DERS ADI

: Boru Şebekelerinin Hidroliği

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
CIE 5137 Boru Şebekelerinin Hidroliği SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. BİROL KAYA

Dersi Alan Birimler

Hidrolik - Hidroloji ve Su Kaynakları Doktora
Hidrolik - Hidroloji ve Su Kaynakları Yüksek Lisans
Hidrolik - Hidroloji ve Su Kaynakları Bütünleşik Doktora

Dersin Amacı

Borulu şebekelerin hem tasarımında, hem de zamana bağlı olarak farklı arz-talep durumları için davranışlarını belirlemede kullanılan teorik bilgiler anlatıldıktan sonra denklemlerin sayısal çözüm tekniklerinin ve bu çözüm tekniklerinin bilgisayar yardımıyla kullanılmasıyla hesaplanan borulu şebeke örneklerinin verilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dal ve ağ şebekelerin hesap kriterlerini tanımlamak.
2   Kararlı akım koşullarında şebekeleri boyutlandırmak.
3   Farklı işletme koşullarında şebekenin davranışını test etmek
4   Kararsız akım koşullarında şebekenin davranışını incelemek
5   Su darbesini tanımlamak ve Karakteristikler Yöntemi ile çözmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Temel Bilgiler, Boru boyunca akım
2 Dağıtım Borularında Akış
3 Boru şebekeleri, Dal ve Ağ şebekeler
4 Boru Şebekelerinin Analizi, Süreklilik ve Enerji Denklemleri
5 Q denklemleri ve nümerik çözümü
6 H Denklemleri ve nümerik çözümü
7 DQ denklemleri ve nümerik çözümü
8 Boru Sistemlerini Tanımlayan Veriler, Donanım elemanları
9 Zamana Bağlı Simülasyon
10 Şebekenin Ekonomik Analizi
11 ARA SINAV
12 Kararsız Akımlar
13 Karakteristikler Yöntemiyle Çözüm
14 Sınır koşulları ve donanım elemanarının davranışı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Larock,B.,E., Jeppson,W.R, Watters, G.Z., Hydraulics of Pipeline Systems. CRC Press, 2000.

Yardımcı kaynaklar: Jeppson,W.R., Analysis of Flow in Pipe Networks, Butterworth Publishers, 1976

Chaudry,M.H., Applied Hydraulic Transients, Van Nostrand Reinhold Company, 1979.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Derste yapılan sunumlar, ödevler.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + ODV * 0.20 +YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 +ODV * 0.20 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

ÖÇ 1-5: Ödev, Ara sınav ve finalde sorulan sorular ile değerlendirilmektedir.

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç.Dr. Birol Kaya
E-posta: birol.kaya@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönemin ders programı oluşturulduğunda öğretim üyesi tarafından ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Ödev Hazırlama 2 15 30
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 188

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.15
ÖK.254
ÖK.344
ÖK.435
ÖK.544