DERS ADI

: Kırsal Planlama

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PLN 5016 Kırsal Planlama SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Şehir ve Bölge Planlama Yüksek Lisans
Şehir ve Bölge Planlama Tezsiz Yüksek Lisans
Şehir ve Bölge Planlama Bütünleşik Doktora
Şehir ve Bölge Planlama Doktora

Dersin Amacı

Bu ders kapsamında kırsalın araştırılmasına ek olarak, kırsal alanlara ilişkin geliştirilmiş planlama yaklaşımları ve tasarımları, kırsal-kentsel çelişkisi açısından detaylandırılacak ve bunların tamamlayıcı ilişkisi ve etkisi, çözümlemeler yapmak ve spesifik araştırma konuları ile ilgili önerileri desteklemek üzere değerlendirilecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kırsal planlamayı tanımlayabilecekler (bilgi)
2   Farklı kırsal yerleşim modellerini ve kırsal planlama yaklaşımlarını listeleyebilecekler (bilgi)
3   Çalışma alanının verilerini analiz edebilecekler (analiz)
4   Bir kırsal alan ya da yerleşmede bir plan geliştirebilecekler (uygulama)

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 "Kırsal planlama" olgusu. Türkiye'de ve diğer örneklerde kırsal planlama.
2 "Kırsal planlama" olgusu. Türkiye'de ve diğer örneklerde kırsal planlama.
3 Konjonktürel çözümlemeler ve "kırsal planlama" bileşenleri
4 Sosyal ve ekonomik gelişme bağlamında planlamaya yaklaşım. Türkiye'ye özgü deneyim.
5 Tarım ekonomisi, arazi sahipliliği, kırsal alanda ekonomik ve sosyal örgütlenme olanakları.
6 Yasal ve yönetsel mevzuat.
7 Ara Sınav ve ödev konularının belirlenmesi
8 Örnek alanda çalışma.
9 Araştırma ve bilgi toplama, analizler.
10 Analiz ve sentez çalışmaları, sorun alanı tanımlaması.
11 Araştırmanın gözden geçirilmesi. Sorunların çözüm önerileri. Ödev sunumları
12 Araştırmanın gözden geçirilmesi. Sorunların çözüm önerileri.
13 Araştırmanın gözden geçirilmesi. Sorunların çözüm önerileri.
14 Araştırmanın gözden geçirilmesi. Sorunların çözüm önerileri.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Apaydın, T., 1990, Köy Enstitüsü Yılları, Çağdaş Yayınları, İstanbul.
Başaran, M., 1990, Özgürleşme Eylemi: Köy Enstitüleri, Çağdaş Yayınları, İstanbul.
Çağlar, Y., 1986, Köy, Köylülük ve Türkiye deki Köy Kalkınması Sorunu, TZD Yayınları, Ankara.
Çalgüner, C., 1970, Arazi Mülkiyet Rejimi ve Türkiye deki Durumu, Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları:437, Ankara.
Çilingir, T., 1992, Settlements Hierarchy and Spatial Organization in Rural Areas, A Case Study of Menderes Sub-Region, DEÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
Çubuk, M. (Ed.), 1985, Türkiye de Kentleşme Süreci ve Kırsal Alan Sorunları Kolokyumu, MSÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Yayını-1, İstanbul.
Demirtaş, A., 1993, Çağdaş Eğitim ve Köy Enstitüleri, Dikili Belediyesi Kültür Yayınları: 4, İzmir.
Ercan, F., 1993, Kırsal Yapıda Toplumsal Değişme, Yar Yayınları 63, İstanbul.
ve diğer yayınlar.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Her dönem, bir kırsal gelişme alanında örnek çalışma alanı belirlenecek ve yerinde bir alan araştırması gerçekleşecektir. Çalışmalar, problem alanı yerleşme ya da bölgenin sosyo-ekonomik ve kültürel yaşamını öğrenme ve anlamaya temellenecek, yerleşmenin sorunlarını çözmeye yönelik öneriler yazılı ya da çizili olarak geliştirilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.25 + ODV *0.25 +YSS *0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.25 + ODV *0.25 +BUT *0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Değerlendirme, dönem boyunca sürdürülen çalışmalar ve sınav ortalamaları ile yapılacaktır.

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Bu ders kırsal planlamanın Türkiye ve dünya deneyimlerine değinmektedir ve bir örnek alan çalışması ile kırsal planlamanın fiziksel araçlarını geliştirmeyi hedeflemektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

tolga.cilingir@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 10.00-11.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 7 4 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 5 5
Kitap Okuma 1 5 5
Alan/saha çalışması 2 6 12
Tasarım Projesi 1 12 12
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 122

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.311
ÖK.41