DERS ADI

: Yenileme Kuramı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5161 Yenileme Kuramı SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. HÜMEYRA BİROL

Dersi Alan Birimler

Restorasyon Doktora
Restorasyon Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Ders kapsamında, tarihi çevrelerin ve bu çevreleri oluşturan tarihi yapıların dönüşümü, yenilenmesi tartışılacaktır. Hedeflenen tartışma ortamında tarihi çevrelerin yenilenmesi pratiğini şekillendiren düşünce ve söylemler, yöntemler, aktörler, mevzuat ve tüm bu bileşenlerin zamansal farklılaşması ele alınacaktır. Bu kapsamda yenileme kuramının gelişimi, bu eylemi gerektiren etkenler, eylemi kurgulayan aktörler ve yasal mevzuatın anlaşılması ve farklı yöntemlerin örneklemleri üzerinden güncel yaklaşımların tartışılması planlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Yenileme eylemi ve ilişkili kavramları tanımlama
2   2. Yenileme kuramını anlama
3   3. Yenileme eylemini gerektiren etkenleri tanımlama
4   4. Yenileme eylemini şekillendiren literatürü ve mevzuatı tanımlama
5   5. Farklı müdahale yöntemlerini ilkesel ve teknik anlamda sorgulama
6   6. Eylemi şekillendiren girdileri ilişkilendirme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin hedefi ve işleyişi hakkında bilgi verilmesi
2 Yenileme Pratiği ve Kavramlar: Eski- Tarihi- Tarihsel-Tarihselcilik- Değişim-Dönüşüm
3 Kuramın Oluşumu ve Gelişimi: Endüstri Devrimi/ Yenileme Kavramının Ortaya Çıkışı; Modernist hareket; 1960-1970 dönemi; 1980-1990 dönemi; 21.yüzyıl
4 Yenileme Eyleminin Nedenleri/ Etkenler/ Sorun ve Olasılıklar: Sosyo- ekonomik etkenler; Sosyo- kültürel değişim; Mülkiyet değişimleri; Fiziksel ve ekonomik eskime; Toplumsal kimlik ve aidiyet
5 Mevzuat ve Aktörler: Uluslararası söylem ve belgeler; Ulusal mevzuat; Ulusal ve uluslararası örgütler; Merkezi idare ve yerel yönetimlerin rolü; Sivil toplum örgütleri ve kullanıcı katılımı
6 Çalışma konularının sunulması, tartışılması
7 Müdahale Yöntemleri (doku ölçekli eylemler): Sağlıklaştırma; Fiziksel iyileştirme; Soylulaştırma; Entegrasyon; Mekansal kimliğin dönüşümü- yeniden üretimi
8 Müdahale Yöntemleri (yapı ölçekli eylemler): Sağlıklaştırma; Eleme/ Temizleme; Tamamlama; Genişleme / Çağdaş Ek Yeniden Yapım (Rekonstrüksiyon)
9 Birey ve grup çalışmaları
10 Birey ve grup çalışmaları
11 Birey ve grup çalışmaları
12 Birey ve grup çalışmaları
13 Öğrenci sunumları ve tartışma
14 Öğrenci sunumları ve tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Yardımcı Kaynaklar:
-Altınoluk,Ülkü. Binaların Yeniden Kullanımı , YEM, 2001
-Cohen, Nahoum. Urban Planning Conservation and Preservation , McGraw-Hill,2001 New York
-Ellez,Fatima, Kent Merkezlerinde Yenileme , Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, DEÜ, 1985
-Gittell, Ross. Renewing Cities Princeton Uni.Pr., 1992. Princeton
-Jokiletho, Jukka. A History of Architectural Conservation, Bath Press, 1999.
-Kocabaş, Arzu. Kentsel Dönüşüm (/Yenileş(tir)me) Literatür Yayıncılık, 2006.
-Özaslan,N & Özkut,D. Mimari Korumada Güncel Yaklaşımlar , Anadolu Üni yayını, 2010.
-Özden, P.Pınar. Kentsel Yenileme , İmge Kitabevi, 2008.
-Rodwell, Dennis. Conservation & Sustainability in Historic Cities , Blackwell Publishing, 2008.
Smith, Melanie K. (ed.) Tourism, culture and regeneration , Cambridge,MA, 2007.
Tiesdell,Steven. Revitalizing Historic Urban Quarters , Oxford: Architectural, 1998.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Literatür okumaları, teorik ders anlatımı, bireysel ve grup çalışmaları.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 SUN SUNUM
2 DKT DERSE KATILIM
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU SUN * 0.40 + DKT * 0.10 + YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU SUN * 0.40 + DKT * 0.10 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖDEV-SUNUM %40
DERSE KATILIM %10
FİNAL %50

BÜTÜNLEME %50

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrencilerden derslere ilişkin okumaları gerçekleştirmesi beklenmektedir. Derse ilişkin okumalar, öğretim üyesi tarafından ilgili dersten önce bildirilecektir.
Ders dışı görüşme saatleri öğretim üyesi tarafından ders dönemi başında açıklanacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

email: humeyra.akkurt@deu.edu.tr
tel:0232 3018458

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders dışı görüşme saatleri öğretim üyesi tarafından ders dönemi başında açıklanacaktır

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 8 2 16
Alan çalışması 4 2 8
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 3 30
Ödev Hazırlama 1 20 20
Sunum Hazırlama 1 20 20
Final Ödevi 1 1 1
Vize Sınavı 2 2 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 99

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1111
ÖK.211111
ÖK.311
ÖK.411111
ÖK.511111
ÖK.611111111