DERS ADI

: Şehirsel Yerleşme Alanlarında Lojistik Planlama

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
LOG 5015 Şehirsel Yerleşme Alanlarında Lojistik Planlama SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Lojistik Mühendisliği Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö)
Lojistik Mühendisliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Tedarik ve lojistik hizmetleri, üretim ve tüketim ilişkilerinin gereği olarak ortaya çıkmaktadır. Bu ilişkilerin küresel boyutları, yer ve zamana göre değişen koşulları bulunmakta bu nedenle de söz konusu hizmetlerin planlaması karmaşık bir yapının çözümlenmesine bağımlı kalmaktadır. Ekonomik ve toplumsal yapılardaki değişimler, ayrıca siyasi koşullar bu yapısal karmaşıklığı artırmaktadır. Söz konusu hizmetlerin yerine getirilebilmesinde; yeterlilik, süreklilik, zamanlama ve yerindelik ölçütleri temel esas olarak alınmaktadır. Ayrıca kamu ve özel kesim sorumlulukları olarak belirlenebilmektedir. Bütün bunların yanı sıra hizmetlerin dağılımının yerleşmelerin ölçeklerine ve mekândaki sıralamasına göre ayrıştırılması da gerekmektedir. Buna göre şehirsel yerleşme alanlarında tedarik ve lojistik hizmetlerinin ele alınıp planlanması, farklılaşan yaklaşımlarla ilgili analizlerin yapılmasını ve sistemlerin tasarlanıp çözümlenmesini gerektirmektedir. Bu ders genel olarak şehirsel mekân oluşumlarının birlikteliğinde, şehirlere ait yapısal özellikleri de değerlendirilerek, tedarik ve lojistik sistemlerinin ayrıştırılması, öneminin anlatılması, sorunlarının saptanması ve çözümlenmesi konusundaki bilgi ve becerilerin kazandırılmasını amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Şehir alanlarda tedarik ve lojistik sisteminin tüm analitik unsurlarını ve ilişkilerini belirleme alışkanlığı kazanabilecek (Analiz)
2   Bu sistemlerin şehirlerin ulaşım ortamlarıyla ilgili sorunlarını şehirsel ve bölgesel çerçevede tanımlayabilecek (Bilgi)
3   Şehirsel alanlarda konuya ilişkin sorunların çözümünde kullanılmakta olan yöntem ve teknikleri yorumlayabilecek (Uygulama)
4   Analitik çözümlemeler ve alternatif yaklaşımları algılayabilecek (Kavrama)
5   Sorunların çözümü için geliştirilen önerilerin tüm teknik, siyasi, ekonomik, mali, hukuksal ve yönetimsel boyutlarıyla ele alınmasını sağlayabilecektir (Sentez)

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş, dersin amacı ve içeriği
2 Planlama ve karar süreçleri hakkında genel bilgilendirme
3 Yönetim sistemleri
4 Planlama sisteminin genel yapısı ve kademelenme ilişkileri
5 Mekân; Ekonomik-toplumsal- fiziki mekân tanımlamaları
6 Üretim ve tüketim ilişkileri. Bu ilişkilerin zaman içinde gösterdiği değişim biçimleri, teknoloji bağımlı gelişmeler. Tarihsel sürecin değerlendirilmesi
7 Ulaşım ve iletişim sistemleri. Bu sistemlerin tedarik ve lojistik hizmetleri açısından sınıflandırılması
8 Ara Sınav
9 Şehirleşme olgusu. Ekonomik, toplumsal ve mekânsal boyutlarıyla şehirleşmenin tanıtımı
10 Bölgesel oluşumlar. Şehir ve bölge ilişkileri
11 Tedarik ve lojistik hizmetlerinin şehirsel ve bölgesel alt yapı ile ilişkileri. Altyapıların tasarımında lojistik hizmet normları ve ölçütleri
12 Tedarik ve lojistik hizmetlerinin şehirsel ve bölgesel ölçeklerde optimizasyonu, tasarım alternatifleri ve seçim kriterleri
13 Genel Değerlendirme
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Wilson, A.G., Urban and Regional Models in Geography and Planning, John Wiley & Sons- London, 1975.
Isard, W., Methods of Regional Analysis, MIT Press Massachusetts, 1969.
Berry, Brian JL.,Horton, Frank H., Geographical Perspectives on Urban Systems, Prentice Hall Inc., New Jersey, 1970.
Can, Prof. Dr., Organizasyon ve Organizasyon ve Yönetim, Adım yayıncılık, Ankara, 1992.
Pekin, Tevfik., Ekonomiye Giriş, Zeus Kitapevi, İzmir, 2005.
Kobu, Prof. Dr. Bülent, Üretim Yönetimi, Avcıol Basım Yayın, İstanbul, 1998.
Oral, Yıldırım, Ulaşım Ekonomisinde Temel Kavramlar ve Şehir Planlamada Kullanımı, Mimarlık Fak. Yayını, İzmir, 2000.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, sunumlar, okumalar, kaynak gösterme, örnek uygulamaların tanıtımı ve yöntemlerin örneklerini sınamak biçiminde yürütülen bir yaklaşıma sahiptir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + ODV * 0.20 +YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 +ODV * 0.20 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Genel bireysel bilgiyi ölçmeye yönelik Tanımlama (Bilgi) ve Anlatma (Bilgi), Ara Sınavı ile ölçülmektedir.
Tartışma (Analiz), Örneklerin ve Tekniklerin Yorumlanması (Uygulama) ve Planlama yaklaşımları (Sentez), Final Sınavı ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin temelini uzmanlıklar arası çalışmalar, konuya ilişkin yaklaşım ve yöntemler, uygulamanın getirdiği deneyimler, örnek çalışmaların incelenmesi ve konuya ilişkin yönetimsel birikim ve mevzuata ilişkin özellikler oluşturmaktadır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

yildirim.oral@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 10.30-12.00; Cuma: 14.30-16.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 6 72
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Ödev Hazırlama 1 6 6
Sunum Hazırlama 2 6 12
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 151

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.13545555453555
ÖK.23555555355535
ÖK.33555535453555
ÖK.43555555555553
ÖK.55555553455534