DERS ADI

: Deniz Tabanı Görüntüleme ve Haritalama

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DJJ 5056 Deniz Tabanı Görüntüleme ve Haritalama SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Deniz Jeolojisi ve Jeofiziği Yüksek Lisans
Deniz Jeolojisi ve Jeofiziği Doktora

Dersin Amacı

Deniz bilimleri alanında kıyıdan açıkdeniz ortamlarına kadar değişen aralıkta temel bilgilerin aktarılması. Denizel akustik verilerin kayıtlanması, işlenmesi ve yorumlanması konusunda yetenek ve beceri kazandırmak. Denizel araştırma yapan yerbilimcilere deniz tabanının kapsamlı araştırılmasını içeren ve ayni zamanda problem çözme, sunum ve karşılıklı iletişimin de dahil olduğu temel becerileri kazandırmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Deniztabanı ölçme ve araştırma konusunda temel prensiplerin sunumu
2   Deniztabanı veri setlerinin derlenmesi ve yorumlanması
3   Yüksek ayrımlı akustik ile ilgili temel teorik bilgilerin verilmesi
4   Deniztabanı ölçümleri konusunda pratik deneyimlerin kazanılması
5   Jeolojik ve jeofizik verilerin birlikte değerlendirilmesiyle herhangi bir jeolojik problemin çözümü
6   Deniz taban yapıları ile ilgili temel birikimlerin uzmanlık seviyesinde uygulanması ve araştırma-raporlama konularında profosyonel deneyime erişim

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Deniztabanı Veri Toplama Sistemlerinin Tarihçesi ve Gelişimi
2 Tek ve Çok Hüzmeli Ekosounderler
3 Deniztabanı Sınıflandırma Sistemleri
4 Yanal Taramalı Sonar ve Yüksek Ayrımlı Sığ Sismik Sistemleri
5 Navigasyon; Harita Projeksiyonları ve Batimetrik Veri İşleme
6 Yanal Taramalı Sonar Veri İşleme ve Değerlendirme
7 Vize Sınavı
8 Yüksek Ayrımlı Sığ Sismik Veri İşleme ve Değerlendirme
9 Batimetrik Haritalama ve Saha Araştırmaları
10 Habitat, Bentik ve Sediment Haritaları
11 Denizel Arkeolojik Araştırmalar
12 Askeri ve Endüstriyel Objelerin Araştırılması
13 Jeotermal Çıkışlar ve Fayların İncelenmesi
14 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Blondel, P., Murton, B., (1997). Handbook of Seafloor Sonar Imagery. Wiley-Praxis Series in Remote Sensing. ISBN-10: 0471962171

Referanslar:
IHO (2005). Manual on Hydrography. Ist Edition. International Hydrographic Bureau, 556p.
Wille, P.C., (2005). Sound Images of the Ocean in Research and Monitoring. Springer Berlin Heidelberg New York. 471p. ISBN-10 3-540-24122-1.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu ders, teorik ve bilgi transferi içeren ders ve İzmir Körfezi nde araştırma teknesi ile yapılacak olan denizel veri kaydı, işleme, derleme ve yorumlama uygulamaları şeklinde yapılacaktır. Bu aşamada;
Araştırma teknesi deneyimi (iki gün): Tek ve çok hüzmeli ekosounder ile derinlik ölçümleri, yanal taramalı sonar ve yüksek ayrımlı sığ sismik profil kayıt alımları.
Bilgisayar Uygulamaları: Deniz tabanı ve tabanaltı akustik veri setlerinin bilgisayar ortamında değerlendirilmesi ve pratik yapılması.
Denizel çalışmalar Laboratuvar uygulamaları Deniz Bilimleri ve Teknolojisi Enstitüsü Geoteknik laboratuvarında sediment örnekleri üzerinde yapılacaktır.
Değerlendirme: 6. Haftada yapılacak olan araştırma seferinde kayıtlanan verilerin işlenmesi, değerlendirilmesi ve rapor olarak sunulması.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + ODV * 0.40 + YSS * 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + ODV * 0.40 + BUT * 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1. Sınavlar
Dönem boyunca iki sınav gerçekleştirilecektir.
Ara Sınav (%20), Final sınavı (%40), Proje (%20), Sunum (%15)
Sınavlar, deniztabanı görüntüleme ve haritalamada kullanılan yöntemler hakkında bilgi elde edilmesi ve yöntemin uygulanması becerisini ölçecektir. Her sınav sınıf materyalini kapsayacak ve ödev olarak verilen uygulamaları içerecektir.
2. Proje, Sunum ve Katılım
Öğrencinin problemler üzerinde çalışması ve bunları anlaması, öğrencinin dersi başarı ile tamamlayabilmesi için şarttır. Öğrencilerin dersin içeriği ile ilgili herhangi bir konuda sunumlar hazırlaması ve hazırlanan sunumların sınıf içinde tartışmasının gerçekleştirilmesi ile öğrencilerin tartışma, derse katılım ve yorum kabiliyetleri geliştirilecektir.

Değerlendirme Kriteri

1. Sınavlarda her bir bölümden bir ana konu yer alacaktır. Her bir konuya ilişkin bir ya da daha fazla soru sorulacaktır. Sınav sorularının puan değerlendirmesi öğretim üyesinin belirlediği puan sistemine göre gerçekleştirilecektir.
2. Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (i) derslere katılım durumuna, (ii) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (iii) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.
3. İki not arasındaki sınırda olan notlar için iyi bir katılım, notunuzu bir üst düzeye taşıyacaktır.
4. Konunun açık bir şekilde anlaşılmış olması, veri değerlendirme sonuçlarının doğruluğu, dersin içeriği ile ilgili hazırlanan sunumlar üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

0232 2785565/119

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı, Perşembe; 13:00-15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Uygulama 12 1 12
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 3 36
Vize Sınavına Hazırlık 1 7 7
Final Sınavına Hazırlık 1 14 14
Ödev Hazırlama 8 4 32
Alan/saha çalışması 4 6 24
Sunum Hazırlama 12 1 12
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 178

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15141331311355
ÖK.25151221211255
ÖK.35121331311335
ÖK.44131221211245
ÖK.52121221211245
ÖK.63121331311345