DERS ADI

: Jeotermal Hidrojeokimyası

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GTE 5004 Jeotermal Hidrojeokimyası SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. GÜLTEKİN TARCAN

Dersi Alan Birimler

Jeotermal Enerji Yüksek Lisans
Jeotermal Enerji Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö)

Dersin Amacı

Jeotermal akışkanların kimyasal özelliklerinin, çevresel etkilerinin tanıtılması ve yeraltındaki sıcaklıklarının tahmini ile akifer kimyası hesaplamalarında jeokimyasal yöntemlerin öğretilmesi

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Jeotermal akışkanların kimyasal özelliklerini tanımlayabilme
2   Jeotermal akışkanların çevresel etkilerini açıklayabilme
3   Jeotermal akışkanların akifer sıcaklıklarını tahmin edebilme
4   Jeotermal akışkanların akiferdeki kiyasal özelliklerini belirleyebilme
5   Jeotermal jeokimyasındaki başlıca bilgisayar programlarını kullanabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Jeotermal alanlardan örnek alımı (Su, Buhar ve kayaç)
2 Kimyasal analizler (Laboratuarda başlıca, ikincil ve eser bileşenlerinin belirlenmesi)
3 Kimyasal ve izotop analizlerin değerlendirilmesi
4 Jeokimyasal akışkanın hidrojeokimyasal değerlendirilmesi
5 Jeokimyasal akışkanın hidrojeokimyasal özellikleri
6 Hidrotermal bozunumlar
7 Jeotermal akışkanın türüne göre kullanım alanlarının belirlenmesi
8 Arasınav
9 Hazne sıcaklığının kimyasal jeotermometrelerle tahmini
10 Karışım modelleri
11 Su kayaç ilişkisinin belirlenmesi
12 Hazne kayadaki akışkanın kimyasal özelliklerinin tahmin edilmesi
13 Kullanım sırasındaki kabuklaşma ve korozyon özelliklerinin belirlenmesi
14 Proje sunumu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1-Arnórsson, S., 2000, Isotopic and chemical techniques in geothermal exploration,
development and use. IAEA, Austria, 351pp.
2-Bjarnason, J.O., 1994, The speciation program WATCH, version 2.1. Orkustofnun,
Reykjavik. 7pp.
3-Calmbach, L., 1995, Hydrowin-95 Computer Programme, Version 3.0 Institut de
Minéralogie BFSH2 1015 Lausanne.
4-Calmbach, L., 1997, AquaChem Computer Code.
5-Lund, J.W., Lienau, P.J., Lunis, B.C., 1998. Geothermal district use engineering and design guidebook. Geo heat center, Oregon Institute of Technology, Klamath Falls, Oregon.
6-Şahinci, A., 1991a, Doğal Suların Jeokimyası. Reform Matbaası, Beyler-İzmir, 548 s.
7-Şahinci, A., 1991b, Jeotermal Sistemler ve Jeokimyasal Özellikleri. Reform Matbaası.
No.37/4 Beyler-İzmir, 247 s.
8-Tarcan, G., 2003, "Jeotermal Su Kimyası", "Jeotermalde Yerbilimsel Uygulamalar",İbrahim Akkuş, Tuncer Eşder, Nilgün Güleç, Halim Mutlu, Ali Koçak, Mahmut Parlaktuna, Şakir Şimşek, Ethem Tan,, Yayın No:306,DEÜ Müh. Fak. Matbaası Bornova-İzmir, Syf.198-248, Bilimsel kitap-Kitap içi bölüm.
9-Tarcan, G., Özen, T., Gemici, Ü., Çolak, M., Karamanderesi, İ.H., 2012, Büyük Menderes grabeni jeotermal alanlarındaki kabuklaşma problemleri üzerine hidrojeolojik mineralojik ve jeokimyasal incelemeler, TÜBİTAK PROJESİ.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev/Sunum
2 FN Final
3 BNS BNS ODV * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu ODV * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

E-posta: gultekin.tarcan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 3 36
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Tasarım Projesi 1 25 25
Sunum Hazırlama 1 5 5
Ödev Hazırlama 2 10 20
Kitap Okuma 1 25 25
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Proje sunumu 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 172

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.143444543
ÖK.2524555444
ÖK.3545543
ÖK.45344545
ÖK.5535545545