DERS ADI

: Dilbilim ve Türkçe Dil Bilgisi Öğretimi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TRE 5002 Dilbilim ve Türkçe Dil Bilgisi Öğretimi SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Türkçe Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. CANER KERİMOĞLU

Dersi Alan Birimler

Türkçe Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Türkçe dilbilgisi kaynaklarında (ders kitapları ile tanınmış dilbilgisi kitaplarında) dilbilgisi kavramlarının (ad, fiil, sıfat, zarf, zamir, cümle, grup, özne, yüklem, tümleç, vb. nin) sunuluşunu dilbilimsel bir yaklaşımla değerlendirmek; Türkçe dilbilgisi olgularını dilbilimin verilerini temel alarak betimleyen bir dilbilgisi yaklaşımını edinmek ; öğrenci odaklı dilbilgisi öğretimi model ve stratejileri üzerinde çalışmak

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dilbilim ile dilbilgisi arasındaki farkı öğrenme
2   Günümüz Türkçe dilbilgisi öğretiminin özelliklerini kavrama
3   Dilbilimin dilbilgisi öğretimine katkılarını öğrenme
4   Dilbilimsel bir dilbilgisi incelemesinin ve öğretiminin ana hatlarını öğrenme
5   Dilbilgisini öğrencinin kendisinin bilgiye ulaşmasını teşvik edecek şekilde ve bağlam içinde (metinlerle) öğreten yöntem ve stratejileri öğrenme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dilbilgisi ve dilbilim
2 Dilbilimsel bir dil incelemesinin temel ilkeleri
3 Sözcük: Biçimsel-işlevsel tanımlama; sözcük öğretimi için bir uygulama
4 Ad: Biçimsel-işlevsel betimleme; ad öğretimi için bir uygulama
5 Fiil: Biçimsel-işlevsel betimleme; fiil öğretimi için bir uygulama
6 Sıfat: Biçimsel-işlevsel betimleme; sıfat öğretimi için bir uygulama
7 Belirten: Biçimsel-işlevsel betimleme; belirten öğretimi için bir uygulama
8 Genel tektat ve ders değerlendirme
9 Zarf: Biçimsel-işlevsel betimleme; zarf öğretimi için bir uygulama
10 Zamir: Biçimsel-işlevsel betimleme; zamir öğretimi için bir uygulama
11 Cümle: Biçimsel-işlevsel betimleme; cümle öğretimi için bir uygulama
12 Sözcük grubu: Biçimsel-işlevsel betimleme; sözcük grubu öğretimi için bir uygulama
13 Özne ve nesne: Biçimsel-işlevsel betimleme; özne ve nesne öğretimi için bir uygulama
14 Yüklem: Biçimsel-işlevsel betimleme; yüklem öğretimi için bir uygulama
15 Yarıyıl sonu sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. AKASLAN, Talat, (2012), Dilbilim, Dil Kirlenmesi , Türkçe, Dinozor Yay., İzmir.
2. UZUN, Nadir Engin, (2004), Dünya Dillerinden Örnekleriyle Dilbilgisinin Temel Kavramları: Türkçe Üzerine Tartışmalar, Türk Dilleri Araştırma Dizisi:39, Pandora Kitabevi, Genişletilmiş 2. Baskı (1. Baskı: Ankara 1988), İstanbul.
3. UZUN, Nadir Engin, (2006), Biçimbilim: Temel Kavramlar, Papatya Yayıncılık, İstanbul.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, soru-yanıt, tartışma, çözümleme ve birleşim yöntemleri.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YYC YYiçiÇalışma
2 YYS YySonuSınavı
3 BNS FinalSonu Başarı Notu YYC * 0.40 + YYS * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYC * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrencilerin derslerin % 70'ine katılımı zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

caner.kerimoglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 8 104
Sınıf içi uygulamalar 1 30 30
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Final Sınavı 1 3 3
Task Sonu Öğrenci Değerlendirme (TSÖD) 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 208

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.1123
ÖK.2123
ÖK.3123
ÖK.4123
ÖK.5123