DERS ADI

: Fen Eğitiminde Motivasyon Stratejileri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İFE 5030 Fen Eğitiminde Motivasyon Stratejileri SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Fen Bilgisi Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. MEHMET ŞAHİN

Dersi Alan Birimler

Fen Bilgisi Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı motivasyonun literatürdeki tanımlarını öğrenme ve fen öğrenme motivasyonunu etkileyen faktörleri öğrenmektir. Ayrıca, Motivasyon literatürü de incelenecek olup, bazı davranışsal ve bilişsel motivasyon teorilerini tanıtılacak ve bunların fen eğitiminde uygulamaları literatürden okunacaktır. Öğrenme motivasyonu ile bir kişinin kendisi hakkındaki düşünceleri arasındaki ilişkiler incelenecek. Fen öğrenimi için motivasyon stratejileri geliştirilip literatür bilgisi ile bunlar öğrenilecek. Motivasyon teorilerini fen eğitimine uygulayan araştırmalar bulunarak motivasyon konuları incelecek, mesela ertleme duygusunu yenme, stresi azaltma, ve başarısızlık korkusu ve kaygı gibi.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrencilere fen eğitiminde motivasyon literatürünü tanıtma
2   Fen eğitimini motivasyonel ve gelişim yönlerinden ele almanın kavramsal ve pratik değerlerini öğrenme
3   Motivasyon teorileri ve araştırmalarının fene olan ilgiyle ilişkisini öğrenme
4   Öğrencilerin fen öğrenimine ilgisini ve motivasyonunu etkileyen faktörleri tesbit etme
5   Motivasyon kavramını fen eğitimiyle birleştirme ve fen öğrenimini motive edici etkenleri tespit edebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ders tanıtımı ve giriş
2 Motivasyon araştırmaları tarihi Fen öğrenmede motivasyonun rolü
3 Motivasyon teorileri Öğrencilerin fen öğrenme motivasyonlarını ve derse ilgilerini etkileyen faktörler
4 Motivasyonun beklenti-değer modelleri Fen eğitiminde cinsiyet farklılıkları-motivasyon etkisi
5 Atfetme Teorisi Motivasyon ve fen öğrenci ve öğretmeni eğitimi
6 Sosyal bilişsel teori ve öz yeterlilik Öğrenciler fen öğrenmek için nasıl motive edilebilir
7 Amaçlar, amaç yönelimleri ve yapıları Fen eğitiminde öğrenme stilleri-Öğrenci motivasyon, ilgi ve başarıyı artırma yolları
8 Ara değerlendirme-ders tekrarı
9 Başarı amaçları teorisinde gelişmeler-performans amaçları Fen ne işe yarar Fen öğrencileri için motivasyon yolları
10 İçsel motivasyon ve öz güven Etkin fen öğrenimi ve öğretimi için motivasyon kaynakları
11 Motivasyon, ilgi ve psikolojik faktörler Motivasyon, ilgi ve derse katılımın fen başarısına etkisi
12 Bağlamsal yaklaşımlar-Okul, öğretmen ve sınıf ortamı etkileri Bir fen dersinde öğrenme ortamının öğrenci motivasyonuna etkisi
13 Sosyal ilişkiler ve başarı motivasyonu- arkadaş, aile, toplum ve kültürel etkiler Fen öğrenme motivasyonunda informal öğrenme ortamları
14 Öğrencilerin ödev sunumları
15 Ödevlerin Değerlendirilmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Oleg Popov. (2006). Developing outdoor activities and a website as resources to stimulate learning physics in teacher education. Journal of Physics Teacher Education Online, 3(3), 18-23.
Journal of Physics Teacher Education Online 2007. Vol. 4, No. 3
Malcom, S. (2007). Diversity in Physics. Spectrum, 1-3.
Buncick, M. C., Betts, P. G. and Horgan, D. D.(2001) 'Using demonstrations as a contextual road map: enhancing course continuity and promoting active engagement in introductory college physics', International Journal of Science Education, 23: 12, 1237 1255
L. Hoffmann. Promoting girls interest and achievement in physics classes for beginners. Learning and Instruction 12 (2002) 447 465.
Pintrich, P. R. & Schunk, D. H. (2002). Motivation in education: Theory, research, and applications (2nd Ed). Columbus, OH: Merrill.
Brophy, J. Synthesis of Research for Motivating Students to Learn. Educational Leadership, Oct. 1987. p.40-48.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Literatürden araştırma okuma, elektronik ortamda tartışmalara katılma, soru-cevap, grup çalışması, düz anlatım.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev
2 SNM Sunum
3 BNS BNS ODV * 0.50 + SNM * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencilerin sunumları ve ödevleri.

Değerlendirme Kriteri

Dönem içi çalışmalara katılım ve ödevler, dönem sonu ödev ve sunum.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü kopyacılık eylemi, yayınlarda aşırma, intial yapma gibi davranışlar disiplin soruşturması açılması ile sonuçlandırılacaktır.
3. Öğretim üyesi kısa sınavlar yapma hakkını saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar vize ve final sınavı notlarına eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mehmet.sahince@gmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

hafta içi mesai saatleri

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 6 78
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 5 10 50
Sunum Hazırlama 1 10 10
Proje Ödevi 1 1 1
Final Ödevi 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 201

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.14555
ÖK.24555
ÖK.34555
ÖK.44555
ÖK.54555