DERS ADI

: Dünya Tarihçiliğinde Çağdaş Akımlar

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ATA 5054 Dünya Tarihçiliğinde Çağdaş Akımlar SEÇMELİ 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. HASAN TANER KERİMOĞLU

Dersi Alan Birimler

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Tarih bilimi ve tarihçilik hakkındaki görüş ve yaklaşımları, çeşitli başlıklar halinde incelemektir

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tarihçilik alanında hangi akımların bulunduğunu anlama
2   Tarihçilik uğraşının dönemlere ve ülkelere göre evrimini anlama
3   Tarih biliminde hangi akımların hangi döneme damgasını vurduğunu tespit edebilme
4   Tarihin işlevini tartışarak, tarihin birey ve toplumla ilişkisini sorgulayabilme
5   Bilim dalı olan tarihin işlevini, işleyişini, amacını belirtebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Bir Bilim Dalı Olarak Tarihin Ortaya Çıkışı
2 Ulus-devletler Çağında Tarihçilik
3 Tarihi Sosyal Bilimlerle Barıştırma Çabası: Annales Okulu
4 Marksist Tarih Anlayışı ve Rus Devrimi
5 İki Savaş Arası Dönemde Dünya Tarihçiliği
6 Anti-Kolonyalist Hareket ve Batı-dışı Dünyanın Meydan Okuması
7 Ara Sınav
8 Bağımlılık Ekolü ve Dünya Sistemleri Analizi
9 Tarihsel Sosyoloji ve Temsilcileri
10 Postmodernizm ve Dünya Tarihçiliğine Etkisi
11 Tarihe Çevreci ve Feminist Bakış
12 Büyük Anlatıdan Gündelik Olayların Tarihine Yöneliş
13 Kent Tarihçiliği ve Mikro Tarih
14 Sözlü Tarihçilik

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Peter Burke, Annales Okulu, (Çev.: Mehmet Küçük), Doğu Batı Yay.,Ankara, 2002.
François Bedarida, Tarihçinin Toplumsal Sorumluluğu, (Çev.: Ali Tartanoğlu-Suavi Aydın), İmge
Kitabevi, Ankara, 2001.
Erich Rothacker, Tarihselcilik Sorunu, (Çev.: Doğan Özlem), Gündoğan Yay., Ankara, 1990.
Alex Callinicos, Tarih Yapmak, (çev.: Nermin Saatçioğlu), Özne Yay.,İstanbul, 1998.
R.G.Collingwood, Tarih Tasarımı, (Çev. Kurtuluş Dinçer), Gündoğan Yayınları,
Ankara, 1996.
Ernst Breisach, Tarihyazımı, Yapı Kredi Yay., İstanbul, 2018.
George Iggers, Yirminci Yüzyılda Tarih Yazımı, Tarih Vakfı Yurt Yay., İstanbul, 2016.
John Tosh, Tarihin Peşinde, Tarih Vakfı Yurt Yay., İstanbul, 2013.
Doğan Özlem, Tarih Felsefesi, Anahtar Kitaplar, İstanbul, 1994.
Christopher Hill, Marksizm ve Tarih, Kor Kitap, İstanbul, 2017.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu ders, konuyla ilgili yayınlanmış çeşitli kitap ve makaleler yoluyla işlenecektir

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize / Ödev
2 FN Final Notu
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

%40 Ara sınav, %60 final

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ine katılım zorunludur. Öğretim üyesi uygulamalı sınavlar yapma hakkını
saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar vize ve final sınavı notlarına
eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Hasan Taner KERİMOĞLU
taner.kerimoglu@deu.edu.tr
Dokuz Eylül Üniversitesi
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü
Tınaztepe Yerleşkesi Buca İzmir
0 232 301 79 30

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 11.15-13.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Ödev Hazırlama 1 5 5
Sunum Hazırlama 1 6 6
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 5 5
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.14
ÖK.2
ÖK.34
ÖK.44
ÖK.542