DERS ADI

: Yirminci Yüzyıl Felsefe Akımları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FBE 6095 Yirminci Yüzyıl Felsefe Akımları SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF.DR. METİN BAL

Dersi Alan Birimler

İstatistik Doktora (İngilizce)
Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Amacı

Yirminci yüzyıl boyunca ve yirmibirinci yüzyılın başında ortaya çıkan felsefe akımları incelenecektir. Yirminci yüzyılın felsefi temelleri ve felsefi düşünce ağı keşfedilecektir. Yirminci yüzyıla ve yirmibirinci yüzyıl başına ait felsefi kuramlar arasındaki farklar ayırt edilecektir. Çağdaş felsefe akımları hakkında felsefi bir tartışma yapılacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Katılımcılar yirminci yüzyılın felsefi temellerini ve felsefi düşünce ağını bilirler.
2   Katılımcılar yirminci yüzyıla ve yirmibirinci yüzyıl başına aİt felsefi kuramlar arasındaki farkları bilirler.
3   Katılımcılar çağdaş felsefe akımları hakkında felsefi çözümlemeler yaparlar ve düşünceleri buna göre kategorize ederler.
4   Katılımcılar çağdaş felsefe akımları arasında felsefi karşılaştırmalar yaparlar.
5   Katılımcılar farklı türden düşünceler arasındaki felsefi ilişkileri kavrayıp geliştirirler.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Frankfurt Okulu Bağlamında Hegel ve Marx'ın Felsefi Mirası
2 Formalizm (Biçimcilik), Bilimsel Yöntem Kuramı ve Yazınsal Eleştiri
3 Nietzsche ve Nihilizm
4 Kesin Bir Bilim Olarak Felsefe: Fenomenoloji.
5 Psikanaliz, Freud, Lacan ve Bilinçdışı
6 Foucault ve Postyapısalcılık
7 Vize
8 Analitik Felsefe ve Wittgenstein'ınTractatus'u
9 Varoluşçuluk, Heidegger ve Fundamentalizm
10 Albert Camus, Franz Kafka ve Jean-Paul Sartre'da Absürd Felsefe
11 Yapısöküm ve Derrida
12 Baudrillard'ınSimulakrlar ve Simülasyon Kavramları
13 Postmodernizm, Stereoskopic Düşünme ve FredricJameson'un Derinlik Modelleri.
14 Postmodernizm, Stereoskopic Düşünme ve FredricJameson'un Derinlik Modelleri.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Piaget, Jean (2008) Yapısalcılık, Çev. Ayşe Şirin Okyayuz Yener, Doruk Yay.
Foucault, Michel (1999) Yapısalcılık ve Post-Yapısalcılık, Çev. Ali Utku / Ümit Umaç, İstanbul: Birey Yay.
Todorov, Tzvetan (2010) (der.)Yazın Kuramı, Rus Biçimcilerinin Metinleri, Roman Jakobson'unÖnsözüyle, Çev. Mehmet Rifat - Sema Rifat, İstanbul: YKY.
"Bilimsel Yöntemin Kuramı", Eyhenbaum
"Bir Şiir Sanatı Bilimine Doğru", Jakobson
"Yazınsal Evrim Üzerine", Tinyanov
Hyppolite, Jean: Marx ve Hegel Üzerine Çalışmalar (1955), çev. Doğan Barış Kılınç, Ankara: Doğu Batı Yayınları.
"Bugün Hegel Okumak Neden Önemlidir ", Evrensel Kültür, Aylık Kültür Sanat Edebiyat Dergisi, Kasım 2013, Sayı: 264. Aralık 2013. İstanbul: Doğa Basın Yayın Doğ. Tic. Ltd. Şti. Ezgi Matbaası. ss.29-32.
"Hegel'in Temel Kavramları", (Michael Inwood'unA Hegel Dictionary yapıtından) derleyen ve çeviren Metin Bal. Bibliotech, Felsefe, Sosyal Bilimler Dergisi, 2012, Sayı: 17, Yıl: 5. ss. 52-63.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders yazılı olarak yapılacak bir ara sınav ve bir final sınavı ile değerlendirilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YSS YIL SONU SINAVI
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.50 + YSS * 0.50
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.50 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

metin.bal@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Kitap Okuma 15 2 30
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 116

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5