DERS ADI

: Kültürel Bellek

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GSR 5071 Kültürel Bellek ZORUNLU 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Resim - İş Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Resim - İş Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

İnterdisipliner bir bilimsel alan olarak bellek araştırmalarının kapsam ve işlevselliğini tanımlamak. Bellek kavramı ve bellek çeşitlerini görsel sanatlar bağlamında tanımlamak. Hatırlama, unutma, nostalji gibi bellekle ilgili fenomenlerin görsel sanatlarda yaratım sürecine etkilerini örneklerle saptama.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   8. Görsel sanat yapıtını bir bellek enstrümanı olarak çözümleme.
2   1. Bellek kavramı ve bellek çeşitlerini tanımlama.
3   2. Zaman ve bellek ilişkisini görsel sanatlar bağlamında çözümleme.
4   3. Tarih ve bellek ilişkisini görsel sanatlar bağlamında çözümleme.
5   4. Görsel sanatlar bağlamında bellek mekanizmalarının yeri ve önemini tartışma.
6   5. Kolektif bellek kavramını görsel sanatlar çerçevesinde tartışma.
7   6. Kültürel bellek kavramını görsel sanatlar çerçevesinde tartışma.
8   7. Bellek kavramının klasik kültürel kökenlerini belirleme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İnterdisipliner bir alan olarak bellek araştırmalarının görsel sanatlar bağlamında işlevselliği
2 Bellek ve bellek çeşitleri
3 Bellek ve klasik mitoloji
4 Hatırlama ve unutma mekanizmaları ve görsel sanatlarla ilişkilendirilmesi
5 Paul Connerton ve unutma mekanizmaları
6 Marcel Proust'un Kayıp Zamanın İzinde dizisi ve ilham kaynağı olarak nostalji
7 Pierre Nora nın hafıza mekanları ve görsel sanatlarla ilişkilendirilmesi
8 ödev-arasınav+ders
9 Maurice Halbwachs a göre kolektif bellek kavramı ve kapsamı
10 Maurice Halbwachs a göre kolektif bellek kavramı ve kapsamı
11 Jan Assmann ve kültürel bellek
12 Kültürel bellek ve sanatsal hayalgücü
13 Aby Warburg un Nachleben(hayatta kalma) kavramı ve sanatsal yaratıcılık sürecindeki önemi
14 Aby Warburg un Mnemosyne projesi ve günümüz görsel sanatları için önemi
15 final sunumu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Zaman Üzerine (Norbert Elias, 2000), Doğuş ve Yeniden Doğuş (Mircea Eliade, 2015), On Collective Memory (Maurice Halbwachs, 1992), Kültürel Bellek (Jan Assmann, 2001), Toplumlar Nasıl Anımsar (Paul Connerton, 2014), Hafıza Mekanları (Pierre Nora, 2006), Potentialities (Giorgio Agamben, 1999), Aby Warburg An Intellectual Biography (Ernest Gombrich, 1970), Kayıp Zamanın İzinde (Marcel Proust, 2006).

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

sunum, anlatım

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev
2 SNM Sunum
3 BNS BNS ODV * 0.50 + SNM * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

devamlılık, sunum niteliği

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

arzu.aytekin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 4 48
Proje Final Sunumu 1 1 1
Proje Ödevi 1 1 1
Proje Ödevi 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 97

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51
ÖK.61
ÖK.71
ÖK.81