DERS ADI

: Kaya Kütle Sınıflama Sistemleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MIN 5030 Kaya Kütle Sınıflama Sistemleri SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. CEMALETTİN OKAY AKSOY

Dersi Alan Birimler

Maden İşletme Bütünleşik Doktora
Maden İşletme Doktora
Maden İşletme Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Madencilik ve yeraltı inşaatlarında dizayna yönelik olarak kullanılan kaya kütle sınıflama metodlarının kullanım yönTemleri ve kullanım yerlerini seçmek ve doğru olarak yorumlanmasını sağlamak gerekmektedir. Kaya mühendisliğindeki en önemli ve yapılacak işin güvenliğini yakından ilgilendiren doğru olarak yapılacak olan sınıflama ile yakından ilgilidir. Bu amaçla, öncelikle kaya sınıflama sistemleri hakkında geniş ve detaylı bilgiler verilecektir. Daha sonra bugüne kadar yapılmış olan bazı projeler üzerinde bu işlemlerin nasıl yapıldığı ve nasıl yorumlandığı anlatılacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini kullanarak multidisipliner problemleri tanımlayabilme.
2   Konu ile ilgili problemlerin çözümü için gerekli deneyleri tasarımlandırma, sonuçlarını analiz ederek sonuç çıkarabilme.
3   Problemleri mesleki bilgi ve etik doğrultusunda organize edip, çözebilmek.
4   Ortaya çıkan sonuçları birleştirip, en uygun çözüm alternatiflerini ortaya koyabilme.
5   Problemin çözümü sonucunda olacakları önceden tahmin edebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş, Kaya Kütle Sınıflama Sistemlerinin Tarihi Gelişimi
2 Kayaç ve Kaya Kütlesinin Tanımı ve Kayaların Sınıflandırılması ve İndeks Özellikleri
3 Kaya dayanımı ve Yenilme Kriterleri
4 RQD Kaya Sınıflama Sistemi
5 Terzaghi Kaya Yükü Sınıflama Sistemi
6 RMR Kaya Sınıflama Sistemi
7 M-MRM Kaya Sınıflama Sistemi
8 Vize
9 Q Kaya Sınıflama Sistemi
10 Pacher ve Rabciewicz Sınıflma Sistemi
11 GSI Sınıflama Sistemi
12 RMi Sınıflama Sistemi
13 Kaya Sınıflama Sistemleri ile ilgili Örnek Proje Çalışması
14 Kaya Sınıflama Sistemleri ile ilgili Örnek Proje Çalışmasının değerlendirilmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Barton N. Some new Q-value correlations to assist in site characterization and tunnel design, Int J Rock Mech Min Sci, 2002, 39(2): 185 216.
2. Barton N.R. Lien R. and Lunde J. Engineering classification of rock masses for the design of tunnel support, Rock Mech, 1974, 6 (4): pp. 189 239.
3. Barton N. By T.L. Chryssanthakis P. Tunbridge L. Kristiansen J. Loset F. Bhasin R.K. Westerdahl H. and Vik G. Predicted and measured performance of the 62 m span Norwegian Olympic ice hockey cavern at Gjovik, Int J Rock Mech Min Sci Geomech Abstr, 1994, 31(6): 617-641.
4. Barton N. Loset F. Lien R. and Lunde J. Application of the Q-system in design decision concerning dimensions and appropriate support for underground installations, Int Conf Subsurface Space, Rockstore, Stockholm, Sub-surface Space, 1980, 2:553-561.
5. Bieniawski Z.T. Rock mechanics design in mining and tunneling, Rotterdam, Balkema, 1984.





Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Teorik Ders

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YSS YIL SONU SINAVI
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YSS * 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

VİZE (%40) + FİNAL (%60)
VİZE (%40): ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3
FİNAL (%60): ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

okay.aksoy@deu.edu.tr, 0232-301 75 22

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma, 13:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Kitap Okuma 5 1 5
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 132

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.15435323
ÖK.23543442433
ÖK.33344453433
ÖK.445544232424
ÖK.5544442254