DERS ADI

: Klasik Politik İktisat

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İKT 5081 Klasik Politik İktisat SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

İktisat Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans/Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ BAŞAK KARŞIYAKALI

Dersi Alan Birimler

İktisat Yüksek Lisans

Dersin Amacı

- Öğrencilere, politik iktisat alanında yürütecekleri çalışmalarında kullanmak üzere teorik temel kazandırmak,
- Öğrencilerin, politik iktisadın klasik geleneğinin düşünürlerinin (Say, Smith, Ricardo, Mill, Malthus, Bentham, Steuart) fikirlerinin tarihsel ve kuramsal gelişimini kavramalarını sağlamak,
- Öğrencilerin, klasik politik iktisadın temel savlarını anlama ve değerlendirebilmesini sağlamak,
- Öğrencilerin, politik iktisattaki temel kavramları eleştirel biçimde analiz etme ve kullanmasını sağlamak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Politik iktisadın klasik geleneğindeki temel sav ve teorileri anlayabilme ve değerlendirebilme.
2   Bu teori ve savlar arasındaki farkları açıklayabilme
3   Klasik politik iktisadın temel kavramlarını analiz edebilme
4   Temel metinlerdeki savları analiz edebilme
5   Klasik politik iktisat geleneğini değerlendirebilme
6   Ders kapsamındaki bir konuda yeterli bir seminer sunumu yapabilme; akademik yazım ve atıf kurallarına uygun, tutarlı ve bütünlüklü bir deneme yazabilme
7   Sınıf içi tartışmalara katılarak etik ve bilişsel iletişim kurabilme, kanıtlara dayalı argümantasyon yapabilme, fikirlerini etkin bir biçimde savunabilme
8   olaylar karşısında kuramsal temellere dayalı problem oluşturabilme ve çözebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Neden `politik iktisat Ya da neden `iktisat değil Temel tarihsel-kavramsal çatı (14), (36), (29), (31), (21), (17), (13), (37)
2 Klasik politik iktisada giriş: İskoç aydınlanması, İngiliz ampirisizmi, Alman felsefesi, Fransız ütopikleri (33), (5), (6), (7), (8), (9), (10), (11), (12),
3 Smith in görünmez eli, piyasa ve ilkel birikim (1), (7), (8), (9), (10), (11), (12),
4 Smith te işbölümü, çalışma ve ulusların zenginliği (1), (20), (7), (8), (9), (10), (11), (12),
5 Ricardo nun sorunsalı: Değer, piyasa fiyatı, doğal fiyat, ücretler ve rant (2), (7), (8), (9), (10), (11), (12),
6 Ricardo nun katkısı: Büyüme, bölüşüm, ticaret ve teknoloji (2), (7), (8), (9), (10), (11), (12), (39)
7 Malthus itirazı: Nüfus sorunu ve tarım (4), (28), (30), (35),
8 Mill in revizyonu (3), (24), (7), (8), (9), (10), (11), (12),
9 ARA SINAV
10 Emek, gerekli ürün, artık ürün, ücret (19), (18), (38)
11 Kar, rant, sömürü, artık değer (32), (15),
12 Değer, kullanım değeri, değişim değeri ve fiyatlar (27), (25),
13 Emek süreci ve teknik değişme, yedek işgücü ordusu ve emek değer teorisinin genel değerlendirmesi Seminer ve (26), (34), (22), (23), (16), (39)
14 Meta, para, sermaye, kredi seminer

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynaklar:
(1) Smith, Adam (1776), Milletlerin Zenginliğinin Doğası ve Sebepleri Üzerine Bir Araştırma, Çev. Ayşe Yunus ve Mehmet Bakırcı, 4. Baskı, Yeni Alan Yay., İstanbul, 2004.
(2) Ricardo, David (1817), Ekonomi Politiğin ve Vergilendirmenin İlkeleri, Çev. Tayfun Ertan, Belge Yay., İstanbul, 1997.
Yardımcı kaynaklar:
(3) Mill, John Stuart (1848), Principles of Political Economy.
(4) Malthus, Thomas Robert (1798), An Essay on the Principle of Population.
(5) Say, Jean-Baptiste (1803), Traité d'économie politique ou simple exposition de la manière dont se forment, se distribuent et se composent les richesses (A Treatise on Political Economy).
(6) Mandeville, Bernard (1714), The Fable of the Bees: or, Private Vices, Public Benefits
(7) Hunt, E.K. (2005), İktisadi Düşünce Tarihi, Çev. Müfit Günay, Dost Kitabevi Yay., Ankara.
(8) Kees van der Pijl (2009), A Survey of Global Political Economy, ch.1 From Classical to Global Political Economy , University of Sussex.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Her hafta dersin ilk yarısı öğretim üyesinin ders anlatımına ayrılacaktır. Dersin ikinci yarısı, konuya ilişkin okunan metinlerin tartışılmasıyla geçecektir. Her hafta verilecek okuma ödevleri, bir öğrencinin kısa sunumunun ardından tartışmaya açılacaktır. Her bir öğrencinin her hafta okuduğu konuya ilişkin kısa bir özet hazırlaması, belirleyeceği bir konuda akademik yazım ve atıf kurallarına uygun, tutarlı ve bütünlüklü bir dönem sonu çalışması yapması ve bu çalışmasını dönem sonunda bölüm seminerinde sunması ya da akademik bir kongreye bildiri özeti olarak göndermesi beklenmektedir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + YSS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + BUT* 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Ödev Hazırlama 1 30 30
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 144

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9
ÖK.155
ÖK.2555
ÖK.355
ÖK.4555
ÖK.555555
ÖK.6555
ÖK.755555
ÖK.855555