DERS ADI

: Dış Ticaret Teorisinde Yeni Yaklaşımlar

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İKT 5087 Dış Ticaret Teorisinde Yeni Yaklaşımlar SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

İktisat Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. AYÇIL YÜCER ARIKAN

Dersi Alan Birimler

İktisat Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Dış ticaret teorisinde hem Ricardo'nun karşılaştırmalı avantajlar teorisi hem de Heckscher-Ohlin-Samuelson (H-O-S) teorisi ülkeler ne kadar az benzer ise o kadar fazla ticaret olacağını ifade etmelerine rağmen; dünya ticaretinin büyük bir oranı gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler arasında değil gelişmiş ülkelerin kendi aralarında ortaya çıkmaktadır. Bu ve benzeri yeni olguların açıklanması için birçok öncü çalışmalar yapılmış olmasına rağmen, ancak 1980 li yıllarda yeterli ilgiyi görmüş, geleneksel ticaret teorisi ile karşılaştırılabilecek analitik araçlar elde edilebilmiştir. Bu derste dış ticaret alanında gözlemlenen yeni olguları açıklamaya çalışan teori ve modeller incelenecek ve bu teorik açıklamalara temel oluşturmak üzere ülkelerin endüstri-içi ve endüstriler arası ticaret yapılarının ölçüm yöntemleri tanıtılacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Ülkelerin neden dış ticaret yaptıklarını öğrenebilme.
2   Dış ticaretten sağlanan refahın paylaşımını anlayabilme.
3   Farklı piyasa yapılarının dış ticarete olan etkisini kavrayabilme.
4   Dış ticaret teorisindeki yeni yaklaşımları öğrenebilme.
5   Endüstriler arası dış ticaret ve endüstri içi dış ticaretin ölçüm yöntemleri konusunda yetenek kazanabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İktisat Metodolojisi ve Dış Ticaret Teorilerinin İktisat Metodolojisi Çerçevesinde Değerlendirilmesi
2 Ticaret Hacmi ve Yapısı: Karşılaştırmalı Üstünlükler Teorisi, İlgili Konular, Ricardo Modelinin Ampirik Testleri
3 Ticaret Hacmi ve Yapısı: Heckshcher-Ohlin-Samuelson Teorisi, İlgili Konular, Heckshcher-Ohlin-Samuelson Modelinin Ampirik Testleri
4 Ticaret Hacmi ve Yapısı: Heckshcher-Ohlin-Samuelson Teorisi, İlgili Konular, Heckshcher-Ohlin-Samuelson Modelinin Ampirik Testleri
5 Beşeri Sermaye Modeli (Kravis), Nitelikli Emek Modeli (Keesing), Ar-Ge Modeli (Gruber, Mehta ve Vernon; Keesing) ve Ölçek Ekonomileri Modeli (Dreze Modeli), Mal Yaşam Devresi Modeli (Vernon) ve Tercihlerde Benzerlik Modeli
6 Faktör Oranları Teorisi ve Endüstri İçi Ticaret (Homojen Mallar ve Farklılaştıırlmış Mallar)
7 Rekabetçi Piyasalar: Yeni Heckscher-Ohlin, Yeni Chamberlin ve Yeni Hotelling Modelleri
8 Rekabetçi Piyasalar: Modelleri
9 ARA SINAV
10 Oligopol Piyasaları
11 Homojon ve Farklılaştırılmış Mal Modelleri
12 Çok Uluslu ve Çok Ürünlü Firma Modelleri
13 Endüstriler arası ve Endüstri içi Dış Ticaret Ölçme Yöntemleri
14 Dış Ticaret ve Coğrafya, Çevre ve Enerji İlişkisi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
- ŞİMŞEK, Nevzat (2008); Türkiye nin Endüstri-içi Dış Ticaretinin Analizi, Beta Yayınları, Ankara.
Yardımcı kaynaklar:
- ACAR, Sadık (2000); Uluslararası Reel Ticaret: Teori, Politika, Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, İzmir.
- BORKAKOTI, Jitendraral (1998); International Trade: Causes and Consequences, An Empirical and Theoretical Text, Macmillan Press Ltd., Houndmills, Basingstoke, Hampshire RG21 6XS, London.
- GRIMWADE, Nigel (1989); International Trade: New Patterns of Trade, Production and Investment, Rothledge, London and New York.
- GRUBEL, Herbert G. ve Peter J. LLOYD (1975); Intra-Industry Trade: The Theory and Measurement of International Trade in Differentiated Products, John Willey, New York.
- HELPMAN, Elhanan (1990); Monopolistic Competition in Trade Theory, Special Papers in International Finance No:16, New Jersey.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ülkelerin neden dış ticarete yöneldikleri konusunda geleneksel teorilerin ele almadığı faktörlerle, özellikle 1960 lı yıllarda ampirik olarak gözlemlenen bir ülkenin belli mal ya da mal gruplarında uzmanlaşma yerine aynı endüstriler içindeki malları eşanlı ihraç ve ithal etmesi olgusunu açıklama girişimleri teorik yeni bir birikim ortaya çıkarmıştır Ders sözel anlatım ve sayısal verilerin incelenmesi yöntemiyle işlenmektedir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC* 0.40 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS* 0.20 + YYC * 0.40 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Yukarıdaki bahsedilen öğrenim çıktıları, sözlü tartışmalar, pratik değerlendirme, sonuç ve sunumları içeren yazılı bir doküman

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hakan.kahyaoglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 13 3 39
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 13 2 26
Vize sınavına hazırlık 1 15 15
Final sınavına hazırlık 1 20 20
Ödev hazırlama 1 25 25
Diğer (Okuma) 1 13 13
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 144

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9
ÖK.15555555
ÖK.25555555
ÖK.35555555
ÖK.45555555
ÖK.55555555