin J, Buntin L, Kalebic N, Harrison C. What makes people ready to conceive Findings from the International Fertility Decision-Making Study. Reproductive BioMedicine and Society Online. 2018; 6: 90 101.
3. Borght MV, Wyns C. Fertility and infertility: Definition and epidemiology. Clinical Biochemistry. 2018; 62: 2 10.
4. Dancet EAF, Van Empel IWH, Rober P, Nelen WLDM, ve ark. Patient-centered infertility care: a qualitative study to listen to the patient s voice. Human Reproduction. 2011; 26(4): 827-833.
5. Domar A, Gordon K, Garcia-Velasco J, la Marca A, ve ark. Understanding the perceptions of and emotional barriers to infertility treatment: a survey in four European countries. Human Reproduction. 2012; 27(4): 1073-1079.
6. Domar AD, Clapp D, Slawsby E, Kessel B, ve ark. The impact of group psychological ınterventions on distress in infertile women. Health Psychology. 2000; 19(6): 568-575.
7. Domar AD, Gross J, Rooney K, Boivin J. Exploratory randomized trial on the effect of a brief psychological intervention on emotions, quality of life, discontinuation, and pregnancy rates in In Vitro Fertilization patients. Fertility and Sterility. 2015; 104: 440-451.
8. Domar AD, Rooney KL, Wiegand B, Orav EJ, ve ark. Impact of a group mind/body intervention on pregnancy rates in IVF patients. Fertility and Sterility. 2011; 95(7): 2269-73.
9. Domar AD, Smith K, Conboy L, Iannone M, ve ark. A prospective investigation into the reasons why insured United States patients drop out of In Vitro Fertilization treatment. Fertility and Sterility. 2010; 94: 1457-1459.
10. Domar AD. The Mind/Body Program for Infertility. Fertility Today Magazine. 2008; 3(1): 20-22.
11. Işık AZ, Vicdan K. Boston IVF infertilite el kitabı. İkinci baskı. İstanbul, Nobel Tıp Kitap, 2008; 15-185.
12. Leuven University Fertility Center, Patient Booklet, Belgium, 2011. URL: https:// https://www.uzleuven.be/en/fertility-center. Erişim tarihi: 01 Nisan 2019.
13. Turkish Society of Reproductive Medicine. TSRM Uygulama klavuzu, Yardımla Üreme Teknikleri. 2011; 2-26.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Görsel Destekli Sunum,
Vaka örnekleri üzerinden tartışma,
Ödev sunumları,
Rol-play,
Beyin fırtınası,
Proje oluşturma

Değerlendirme Yöntemleri

Başarılı / Başarısız


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç.Dr. Merlinda Aluş Tokat
merlinda_alus@yahoo.com
Tel: 4124770
Doç.Dr. Dilek Bilgiç
bilgicdilek@gmail.com
Tel: 4126968
Dr. Öğr. Üyesi Hande Yağcan
hande.yagcan@gmail.com
Tel: 4124775

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 4 40
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 5 12 60
Sunum Hazırlama 5 3 15
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.15535
ÖK.2553455
ÖK.35554455
ÖK.45555555
ÖK.555555555554555
ÖK.655545555554555
ÖK.7555555554555