DERS ADI

: İşgücü Piyasaları ve İstihdam Politikaları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İKT 5085 İşgücü Piyasaları ve İstihdam Politikaları SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

İktisat Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. GÜLÇİN GÜREŞÇİ

Dersi Alan Birimler

İktisat Yüksek Lisans

Dersin Amacı

İşgücü Piyasalarının tarihsel gelişimini anlamak, emek piyasası dengesi, ücret seviyesi, emek piyasasında cinsel ve etnik farklılıklar vb. teorik konuları ortodoks, heterodoks ve ekonomi politik açılardan incelemek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İşgücü piyasalarının tarihsel gelişimini öğrenme.
2   İşgücü piyasalarına yönelik ortodoks ve heterodoks teorik yaklaşımları analiz edebilme.
3   İşgücü piyasalarında sendikalar ve düzenleyici kamu kurumlarının emek piyasalarına olan etkilerini analiz edebilme.
4   İşsizlik, enflasyon, büyüme, göç, ırk, cinsiyet ve ücretler hakkında kapsamlı teorik bilgiyi öğrenme.
5   İşgücü piyasalarında cinsiyetçilik, etnik ayrımcılık, yoksulluk vb. farklı bakış açılarını analiz edebilme.
6   Ders kapsamındaki bir konuda yeterli bir seminer sunumu yapabilme; akademik yazım ve atıf kurallarına uygun, tutarlı ve bütünlüklü bir deneme yazabilme.
7   Sınıf içi tartışmalarda etik ve bilişsel iletişim kurabilme, kanıtlara dayalı argümantasyon yapabilme, fikirlerini etkin bir biçimde savunabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Emek ve emek çalışmaları: Giriş
2 Ekonomi düşüncesinin gelişiminde emek faktörü: Klasik ve neoklasik iktisatta emek, Keynesyen ekonomik analizde emek ve ücretler, 1945 sonrası bir disiplin olarak emek iktisadının gelişimi, emek iktisadında son eğilimler
3 Bireysel ve toplulaştırılmış emek arz teorileri, statik çalışma-boş zaman seçimi teorisi, sosyal programların etkisi ve gelir vergileri, Life Cycle modelleri, hane halkı emek arz modelleri
4 Bireysel ve toplulaştırılmış emek talep modelleri, sabit maliyet kar ve emek talep modelleri, uyarlanmış maliyetler ve dinamik emek talep modelleri
5 Kurumsal ve rekabetçi ücret teorileri, ücret yapısının ve farklılıklarının evrimi, verimlilik ve ücret ilişkisi
6 Sendikalar ve toplu sözleşmenin evrimi, sendika üyelik trendleri ve sendika üyeliğinin belirleyenleri, sendikaların ücretler üzerindeki etkisi, bir kurum olarak toplu sözleşmenin evrimi, etkin pazarlık ve toplu sözleşmenin ekonomik analizi, sendikalar, pazarlık, verimlilik, enflasyon ve istihdam ilişkisi
7 Hükümet ve işgücü piyasası, işgücü kanununun gelişimi ve yapısı, kamu istihdam eğilimleri, asgari ücret ve yoksulluk ve açlık sınırı, ücretlerden alınan vergiler ve sosyal güvenlik sistemi
8 İstihdam ve işsizliğe yol açan etmenler, işsizlik sigortası ve geçici işsizlik, işsizlik türleri
9 İşgücü piyasalarına yönelik istatistiklerin hesaplanması, kullanımı, ampirik örnekler, farklı ülkelerin veri setlerinin karşılaştırılması
10 İşgücü piyasalarına yönelik istatistiklerin hesaplanması, kullanımı, ampirik örnekler, farklı ülkelerin veri setlerinin karşılaştırılması (Aynı hafta içerisinde ders saatinin haricinde bir arasınav yapılacaktır)
11 İşsizliğin ekonomi politiği, Altın Çağ dan neoliberalizm dönemine işsizlik, gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde emek piyasası kurumları ve istihdam, OECD ülkelerinde doğal işsizlik oranı ve NAIRU Analizi: Amerika da ve Avrupa da NAIRU, NAIRU ya alternatif yaklaşımlar ve ekonomi politik eleştiriler, enflasyon ve ekonomik büyüme üzerine ülke analizleri
12 Marksist emek teorisi I: Marksist emek teorisi ve ücret kuramı, Marksist anlamda işsizlik: Yedek işgücünün oluşması
13 Marksist emek teorisi II: Kapitalist yeniden üretim bağlamında işgününün uzatılması ve üretimin parçalanması, emek üretkenliğinin ve yoğunluğunun artması, emek gücü ve makineli üretim, Marksist ücret türleri ve ücretlerin evrimi, mutlak yoksullaşma teorisi
14 Emek piyasasında ayrımcılık: Etnik ayrımcılık ve cinsiyet ayrımcılığı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynaklar:
1- McConnell, Brue & MacPherson, Contemporary Labor Economics, 8th edition,McGraw-Hill, 2009
2- Paul McNulty, The Origins and Development of Labor Economics, MIT Press, 1984
3- Marx, K. Kapital I-II-III, 1867
4- Suğur, Nadir, Theo Nichols,Global İşletme Yerel Emek, İletişim Yayınevi, 2005
5- Dinerstein, Ana C., Michael Neary, Emek Tartışması, Otonom Yayıncılık, 2011
6- Benan Zeki Orbay, Hacer Ansal, Özlem Onaran, Suat Küçükçifçi, Türkiye Emek Piyasasının Yapısı ve İşsizlik, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2000
7- Meda, Dominique, Emek Kaybolma Yolunda Bir Değer Mi , İletişim Yayınevi, 2004
8- Meek, Ronald L., Emek Değer Teorileri, Kalkedon Yayıncılık
9.Mevlüt Tatlıyer, İstihdamı Paylaşmak, 2020
10.Özlem Işığıçok, İstihdam ve İşsizlik, 2011

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

14 hafta sürecek derslerde, öğretim üyesinin varsa o hafta ders anlatımının ardından ele alınacak konunun sınıf içinde karşılıklı, etkileşimli tartışılması biçiminde yürütülecektir. Konuya ilişkin okunan metinlerin tartışılması dersin temel öğrenme yöntemi olduğundan her hafta verilecek okuma ödevleri, bir öğrencinin kısa sunumunun ardından tartışmaya açılacaktır. Öğrencinin belli haftalarda okudukları konuya ilişkin kısa bir özet hazırlaması, belirleyeceği bir konuda akademik yazım ve atıf kurallarına uygun, tutarlı ve bütünlüklü bir dönem sonu çalışması yapması ve bu çalışmasını dönem sonunda bölüm seminerinde sunması ya da akademik bir kongreye bildiri özeti olarak göndermesi beklenmektedir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYC* 0.20 + YYS * 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYC * 0.20 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yapılan sınavların yanı sıra sunumlar ve ödevler belirleyici olacaktır

Değerlendirme Kriteri

1, 2, 4, 5 ve 7 numaralı öğrenim çıktıları ara ve final sınavları ile ölçülmektedir.
3 ve 6 numaralı öğrenim çıktıları yarıyıl sonu çalışma ve ödev sunumları ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

% 70 devam yani 10 hafta derse katılma zorunluluğu bulunmaktadır

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Oda No: 432 Dokuz Eylül Üniversitesi İİBF Fakültesi Dokuzçeşmeler Kampüsü Dekanlık Binası 4. Kat

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe, 10:00 - 11:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 14 3 42
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 13 2 26
Vize sınavına hazırlık 1 15 15
Final sınavına hazırlık 1 20 20
Ödev hazırlama 1 25 25
Diğer (Okuma) 1 15 15
Final Sınavı 1 3 3
Ara Sınav 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 149

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9
ÖK.15555
ÖK.25555555
ÖK.355555
ÖK.45555
ÖK.55555
ÖK.65555
ÖK.75555