DERS ADI

: Balıkçılık Oşinografisi ve Açık Deniz Balıkçılığı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
CDK 6005 Balıkçılık Oşinografisi ve Açık Deniz Balıkçılığı SEÇMELİ 2 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ AYDIN ÜNLÜOĞLU

Dersi Alan Birimler

Canlı Deniz Kaynakları Doktora
Canlı Deniz Kaynakları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Balıkçılık, belirli bir yatırım ve harcanan çaba sonucu ülke ekonomisine sürekli girdi sağlayacak bir üretim faaliyetidir. Balıkçılık yoluyla ekonomiye sürekli girdi sağlanması yanında, insan beslenmesi için yüksek düzeyde hayvansal protein temin edilmektedir. Özellikle dengeli beslenmenin bilincinde olan uluslar hayvansal protein kaynaklarını daha da zenginleştirmek için kendi ulusal sularından daha iyi yararlanmanın yanında deniz aşırı sularda da yüksek oranlarda yararlanmanın yollarını aramakta ve geleceğe bu günden yatırım yapmaktadır. Bu bağlamda, ülke kalkınma programları kapsamında "Açık Deniz Balıkçılığına" sağlam temeller üzerine oturan bir başlangıç yaparak bunu yürütebilmesi ve süreklilik sağlayabilmesi için, konuya ve sorunlarına modern bir anlayışla yaklaşmak gerekmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dünya ve ülke denizlerindeki balıkçılık kaynaklarının irdelenmesi ve söz konusu kaynaklar içinde ülke ekonomisine katkı sağlayabilecek olan bölgelerin ortaya çıkarılması.
2   Dünya balıkçılık kaynaklarının yaşam alanlarının özelliklerinin bilinmesi ve bu kaynaklardan yararlanabilecek analizlerin yapılmasında gerekli enstrümanları sağlayabilecek temel araçların oluşturulması
3   Söz konusu deniz aşırı kaynakların ülke yararına işletilmesi için yapılması zorunlu fizibilite çalışmaların yapabilme yeteneğini geliştirmek
4   Söz konusu kaynakların kullanılması amacıyla ekonomik rantabilite çalışması yapabilme konusunda kapasite geliştirme
5   Geniş kapsamlı veri toplama ve bu bilgileri kullanabilme yeteneği elde etme
6   Açık Deniz Balıkçılığı ile ilgili tüm farklı sektörlerle işbirliği ve bilgi alış-veriş alışkanlığını geliştirme
7   Söz konusu kaynakların bulunduğu ülkelerin sosyo-ekonomik durumlarını dikkate alan, irdeleyen ve elde edilen bilgiler kapsamında işbirliği, yaklaşım ve stratejilerinin ortaya çıkarılmasını sağlayabilecek uluslararası bir düşünce yapısı ve vizyonuna sahip olmak
8   Ülke ekonomisinin kalkınabilmesi için deniz aşırı bölgelerdeki kaynakları işletebilecek strateji belirleyebilecek vizyona ulaşmak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dünya Denizlerine Genel Bir Bakış Atlas Okyanusu, Pasifik Okyanusu, Hint Okyanusu ve Antartika hakkında genel bilgiler
2 Dünyadaki Upwelling Bölgeleri (Peru-Arjantin, Batı Afrika,Batı Hint Okyanusu) Dünya denizlerinde upweling alanlarının önemi ve canlı kaynaklar bakımından zenginlikleri
3 Balıkçılık kaynakları (Büyük Pelajikler, Küçük Pelajikler ve Demersal Balıklar) Balıkçılık kaynaklarının değerlendirmesi ve analizi
4 Dünya Balıkçılık Üretimi ve Türkiye Ülkemizin dünya balıkçılığı içindeki yerinin ve av gücünün irdelenmesi
5 Merkezi Doğu Atlantik (Merkezi Doğu Atlantik Kıyıları, Fas,Moritanya,Senegal,Nijerya,Portekiz, İspanya) Merkezi Doğu Atlantik bölgelerinin balıkçılk bakımından analizi
6 Batı Hint Okyanusu Kıyıları (Somali, Yemen ve Aden Körfezi ) Batı Hint Okyanusu Kıyılarının balıkçılk bakımından analizi
7 Kuzeybatı Hint Okyanusu (Omman , Pakistan, Arap Denizi ve Kızıl Deniz) Kuzeybatı Hint Okyanusu'nun balıkçılk bakımından analizi
8 Ara Sınav Yazılı
9 Açık Deniz Balıkçılığı Başlangıç Koşulları ( Hedef Ülkenin Belirlenmesi,Araştırma Koşullarının sağlanması ve Fizibilite çalışmaları ) Bir ülkenin açık deniz balıkçılığına geçebilmesi için gerekli koşulların analizi
10 Veri Toplama ve Değerlendirme Proğramları ( Stok Çalışmaları, Ekonomik Rantabilite Çalışmaları ) Ülkenin açık deniz balıkçılığına geçişi için zorunlu olan fizibilite çalışmalarında yararlanılacak Veri Toplama ve Değerlendirme Programları
11 Pilot Uygulama (Ulusal Ekibin Kurulması,.Okyanus Tipi Araştırma Gemisi Tesisi,Yöreye Uygun Ticari Av Tekne Dizaynı,Hedef Ülkenin Sosyo-ekonomik yapısının irdelenmesi,İşbirliği yapılabilecek yerel uzman ve kişilerin temini) Açık Deniz Balıkçılığına geçişte oluşturulabilecek bir pilot uygulamada yapılması gerekli çalışmalar
12 Hukuki Durum ve İkili Anlaşmalar (Hedef Ülke İle Sosyal ve Kültürel Bağların faaliyete geçirilmesi Uluslararası Deniz Hukukuna Göre İşbirliği Anlaşmalarının sağlanması ve Hedef Ülke ile İşbirliği anlaşmaları) Kaynağı kullanılacak ülke ile yapılacak hukuki, sosyal ve kültürel işbirliklerin tesisi ve ikili anlaşmalar konusunun analizi
13 Türkiye'nin Konu ile İlgili Stratejileri ( Doğal Kaynaklarının Sürdürülebilirliğini Sağlayacak Stratejiler, İdari yapının değiştirilmesi ve Yeni bir Organizasyonun Kurulması, Yeni Kaynakların Bulunup İşletilmesi İçin gerekli yasal yönetmelikler ) Ülkenin deniz aşırı kaynakları kullanması amacıyla oluşturulması gerekli stratejiler
14 Genel Değerlendirme, güncel durum Mevcut durumun analizi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

BİNGEL, F., BENLİ, H:A., veF. KARA,(1988) AçıkDeniz Balıkçılığına Geçiş Çalışmaları. DPT, Ankara . Hizmete Özel
I. Cilt. Veri Toplama Proğramı
II. Cilt. Mevcut Bilgi Birikimi
III. Cilt. Deniz Araştırma Proğramı
IV. Cilt. Açık Deniz Balıkçılığında Hedefler,Hukuksal Yönü ,Özet

İZDAR,E., TRAŞIN,M., CİHANGİR,B., BENLİ, H.A., 1990, Türkiye denizleri balık stoklarının güncel durumu ve uzun dönemde verimliliğinin artırılması için geleceğe dönük bir balıkçılık işletme politikası. Çevre Biyolojisi Sempozyumu,1990 Ankara.

USLU,O ve BENLİ,H.A,.1995,Deniz Kaynaklarının Yönetimi ve Kirlilik Kontrolu.T.C.Ulusal Çevre Eylem Planı Çalışma Grubu Raporu,Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı Musteşarlığı,135p.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı yüksek derecede etkileşimlidir ve formatı doğrudandır. Dersler, güncel örneklerle anlatılmakta ve bu konularda başkalarının uygulamalarda oluşan problemleri nasıl
çözdükleri anlatılmaktadır. Öğretim üyesi öğrencileri düşünmeye ve soru sormaya yönlendirir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YSS YIL SONU SINAVI
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YSS * 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ev Ödevleri ve Katılım
Dersler için sık sık ev ödevi verilmektedir. Bu ödevler genellikle, Ders içeriği ile ilgili olarak diğer ülkelerin oluşturduğu uygulamalar ile öğrencinin bu konulardaki düşünceleri ve
çözüm yolları sorgulanmaktadır. Bu yolla öğrencinin bilgi birikiminin arttırılacak, düşünce yapısının geliştirilerek olaylara bakış açısının genişletilmesi sağlanacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Ara sınavın %40'ı ve Final sınavının % 60'ı

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Yrd. Doç. Dr. Aydın Ünlüoğlu, DEÜ Deniz Bilimleri ve Teknolojisi Enstitüsü, inciraltı, İzmir

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Her gün saat 09:00-10:00 arası

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Vize Sınavı Hazırlık 1 6 6
Final Sınavı Hazırlık 1 8 8
Haftalık Ders Öncesi/Sonrası Hazırlık 13 10 130
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 174

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1554544
ÖK.2444444
ÖK.3555444
ÖK.4554444
ÖK.5554444
ÖK.6554444
ÖK.7554444
ÖK.8554444